TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Het symposium ‘Kiezen voor selectie: welke student wordt de arts van de toekomst?’ op 27 november was een groot succes!
De hoofdlezing Bewust kiezen voor een diverse populatie zorgprofessionals ging in op de vraag hoe we divers talent kunnen aantrekken en selecteren voor de gezondheidszorg en welke inspanningen er nodig zijn om dit diverse talent vervolgens daadwerkelijk te includeren en te behouden. De hoofdlezing werd gegeven door Karen Stegers-Jager, hoogleraar Innovatief en persoonsgericht leren en werken in de gezondheidszorg van de Radboud Universiteit.
Deelnemers konden vervolgens deelnemen aan één van de volgende seminars:
– Selectie aan de poort: van doel naar uitkomst
– Selectie achter de poort: doen of toch maar niet?
– Selecteren van toekomstige artsen
Sander Corssmit leidde daarna een paneldiscussie met studenten. Zij gaven het publiek een kijkje in hun ervaringen met de verschillende momenten van selectie in hun loopbaan als geneeskundestudent, arts of onderzoeker.
Tot slot werd Gerard Spaai, adviseur en onderzoeker in het Teaching and Learning Centre FdG UvA en medeorganisator van deze middag, toegesproken. Dit symposium markeerde zijn naderende pension. Petra Habets bedankte hem voor zijn grote inzet die hij zijn werkzame jaren bij de UvA faculteit heeft getoond voor met name de bachelor Geneeskunde.
Deelnemers konden in het – vanaf dat moment verkrijgbare – Docentenmagazine meer lezen over Gerards achtergrond en loopbaan, in het bijzonder zijn betrokkenheid bij het onderwerp kansengelijkheid in onderwijs. Gemist? Haal gerust een exemplaar in J1a-122.
Gerard, bedankt!
Deelnemers van symposium hebben de mogelijkheid om één seminar te volgen tijdens de sessie van 14.15 tot 15.30 uur. Voorafgaand aan het symposium krijgen geregistreerde deelnemers de gelegenheid om hun voorkeur door te geven. Er worden drie verschillende seminars aangeboden:
Naderhand is er gelegenheid om na te praten en ervaringen te delen tijdens de koffiepauze en de afsluitende netwerkborrel.
Achtergrond:
In 2017 publiceerde de Inspectie van het Onderwijs een onderzoek waaruit bleek dat opleidingen waarvoor geselecteerd wordt, vanwege een numerus fixus, verminderd toegankelijk zijn voor bepaalde groepen aspirant-studenten. Proefschriften van Amsterdam UMC (Mulder, 2025) en Erasmus MC (Fikrat-Wevers, 2024) laten eveneens kansenongelijkheid in Nederland zien voor aspirant-studenten met bepaalde achtergrondkenmerken, maar wijzen er ook op dat dit afhangt van de keuze van selectiemethoden.
In 2023 constateerde de Inspectie van Onderwijs (2023, p84) dat ‘opleidingen zich terdege bewust zijn van beslissingen over selectie, manieren van selecteren en over evaluatie van neveneffecten van selectie in relatie tot de opleidingsdoelen maar verantwoording van opleidingen voor de effectiviteit van selectieprocedures voor verbetering vatbaar is’. De Onderwijsinspectie beveelt daarom alle opleidingen met een numerus fixus aan de gehele decentrale selectieprocedure te evalueren, inclusief de effecten van de procedure op de toegankelijkheid. De bacheloropleiding geneeskunde van de UvA evalueert daarom sinds 2023 haar eigen selectieprocedure op toegankelijkheid.
Dit ga je doen:
In dit seminar ga je een selectiecontext (bij voorkeur je eigen context) analyseren en evalueren. Hiertoe wordt het ADDIE-model (Analyse, Design, Ontwikkeling (Development), Implementatie en Evaluatie – model) aangereikt. Daarnaast gaan we in op de toegankelijkheid van opleidingen, en waar kansen liggen om deze te verbeteren. Tot slot worden er ervaringen met het evalueren van de decentrale selectie bij de bachelor geneeskunde van de UvA op toegankelijkheid gedeeld.
Dit seminar wordt georganiseerd door:
Achtergrond:
Hogescholen en Universiteiten zijn wettelijk verplicht om alle associate degree en bachelorstudenten aan het eind het eind van het eerste jaar van inschrijving een advies te geven over de voortzetting van hun opleiding. Aan dit advies mag een afwijzing verbonden worden als de student niet geschikt wordt geacht voor de opleiding doordat de studieresultaten niet voldoen aan de vereisten die daaromtrent zijn vastgesteld, een zogenaamd bindend studieadvies (BSA). De afgelopen jaren is, mede door de beleidsvoornemens van de voormalige minister van hoger onderwijs (Dijkgraaf), discussie ontstaan over het bindend karakter van het studieadvies en de hoogte van de BSA-norm.
In dit seminar wordt ingegaan op de rol van het studieadvies in het hoger onderwijs, wat er bekend is over de effecten van het (bindend) studieadvies en de vraag of het studieadvies een bindend karakter zou moeten hebben of niet. Ook wordt ingegaan op de vraag of de inzet van een BSA leidt tot de arts van de toekomst.
Dit ga je doen:
Het seminar, speciaal voor onderwijsprofessionals, wordt ingeleid door twee korte presentaties van respectievelijk Gerard Spaai en Rob Kickert.
Gerard Spaai zal de effecten van het BSA in een breed perspectief plaatsen en ingaan op mogelijke alternatieven voor een BSA, waarna Rob Kickert een pedagogisch perspectief schetst op het BSA. Daarna ga je in gesprek met een panel bestaande uit onderzoekers op het terrein van BSA, een onderwijsbeleidsmedewerker en een studentvertegenwoordiger.
Dit seminar wordt georganiseerd door:
![]() Rob Kickert |
![]() Gerard Spaai |
![]() Xanthe de Voogd |
Achtergrond:
Via werving- en selectieprocedures worden toekomstige artsen gekozen. Om tot een artsenpopulatie te komen die een afspiegeling vormt van een pluriforme samenleving, is het essentieel dat wervings- en selectieprocedures objectief en transparant zijn en bijdragen aan het aantrekken van een diverse groep kandidaten. Dit kan motivatie, interactie en kwaliteit van zorg positief beïnvloeden. De keuzes die gemaakt worden in de werving- en selectieprocedures beïnvloeden de toekomstige artsen die we selecteren.
Dit ga je doen:
In een interactieve rondetafelsessie gaan we met deelnemers in gesprek over de manier waarop werving en selectie kan bijdragen aan een diverse artsenpopulatie. We eindigen met tips over het objectiever en transparanter maken van de selectieprocedures van AIOS.
Dit seminar wordt georganiseerd door:
Het symposium ‘Kiezen voor selectie: welke student wordt de arts van de toekomst?’ wordt georganiseerd door het Teaching & Learning Centre van de Faculteit der Geneeskunde UvA. Neem bij vragen gerust contact op via tlc@amsterdamumc.nl.

