Peerfeedback en activerende werkvormen bij Sociolinguistics

In het kort

In dit project is gebruik gemaakt van peerfeedback zodat de interactie tussen studenten werd verhoogd en ze elkaar konden controleren en helpen.

Hoe verhoog je de interactie tussen studenten bij een groeiend studentenaantal in een online leeromgeving?

Over dit project

Docent Margreet Dorleijn
Afdeling Taal- en literatuurwetenschap
Opleiding Linguistics
Cursus Sociolinguistics
Datum April 2018 – Juli 2018
Tool Feedbackfruits
Werkvorm Jigsaw en Mindmapping

Het vak Sociolingistics richt zich op de invloed van de samenleving op taal en andersom. Het vak is in 2018 vernieuwd en Engelstalig gemaakt. Vanwege het groeiende studentenaantal ontstond de wens om te experimenteren met peerfeedback, zodat studenten elkaar kunnen helpen en controleren. Tijdens dit project is gebruik gemaakt van:

• Peerfeedback ter controle van elkaars werk middels Feedbackfruits;
  • Jig Saw-methode om studenten gezamenlijk de literatuur te laten verwerken;
  • Mindmapping waarmee de studenten verbanden leren leggen tussen artikelen.

Resultaten

De studenten waren enthousiast over mindmapping en de Jig saw methode. Elkaars werk controleren met behulp van peerfeedback was een prima manier, maar de tool FeedbackFruits werkte niet altijd even goed omdat het voormalige Blackboard af en toe onder constructie was.

Meer informatie

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Margreet Dorleijn:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.