Principal Educator: Lida van der Merwe

PE-onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Dr. A.E. (Lida) van der Merwe

  • Wetenschappelijk docent Klinische Anatomie en Forensische Antropologie bij Amsterdam UMC.
  • Sinds 2021 benoemd tot Principal Educator.

Downloads

Bekijk hier de factsheets over zelfregulerend leren en motivatie, gemaakt door Principal Educators Lida van der Merwe en Sander Corssmit, in samenwerking met het Teaching & Learning Centre van de Faculteit der Geneeskunde UvA.

Factsheet Zelfregulerend Leren

Factsheet Motivatie en Zelfregulerend Leren

3 vragen over het PE-schap

  1. Iedere Principal Educator heeft een eigen expertisegebied. Waar ligt jouw focus? 
    “Als Principal Educator richt ik mij op het versterken van het zelfregulerend leren binnen de bachelor Geneeskunde. Zelfregulerend leren vormt samen met het sociaal constructivisme en motivatietheorieën het theoretische fundament waarop Epicurus is ontwikkeld. Het streven vanuit de opleiding is dan ook om onderwijs aan te bieden en te faciliteren wat het ontwikkelen van vaardigheden m.b.t. zelfregulerend leren stimuleert. Het biedt ruimte voor het oefenen van de geassocieerde competenties. Echter, op dit moment, blijkt dat er nog onvoldoende aandacht en ruimte is voor zelfregulerend leren binnen de bachelor. Gezien de groeiende diversiteit van studenten in de opleiding en de toenemende aanspraak op zelfregulatievaardigheden in de nieuwe master Epicurus, is het van acuut belang dat er een plan geformuleerd wordt. Dit ter versterking van een leeromgeving waarin zelfregulerend leren wordt gestimuleerd en gefaciliteerd.”
  2. Wat is de belangrijkste motivatie om je in te zetten als Principal Educator?
    “Ik ben al meer dan 10 jaar actief als docent bij locatie AMC, met onderwijs als kerntaak. Ik ben een enthousiaste en bevlogen docent die met plezier onderwijs ontwikkelt, coördineert en uitvoert. Ik had (en heb nog steeds) de wens om mijzelf verder te ontwikkelen met betrekking tot het kritisch beoordelen en nadenken over de kwaliteit, studeerbaarheid en uitvoerbaarheid van het onderwijs in het geneeskunde curriculum en de invloed van nieuwe onderwijsmethodes en –concepten hierop. Hierbij ambieerde ik het uitbreiden van mijn betrokkenheid tot een niveau waarbij ik ook daadwerkelijk een actieve bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de kwaliteit, studeerbaarheid en/of uitvoerbaarheid van het onderwijs op opleidingsniveau. Die ambitie kan ik uitstekend vormgeven vanuit de rol van Principal Educator.”
  3. Welk doel wil je graag bereiken als Principal Educator?
    “Gedurende mijn PE-termijn zal ik mij focussen op het formuleren van een implementeerbaar en breed gedragen plan. Hiermee kan zelfregulerend leren beter geconcretiseerd en ingebed worden in het bachelorcurriculum. Verder hoop ik om studenten en docent bewust te maken van het belang van het zelfregulerend leren binnen het onderwijs. Ik hoop ze concrete handvatten te bieden waarmee ze dit didactisch concept kunnen toepassen dan wel faciliteren tijdens het leerproces.”