Peerfeedback met behulp van FeedbackFruits

Waarom peerfeedback?

Peerfeedback kan veel opleveren, voor de ontvanger maar nog meer voor degene die de feedback geeft. Studenten krijgen meer grip op de succescriteria van een opdracht, nemen het perspectief van de lezer aan, leren hoe ze feedback moeten formuleren én ontvangen, voelen zich betrokken, etc. Kortom, peerfeedback zet aan tot diep leren waarbij studenten kritisch denken, verbanden leggen en nieuwe concepten creëren.

 

Martje Wijers is universitair docent bij Scandinavië studies en zet bij de minor creative writing de tool FeedbackFruits peerreview in. Zij deelt haar verhaal over de inzet van deze tool. 

 

Waarom gebruik je FeedbackFruits om studenten elkaar van peerfeedback te voorzien?

FeedbackFruits is een intuïtieve digitale tool met een overzichtelijke indeling. Het biedt een breed scala aan functies, wat het een tijdbesparende hulpbron maakt voor docenten. Ik gebruik FeedbackFruits om peer reviews te faciliteren, waarbij studenten elkaar feedback geven op geschreven werk. Het platform maakt het mogelijk om duidelijke criteria op te nemen in peer reviews, wat studenten aanmoedigt om gerichte en constructieve feedback te geven. Bijvoorbeeld, tijdens een cursus met wekelijks wisselende thema’s, kun je binnen de tool specifieke aandachtspunten en vragen instellen die studenten moeten meenemen in hun peerfeedback. 

Toolkiezer

Het Teaching & Learning Centre heeft een toolkiezer ontwikkeld. In de toolkiezer vind je de meest geschikte digitale tool voor jouw onderwijssituatie. Je kunt bijvoorbeeld lezen over FeedbackFruits peerreview, hoe kun je deze tool inzetten? En hoe komt deze tool het best tot zijn recht? Ga direct naar de Toolkiezer

Hoe waarborg je dat studenten elkaar van constructieve en betekenisvolle peerfeedback voorzien?

Peerfeedback is binnen mijn vakken een van de leerdoelen. Ik vind het belangrijk dat studenten leren om elkaar feedback te geven, maar ook om in staat te zijn om feedback te ontvangen. Om te waarborgen dat studenten elkaar van betekenisvolle feedback kunnen voorzien, besteed ik tijdens college aandacht aan hoe studenten kwalitatieve feedback kunnen geven. Daarnaast biedt FeedbackFruits de mogelijkheid om binnen de feedbackomgeving studenten van tips te voorzien over het geven van feedback. Aan het begin van een (werk)college faciliteer ik dat studenten hun peerfeedback mondeling aan elkaar toelichten. Dit bereidt studenten voor op het college en stelt studenten in staat om elkaar vragen te stellen over de feedback om zo elkaars feedback echt te begrijpen.

Leer studenten constructieve en betekenisvolle feedback geven

Hoe geef je eigenlijk constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen, maar waar vaak beperkt aandacht aan wordt besteed binnen het Hoger Onderwijs. In recent onderwijskundig onderzoek ontstaat steeds meer aandacht voor het ontwikkelen van de feedbackgeletterdheid van lerenden: het geven, ontvangen én verwerken van feedback. Lees meer over hoe je studenten leert om constructieve en betekenisvolle feedback te geven

Hoe ervaren studenten het gebruik van FeedbackFruits peerreview?

Studenten hebben aangegeven dat ze het geven van feedback via FeedbackFruits prettig vinden werken. Ze vinden de tool overzichtelijk, mede omdat deze in Canvas is geïntegreerd. Hierdoor zien studenten bijvoorbeeld duidelijk de deadlines voor het geven van Peerfeedback op elkaars werk.

Canvas ondersteuning

Ben je benieuwd of wens je ondersteuning bij hoe je FeedbackFruits integreert binnen Canvas? Neem dan contact op met team ICTO Digitale leeromgeving (Canvas)

Wil je andere docenten nog iets meegeven over het gebruik van FeedbackFruits peerreview?

Ik kan me voorstellen dat andere docenten denken: “moet ik weer helemaal een tool leren kennen’’. Het is echter vrij eenvoudig omdat het heel makkelijk en intuïtief werkt. Ik denk dat het je uiteindelijk tijd bespaart omdat het voor duidelijkheid zorgt bij studenten en je gericht vragen kunt stellen bij specifieke onderdelen. Hierdoor kan de inzet van FeedbackFruits ook de werkdruk verlichten. Daarnaast kun je de feedback goed laten aansluiten op wat er besproken is tijdens colleges. De inzet van peerfeedback heeft een activerende werking op studenten. Binnen mijn cursus is het geven van peerfeedback daarom ook een leerdoel. Hierdoor krijgen studenten meer verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces. Bovendien leren studenten over de onderwerpen van hun medestudenten, wat bijdraagt aan meer betrokkenheid onderling

Contact met het Teaching & Learning Centre FGw

Wens je ondersteuning bij het inzetten van peerfeedback? Of wil je inspiratie op doen over het inzetten van peerfeedback via FeedbackFruits in jouw onderwijs?

Maak direct een afspraak met het TLC FGw