Teacher Story: Juliette Parlevliet

Terugblik op de 24 uur onderwijsontwerp-retraite

Afgelopen mei kwamen docenten van verschillende UvA-faculteiten samen om zich 24 uur lang te focussen op het ontwerpen van onderwijs. Op een inspirerende locatie aan de Noord-Hollandse kust konden zij zich een etmaal lang ongestoord richten op het vernieuwen van hun onderwijs. Vanuit de Faculteit der Geneeskunde was onder anderen dr. Juliette Parlevliet (klinisch geriater en specialist palliatieve zorg bij Amsterdam UMC) aanwezig bij deze onderwijsontwerp-retraite. Wij vroegen haar wat deze 24 uur haar heeft gebracht.

De onderwijsontwerp-retraite is bedoeld om ideeën over het vernieuwen van onderwijs verder uit te werken. Toen Juliette Parlevliet hoorde over de mogelijkheid om 24 uur met een onderwijsvraagstuk aan de slag te gaan, twijfelde zij geen moment: “Als klinisch geriater houd ik mij bezig met het verouderingsproces, bijvoorbeeld de diagnostiek rondom cognitieve achteruitgang. Bijna iedere arts krijgt te maken met oudere patiënten, maar studenten zijn er soms moeilijk voor te motiveren en te activeren. Zo zien we dat het overgrote deel van de studenten bij de werkgroep Cognitieve achteruitgang zich niet goed heeft voorbereid. Dit heeft een negatieve impact op de studenten die zich wél goed hebben ingelezen en maakt dat we de werkgroep niet op niveau kunnen draaien. Een dilemma waar ik al langere tijd tegenaan liep. Toen ik werd uitgenodigd voor de retraite vond ik het dan ook een enorme luxe om mij 24 uur lang te mogen richten op het verbeteren van de onderwijskwaliteit van deze werkgroep.”

“De retraite is niet alleen heel leerzaam voor jezelf, maar ook ongelofelijk goed voor het onderwijs!”

Samen aan de slag
Middels diverse werkvormen, afgewisseld met ontspanning in de buitenlucht, wordt in drie fases gewerkt aan ieders vraagstuk. De eerste dag staat in het teken van het analyseren van de specifieke onderwijssituatie en het scherpstellen van de ontwerpvraag. Vervolgens maken alle deelnemers een plan hoe de verbeteringen daadwerkelijk kunnen worden doorgevoerd.

We werden aangezet om elkaar heel goed te bevragen over ieders vraagstuk, zo ontstonden nieuwe inzichten én nieuwe manieren van denken. Dit was echt enorm verrijkend. Ik was volgens mij de enige arts, er waren meerdere deelnemers vanuit de Faculteit der Geneeskunde en Amsterdam UMC, en ook deelnemers vanuit andere faculteiten en vakgebieden. Veel van de vraagstukken vertoonden overlap en het was heel inspirerend om samen na te denken over studentparticipatie en –activatie. De begeleiders vanuit het Teaching & Learning Centre (TLC) waren zeer kundig, maar ze lieten ons ook zwemmen… wat natuurlijk oncomfortabel én tegelijkertijd ook goed was: zo ervaarden  we zelf de (activerende) onderwijskundige principes waarmee we het onderwijs voor de studenten ontwerpen.”

 

Concreet resultaat in 24 uur
Wat is realistisch om te bereiken in één etmaal? Kun je in zo’n korte tijd echt stappen zetten in onderwijsontwerp? Het afgebakende en welomschreven onderwijsvraagstuk van Juliette Parlevliet was bij uitstek geschikt om in 24 uur aan te pakken: “De tweede dag was er veel ruimte om de opgedane inzichten om te zetten tot een onderwijsontwerp. Ik heb de opzet van de werkgroep geheel opnieuw geschreven, aan de hand van het aangeboden template, voortbouwend op wat er al was. Het is zeker nog niet af, maar ik heb nu veel handvatten om verder mee aan de slag te gaan. Eén van de concrete uitkomsten is dat we studenten voortaan de opdracht willen geven om ter voorbereiding op de werkgroep vragen aan elkaar te formuleren en in te sturen. Zo kunnen ze bij elkaar toetsen of de zelfstudieaanwijzing duidelijk was en samen de uitkomsten bespreken in de werkgroep. Dit activeert studenten om zich goed in te lezen. Tegelijkertijd brengt het ook technische en logistieke uitdagingen met zich mee, want hoe organiseer je dit bij zo’n 350 studenten en 20 werkgroepen? De retraite heeft mij het vertrouwen gegeven om dit door te ontwikkelen en ook om hulp te vragen bij de experts van het TLC.”

 

Aanrader voor collega’s
Een retraite van 24 uur klinkt misschien ontspannen, dat klopt en tegelijk is het  ook heel intensief, vertelt Juliette: “Ik ging uitgeput en opgetogen naar huis. En zo was het voor iedereen. We waren allemaal verrast en zeer positief over de uitkomsten. Een aantal docenten heeft zelfs een heel nieuw programma in elkaar gedraaid in 24 uur tijd. De retraite is niet alleen heel leerzaam voor jezelf, maar ook ongelofelijk goed voor het onderwijs!

 

Meer weten?

Enthousiast geworden over de onderwijsontwerp-retraite? Op 16 en 17 november 2023 staat de volgende editie op de agenda.
Het TLC FdG draagt twee docenten voor voor deze retraite. Ben je geïnteresseerd? Neem contact met ons op per e-mail aan tlc@amsterdamumc.nl.

Informatie over de volgende 24-uurs onderwijsontwerp-retraite