Principal Educator: Jeanine Suurmond

PE-onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Jeanine Suurmond (PhD)

• Jeanine Suurmond is Universitair Hoofddocent en Faculty Diversity Officer bij de Faculteit der Geneeskunde UvA.
  • Sinds 1 juni 2019 is zij benoemd als Principal Educator. In juni 2022 is zij herbenoemd.

Drie vragen over het PE-schap:

1. Wat motiveerde jou in 2019 om je aan te melden voor het PE-schap?
    “Ik was al veel bezig met ontwikkelen en implementeren van onderwijs over diversiteit in de geneeskundeopleiding. Ik schreef bijvoorbeeld met collega’s een boek “Een arts van de wereld. Etnische diversiteit in de medische praktijk” met daarin casuïstiek over patiënten van diverse herkomst. Ook ontwikkelden we een raamwerk voor culturele competenties in de geneeskundeopleiding. Ik wilde graag dat alles wat we ontwikkelden ten goede van de opleiding zou komen. Het PE-schap gaf die mogelijkheid.”
  2. Kun je ons meer vertellen over jouw expertisegebied?
    “Ik richt mij op het bevorderen van diversiteit en inclusie binnen de geneeskundeopleiding. Het lijkt nu onvoorstelbaar, maar toen ik in 2019 mijn aanvraag indiende was er nog geen PE-onderwerp over diversiteit en inclusie en heb ik mijn PE-profiel als een vrije keuze onderwerp ingediend.
    Voor mij is diversiteit, inclusie en equity belangrijk: aan de ene kant om diversiteit goed in het curriculum te integreren zodat studenten leren om zorg te verlenen aan alle patiënten. Aan de andere kant om een inclusieve leeromgeving te creëren waarin alle studenten zich welkom voelen en van elkaars perspectieven kunnen leren. Ik doe bijvoorbeeld samen met Gerard Spaai van TLC onderzoek naar het effect van de lockdown op studiesucces en of dit effect verschillend is bij groepen studenten die verschillen wat betreft migratieachtergrond.”
  3. Wat wil je graag bereiken als Principal Educator?
    “Ik wil er samen met anderen voor zorgen dat diversiteit optimaal in het curriculum geïntegreerd is. Ik heb bijvoorbeeld een klein budget waarmee ik Student Diversity Officers kan inzetten. Zij kennen het curriculum van binnenuit en helpen om het curriculum en onderwijsmateriaal nog beter te maken. Ook kijk ik of studenten over diversiteit van patiënten kunnen leren. Niet alleen in de klas of in het ziekenhuis, maar bijvoorbeeld door een keuzecoschap in een maatschappelijke organisatie in Amsterdam Zuid-Oost of door op bezoek te gaan bij Dokters van de wereld.”

“Onderwijs is een van de beste manieren om impact te hebben! Als onderzoeker is het ook een goede manier om uit je ‘onderzoeksbubbel’ te komen, bijvoorbeeld door tijd te krijgen om belangrijke thema’s uit onderzoek een plek te geven in onderwijs.”