“In het digitale college laten we studenten meekijken tijdens het spreekuur van een huisarts. Terwijl de huisarts met de patiënt spreekt en handelingen uitvoert, communiceer ik als moderator met de studenten. Ik stel vragen zoals; aan welke diagnose denk jij en waarom denk je nu aan dit beleid. Studenten zijn dus heel interactief betrokken en zitten vaak met hun neus boven op het scherm.”
Goed beeld
“Na een patiënt nemen we even kort de tijd om zaken door te praten en dan gaan we verder met het spreekuur. De studenten zien ongeveer zes patiënten en krijgen zo echt een beeld van onze dagelijkse praktijk. Daarbij zien we dat ook patiënten dit positief ervaren, ze vinden het veel minder indrukwekkend dan onderwijs in een collegezaal. Bij de start zwaaien ze vaak ontspannen naar de studenten en aan het einde zeggen patiënten: ‘ik hoop dat jullie er iets van geleerd hebben’.”
Genoodzaakt
“Voor het coronatijdperk kwamen patiënten voor klinische colleges naar het AMC. Dat was vaak best spannend voor de patiënt en afhankelijk van de aandoening belastend, ook door de soms lange reistijd. Toen we in februari 2020 door corona genoodzaakt werden om de colleges anders in te richten, bedacht ik samen mijn collega Pieter Harms dit plan.”
Geïntegreerd
“Grassroots gaf ons de ruimte om hierop te focussen, en een goede camera en microfoon aan te schaffen. We hebben gedurende ons keuzevak twee digitale patiëntencolleges gegeven. De evaluatie na de eerste ronde gaf het cijfer 9,5. Bij de tweede keer, die we extra hebben ingeroosterd op verzoek van de studenten, waren ze opnieuw erg enthousiast! We hebben het inmiddels geïntegreerd in het onderwijs voor het jaar 2022. We willen het wel breder aanpakken, de mogelijkheden zijn zo groot! Meerdere huisartsen betrekken, praktijken van het platteland of het buitenland, we hebben inspiratie genoeg!”
Concreet idee
“Ik vind het heel fijn dat ik ondersteuning kreeg om dit uit te proberen. Met Grassroots kan je met een klein bedrag en een concreet idee veel winst behalen. Dus blijf nadenken hoe je je onderwijs beter kunt maken, hou het idee klein en overzichtelijk en maak gebruik van Grassroots.”