TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.
Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?
“Met het Principal Educatorschap wil ik een brugfunctie vervullen tussen onderzoek en onderwijs. Ik merkte dat de output van mijn onderzoek naar medische communicatie -en dat van vele collega’s-
onvoldoende een weg vond naar onderwijs en training op dit gebied. Ik wil die kruisbestuiving verstevigen, en zo bijdragen aan een kwalitatief hoogwaardig én veelomvattend onderwijsaanbod rondom medische communicatie.”
“Onderwijs en training in medische communicatie zijn essentiële onderdelen van de opleiding tot arts. Een arts die communicatief niet voldoende kundig en vaardig is, kan zijn of haar vak niet naar behoren uitvoeren. Essentieel is dat dergelijk onderwijs niet versnipperd en/of ad hoc gebeurt, zoals nu soms nog het geval is, maar in alle fasen van opleiding een integraal onderdeel uitmaakt van het onderwijsprogramma. Bovendien moet dat onderwijs direct gevoed worden door inzichten vanuit onderzoek naar medische communicatie, en didactisch goed onderbouwd zijn.”
Als Principal Educator streeft Marij Hillen naar het bevorderen van kruisbestuiving tussen onderzoek en onderwijs in medische communicatie. Het doel van haar PE-schap is om de kwaliteit en evidence base van het onderwijs te verbeteren, waardoor uiteindelijk betere artsen worden opgeleid.
“Ik analyseer en realiseer een onderbouwde verbetering van het huidige onderwijsaanbod in consultvoering in de Bachelor en Master. Ik update het huidige onderwijsaanbod Medische Communicatie op basis van de meest recente onderzoeksevidentie. Ook zorg ik dat onderzoekers in Medische Communicatie meer structureel betrokken zijn bij de ontwikkeling en uitvoering van onderwijs en training. In de medische vervolgopleidingen werk ik, samen met collega’s, toe naar een systematischer aanbod en implementatie van training in gespreksvaardigheden.”

