TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Waardoor gingen de studenten aan het werk? Wat zorgde voor betrokkenheid? Wat gaf inzicht in het leren van studenten? Door bij elkaar in het college te komen kijken en de observaties en ervaringen samen te bespreken, kun je antwoorden op dit soort vragen krijgen. Peer mentoring is een praktijkgerichte manier van leren die veel kan opleveren. De aanpak van een ander zien tijdens het observeren geeft inspiratie voor je eigen colleges. Door de observaties samen na te bespreken kom je gezamenlijk tot inzichten over wat werkt.
Behalve leerzaam is het ook spannend om een collega in je college te laten observeren. Belangrijk is dat deze vorm van docentprofessionalisering niet over beoordelen gaat, maar over uitwisseling. Uitgangspunt is gelijkwaardigheid.
Uitwisseling van ideeën en ervaringen over de aanpak en mogelijke alternatieven bedenken op basis van de observaties dragen bij aan het uitbreiden van je ideeën over wat goed onderwijs is. Hierdoor verstevig je de basis van waaruit je als docent keuzes maakt om het leren van studenten te stimuleren (Lankveld et al., 2021).
Peer mentoring levert je veel op voor je eigen lespraktijk. Het vraagt om een actieve rol van jezelf en zorgt voor feedback en reflectie op geïntegreerde vakinhoud en vakdidactiek omdat het plaatsvindt in je eigen praktijk. Dit zijn kenmerken van effectieve docentprofessionalisering (Darling-Hammond et al.,2017).
Ook draagt het bij aan het gevoel onderdeel te zijn van een professionele gemeenschap van universitaire docenten (Lankveld et al., 2017).
Startbijeenkomst
Lesbezoeken
Afrondende bijeenkomst
Wil je met peer mentoring aan de slag? De onderwijsadviseurs van TLC kunnen meedenken over de organisatie en invulling van peer mentoring. Ze kunnen de startbijeenkomst en afrondende bijeenkomst verzorgen en eventuele vragen van de docenten rondom de lesbezoeken beantwoorden.
Je kunt het onderstaande observatieformulier gebruiken.
Download het observatiefomulier (Eng)