Waarom peer mentoring?
Uitwisseling van ideeën en ervaringen over de aanpak en mogelijke alternatieven bedenken op basis van de observaties dragen bij aan het uitbreiden van je ideeën over wat goed onderwijs is. Hierdoor verstevig je de basis van waaruit je als docent keuzes maakt om het leren van studenten te stimuleren (Lankveld et al., 2021).
Peer mentoring levert je veel op voor je eigen lespraktijk. Het vraagt om een actieve rol van jezelf en zorgt voor feedback en reflectie op geïntegreerde vakinhoud en vakdidactiek omdat het plaatsvindt in je eigen praktijk. Dit zijn kenmerken van effectieve docentprofessionalisering (Darling-Hammond et al.,2017).
Ook draagt het bij aan het gevoel onderdeel te zijn van een professionele gemeenschap van universitaire docenten (Lankveld et al., 2017).
Hoe kan peer mentoring er in de praktijk uitzien?
Startbijeenkomst
- Alle docenten die meedoen aan peer mentoring komen bij elkaar om de werkwijze te bespreken en voor te bereiden.
- Je denkt na over de observatiecriteria en het uitwisselingsgesprek.
- Je maakt duo’s met degene met wie je de lesbezoeken en gesprekken gaat uitvoeren.
Lesbezoeken
- Elk duo bezoekt een les van elkaar.
- Elk lesbezoek start met een kort voorgesprek. Welke observatiepunten staan centraal tijdens het bezoek? Wat is de context van het college?
- Zo snel mogelijk na het lesbezoek vindt het uitwisselingsgesprek plaats om de observaties te bespreken en van daaruit een gesprek te hebben over mogelijke aanpakken die het leren van studenten stimuleren.
Afrondende bijeenkomst
- Alle docenten die hebben meegedaan aan peer mentoring komen bij elkaar om hun inzichten te delen en te verdiepen.