Peer mentoring: observeren en uitwisselen

Waardoor gingen de studenten aan het werk? Wat zorgde voor betrokkenheid? Wat gaf inzicht in het leren van studenten? Door bij elkaar in het college te komen kijken en de observaties en ervaringen samen te bespreken, kun je antwoorden op dit soort vragen krijgen. Peer mentoring is een praktijkgerichte manier van leren die veel kan opleveren. De aanpak van een ander zien tijdens het observeren geeft inspiratie voor je eigen colleges. Door de observaties samen na te bespreken kom je gezamenlijk tot inzichten over wat werkt.

Behalve leerzaam is het ook spannend om een collega in je college te laten observeren. Belangrijk is dat deze vorm van docentprofessionalisering niet over beoordelen gaat, maar over uitwisseling. Uitgangspunt is gelijkwaardigheid.

• Het lesbezoek is wederzijds, je komt bij elkaar op lesbezoek en je wisselt je bevindingen met elkaar uit.
  • Je bepaalt zelf welke observatiecriteria je kiest en welke punten je bespreekt.
  • In de observatie staat het leren van studenten centraal, waardoor behalve het handelen van de docent ook het handelen van de studenten geobserveerd wordt.
  • In het gesprek na het geobserveerde college wissel je observaties en ervaringen uit, zonder beoordelingen.

Waarom peer mentoring?

Uitwisseling van ideeën en ervaringen over de aanpak en mogelijke alternatieven bedenken op basis van de observaties dragen bij aan het uitbreiden van je ideeën over wat goed onderwijs is. Hierdoor verstevig je de basis van waaruit je als docent keuzes maakt om het leren van studenten te stimuleren (Lankveld et al., 2021).

Peer mentoring levert je veel op voor je eigen lespraktijk. Het vraagt om een actieve rol van jezelf en zorgt voor feedback en reflectie op geïntegreerde vakinhoud en vakdidactiek omdat het plaatsvindt in je eigen praktijk. Dit zijn kenmerken van effectieve docentprofessionalisering (Darling-Hammond et al.,2017).

Ook draagt het bij aan het gevoel onderdeel te zijn van een professionele gemeenschap van universitaire docenten (Lankveld et al., 2017).

Hoe kan peer mentoring er in de praktijk uitzien?

Startbijeenkomst

• Alle docenten die meedoen aan peer mentoring komen bij elkaar om de werkwijze te bespreken en voor te bereiden.
  • Je denkt na over de observatiecriteria en het uitwisselingsgesprek.
  • Je maakt duo’s met degene met wie je de lesbezoeken en gesprekken gaat uitvoeren.

Lesbezoeken

• Elk duo bezoekt een les van elkaar.
  • Elk lesbezoek start met een kort voorgesprek. Welke observatiepunten staan centraal tijdens het bezoek? Wat is de context van het college?
  • Zo snel mogelijk na het lesbezoek vindt het uitwisselingsgesprek plaats om de observaties te bespreken en van daaruit een gesprek te hebben over mogelijke aanpakken die het leren van studenten stimuleren.

Afrondende bijeenkomst

• Alle docenten die hebben meegedaan aan peer mentoring komen bij elkaar om hun inzichten te delen en te verdiepen.

Aan de slag?

Wil je met peer mentoring aan de slag? De onderwijsadviseurs van TLC kunnen meedenken over de organisatie en invulling van peer mentoring. Ze kunnen de startbijeenkomst en afrondende bijeenkomst verzorgen en eventuele vragen van de docenten rondom de lesbezoeken beantwoorden.

Je kunt het onderstaande observatieformulier gebruiken.

Download het observatiefomulier (Eng)

Bronnen
  • Lankveld, T., van, Thampy, H., Cantillon, P., Horsburgh, J., Kluijtmans, M. (2021). Supporting a teacher identity in health professions education: AMEE Guide No. 132. Medical Teacher, 43:2, 124-136.
  • Lankveld, T. van, Schoonenboom, J., Volman, M., Croiset, G., Beishuizen, J. (2017). Developing a teacher identity in the university context: a systematic review of the literature. Higher Education Research & Development, 36:2, 325-342.
  • Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.