(C) Universiteit van Amsterdam

rubrics
samenwerken
toetsing

Elke verandering in de tentaminering van jouw vak, waardoor deze afwijkt van de informatie in de studiegids (vakomschrijving) moet eerst voorgelegd worden aan de programmadirecteur of onderwijsdirecteur. Het is niet mogelijk de tentaminering van het vak aan te passen zonder goedkeuring van de examencommissie.

Op deze pagina:

Inleveropdrachten
Quizzes
Interactieve opties

Inleveropdrachten

Opdrachten in Canvas

De makkelijkste manier om opdrachten door studenten in te laten leveren, is door gebruik te maken van Assignments in Canvas. Studenten kunnen in verschillende formats opdrachten uploaden, zoals Word-documenten, Pdf’s, tekstvelden, website-links en zelfs media opnames. Voor het lezen van de ingeleverde documenten kan je SpeedGrader (zie hieronder) gebruiken of alle ingeleverde stukken downloaden.
Instructies voor het aanmaken van een opdracht

Het gebruik van SpeedGrader voor Feedback

Nadat je een opdracht hebt gemaakt, kan je gebruik maken van SpeedGrader om de studenten feedback te geven. Met deze ingebouwde tool is het mogelijk om tekstelementen te markeren, opmerkingen tussen regels toe te voegen, algemene opmerkingen te noteren en een audio- en/of video boodschap achterlaten.
Instructies voor het gebruik van SpeedGrader

Rubrics

Om het beoordelen zo consequent mogelijk te maken, te versnellen en de studenten inzicht te geven in de totstandkoming van hun beoordeling, kan je er voor kiezen om een rubric aan de opdracht toe te voegen. Het opzetten van een nieuwe rubric is tijdrovend, maar kan je op de lange termijn veel tijd besparen. Wees je bewust van het volgende:

• De toegevoegde rubric aan een opdracht is ook zichtbaar voor studenten
  • Zodra de rubric in gebruik is, kan deze niet meer veranderd worden.

Het opstellen en toevoegen van rubrics aan opdrachten
Het gebruik van rubrics bij het beoordelen van ingeleverde opdrachten (EN)

Meer informatie over welke rubrics er zijn kan je hier vinden op de TLC Canvas pagina’s over beoordeling.

Quizzes

Canvas quizzes

Canvas Quizzes kunnen gebruikt worden voor gesloten en korte essay vragen. Deze functie is voornamelijk handig voor formatieve (praktijk) beoordelingen.
Het opstellen van een quiz in Canvas

TestVision quizzes

Als je nog nooit hebt gewerkt met TestVision Online (TVO) raden we het af om daar nu mee te beginnen. Mocht je reeds vragen hebben in TVO, kan je ze gebruiken voor bijvoorbeeld een formatieve beoordeling. Na het opstellen van een opdracht, kan je de studenten verwijzen naar TestVision

SOWISO

SOWISO kan gebruikt worden voor (gerandomiseerde) rekenkundige toetsing. Er zijn enkele basis cursussen beschikbaar en je kan je zelf opdrachten creëren, maar dit vraagt enige oefening en ervaring.

Maple TA

MapleTA kan gebruikt worden voor (gerandomiseerde) rekenkundige beoordelingen. MapleTA biedt de mogelijkheid om vragen te creëren op basis van een parameter, maar dit vraagt enige oefening en ervaring. Gebruik de komende periode alleen MapleTA wanneer je al een gevorderde gebruiker bent. MapleTA wordt het meest gebruikt bij Economics and Business.

Interactieve opties

Groep opdrachten

Hoewel studenten vanuit huis werken, hoeft dit niet te betekenen dat zij niet samen kunnen werken aan een opdracht.  Studenten zijn vaak al gewend om op afstand samen te werken en zullen hier hun vertrouwde kanalen voor blijven gebruiken. Sinds juli 2020 hebben alle UvA studenten een mailadres op het Microsoft 365 platform, waar ze samen kunnen werken.

Over Microsoft Teams voor medewerkers  Over Microsoft Teams voor studenten

Een andere manier is via Canvas, daar kan je een groepsopdracht voor ze maken. Dit heeft de volgende voordelen:

• Studenten hebben een aparte werkomgeving in Canvas waarbinnen zij discussiefora kunnen maken, conferenties kunnen houden en documenten kunnen delen.
  • Eén student kan een opdracht namens de hele groep inleveren en de gehele groep kan de feedback van de docent inzien.

Het is van belang dat de studenten in groepen verdeeld zijn voordat zij hun opdracht inleveren. Er zijn verschillende manieren voor het maken van groepen: laat de student zichzelf aanmelden voor een groep, verdeel de studenten zelf handmatig of laat ze automatisch in groepjes verdelen.

Het maken van groepen en groepsindelingen (Voor kleinere cursussen gaat dit vrij gemakkelijk, voor grotere cursussen zou je eerst contact op kunnen nemen met ICTO-ondersteuning.)
Het maken van een groepsopdracht (EN)

Peer feedback opdrachten

Het nakijken van hun eigen en elkaars werk is een goede manier voor de studenten om van elkaar te leren. Momenteel bieden we drie verschillende tools aan voor peer feedback in Canvas: Canvas Opdrachten, Turnitin en FeedbackFruits. We raden aan FeedbackFruits te gebruiken omdat het de meeste ruimte en flexibiliteit biedt. Zo kan je deadlines instellen voor het reviewen en binnen de werkgroepen of sectie verdeel je gemakkelijk de opdrachten over de studenten.

Instructies voor het opstellen van een FeedbackFruits peer feedback opdracht (EN)

Video opdrachten

Video-opdrachten zijn een goede keuze voor online cursussen. De TLC pagina over het creëren van video opdrachten geeft handige tips en ‘how-to’ video’s.