Teacher Story: AI integreren in het onderwijs

In gesprek met Minke Geerlings-Holleboom en Georgio Mosis

Artificial Intelligence (AI) gebruiken in het onderwijs, een actueel onderwerp. Minke Geerlings-Holleboom en Georgio Mosis hebben AI gebruikt bij van het vak Digital Health; voor het ontwerp van het vak, en als onderwijsvorm bij de studenten.

Dit is een publicatie van het Teaching & Learning Centre van de Faculteit der Geneeskunde UvA.
Auteur: Yvonne Garst. 

Start

Digital Health Entrepreneurship is onderdeel van het nieuwe honoursprogramma van de bachelor Medische Informatiekunde. Vanuit het opleidingsteam is in 2022 besloten om een nieuw honoursprogramma te ontwikkelen, en daaruit ontstond het plan om dit vak te ontwikkelen op het gebied van ondernemerschap. “In de zomer van 2023 waren we samen met Remco Jongkind van het TLC  aan het brainstormen hoe generatieve AI (GenAI) te gebruiken. GenAI is een gespecialiseerde vorm van AI, die extra goed is in het maken van content. Doordat we zoveel ideeën kregen voor het gebruik van GenAI, hebben we besloten om de aanvraag voor de beurs “Responsible Use of AI in education” vanuit de UvA in te dienen. Door de beurs was er meer ruimte en tijd om het vak verder te ontwikkelen. Daardoor hebben we het onderwijs naar een hoger niveau kunnen tillen. Tevens gaf de beurs de mogelijkheid om de studenten een betaalde Chat GPT account aan te bieden. Hierdoor konden ze op een veilige manier generatieve AI  gebruiken zonder dat hun data gebruikt zou worden voor het trainen van de modellen, een belangrijk verschil tussen een betaalde en een gratis account.”

Gebruik AI in het onderwijs

“We hebben op verschillende onderwijsmomenten generatieve AI ingezet. Een belangrijk onderdeel van het vak was een businessplan schrijven en dat pitchen, wat niet persé heel nieuw is. Maar we hebben een sessie besteed aan hoe je zo’n business plan kan verbeteren gebruik makend van generatieve AI: welke methodes zijn er allemaal, waar moet je kritisch naar kijken, klopt het wat je doet en is het veilig privacy technisch gezien. Tevens hebben we met hulp van GenAI (zoals ChatGPT en PDFGear) bepaalde oudere cases geanalyseerd. En aan het eind van het vak hebben studenten Chat GPT gebruikt om hun businessplan te verfijnen of een logo te ontwerpen, ook weer met gebruik van AI.”

Voorbeelden

“We hebben de studenten uitgedaagd een maatschappelijk probleem op te pakken in de gezondheidszorg en te kijken hoe ze zoiets met AI kunnen oplossen. Een van de studenten kwam op het idee om AI te gebruiken om de bijsluiter van medicatie begrijpelijk te laten voorlezen in de moedertaal van patiënten. Als Nederlands niet de moedertaal is, worden soms naasten ingezet als vertaler, maar dat kan prima worden opgevangen door AI. Een ander mooi voorbeeld is dat bij borstkanker en reconstructieve operaties de verwachtingen van de vrouw heel anders zijn dan dat het er uiteindelijke uitziet. De student kwam op het idee om een AR app, dus Augmented Reality app, te bouwen die een weergave van het uiteindelijke resultaat geeft. Zo heeft de zorgverlener iets in handen om het verwachtingsmanagement van de patiënt bij te stellen. Fantastische ideeën en voor sommige studenten ook een potentieel afstudeerproject.”

Podcast als toetsvorm

“Een van de toetsvormen was een podcast. We zagen het als een manier om te verifiëren: hebben de studenten de leerdoelen behaald. Het is mooi dat onze studenten AI kunnen inzetten voor het creëren van producten, maar het is natuurlijk  belangrijk dat ze daadwerkelijk beheersen wat ze hebben opgeschreven als business-plan. We waren op zoek naar een wijze waarbij je geen generatieve AI op de spot kunt inzetten. We hebben ze in een podcast setting deels bevraagd hoe hun business-plan tot stand is gekomen, hoe ze bepaalde keuzes hebben gemaakt en waar ze tegenaan zijn gelopen. En voor een deel over hun persoonlijke ontwikkeling; wat heb je geleerd en wat wil je hier verder nog mee in de toekomst. Dat leverde interessante antwoorden op. Zo achterhaalden wij als docenten welke stappen de studenten in hun leerproces hadden gezet. De opnames hebben we gedeeld met de andere studenten. En we zouden het eventueel kunnen gebruiken voor het onderwijs in het volgend jaar, als de studenten daar toestemming voor geven.
Daarnaast hebben ze hun businessplan gepresenteerd. Er waren ook juryleden van buitenaf zoals een huisarts en iemand van Philips. Deze mensen waren erg te spreken over de studenten en hun business plannen, een teken dat ze het goed hebben gedaan, ze stonden hun mannetje.”

AI om vak te ontwerpen

“Voor ons als docenten was het ook een interessant proces, want we hebben geëxperimenteerd met de ontwikkeling van een deel van de cursusmaterialen met behulp van AI. Denk aan het theoretische kader van het ondernemerschap; dus hoe ziet een organisatie eruit, wat voor rollen zijn er, hoe ziet het gezondheidszorg systeem eruit. Allemaal specialistische kennis die we met gebruik van Chat GTP hebben opgeschreven. Dat heeft veel tijd gescheeld, bijvoorbeeld in de maak van de syllabus. En je kan de content vervolgens vrij makkelijk op verschillende manieren presenteren, zoals er een video van laten maken, wat weer in goede aarde viel bij de studenten.”

Iets om over na te denken

“Ik denk dat het als docent heel goed is met AI te experimenteren, ook omdat de studenten dat sowieso al doen. Maar het is wel belangrijk altijd kritisch te blijven, het is zeker niet de oplossing voor alles. Dat hebben we zelf ook ervaren. Waar wij naar hebben gekeken is hoe je toch heel verantwoordelijk AI kan gebruiken en integreren in het onderwijs. Ik hoop dat onze pilot  speerpunten kan geven om dit verder uit te werken om dit op een verantwoorde manier te doen.”

Honoursprogramma bachelor Medische Informatiekunde

Voor het volledige honoursprogramma biedt Medische Informatiekunde 3 vakken aan van elk 6 studiepunten: Deep Dive in Science, Digital Health Entrepreneurship en Complexe vraagstukken in de zorg. Het laatste vak is samen met de honours studenten van Geneeskunde. Studenten moeten minimaal 2 van de 3 vakken volgen, maar mogen ook alle drie volgen. De rest van het honoursprogramma moeten ze tot 30 studiepunten aanvullen met interdisciplinaire vakken vanuit het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. Dat is UvA/VU breed, een instituut dat allerlei verdiepende vakken aanbied. Ook studenten die niet het honoursprogramma volgen kunnen zich aanmelden voor het vak Digital Health Entrepreneurship (1 semester). In die zin is het een extra curriculair vak voor alle studenten die zich willen verdiepen in ondernemerschap, het gebruik van generatieve AI of een combinatie daarvan.