Online werkgroep

In een werkgroep werken studenten in kleine groepen onder jouw begeleiding aan studieopdrachten die  horen bij het thema van de onderwijsweek.

Groepsgrootte

Gemiddeld 6-12. Vaak 2 TBL groepjes bij elkaar = 2 x 6 studenten.

Duur

2 uur (max. 1 uur achter elkaar en dan eerst een korte pauze.

Setting

Twee mogelijkheden

1. Vanuit zoom-lokalen op L0 en L01 (met webcam en microfoon). Voordeel is een stabiele internetverbinding.
  2. Vanuit huis indien het niet mogelijk is om les te geven vanuit het AMC. Zorg in dat geval voor een vaste en/of stabiele internetverbinding en een goede camera. Een tweede scherm is praktisch om op een scherm de studenten en het andere scherm je presentatie.

Moderator

Geen moderator aanwezig tijdens sessie. Docent is zelf verantwoordelijk voor starten en afsluiten van de meeting. Per blok en/of coördinator krijgt de docent informatie over het aanmaken van de meeting.  De docent houdt zelf de chat in de gaten voor vragen of technische problemen

Opzet online werkgroep

• Start met uitleg gedragsregels: laat studenten in een werkgroep de camera aanzetten.
  • Dit is vaak verplicht onderwijs: deel de AA-code met de studenten
  • Bespreek leerdoelen met studentenen geef structuur aan het college door de verschillende onderdelen en/of thema’s en de opzet te benoemen.
  • Maak gebruik van break-outrooms (Max. 3 per sessie van ong. 10 minuten per break-outroom). Studenten kan je random in laten delen door Zoom.
  • Aparte PowerPoint voor break-outrooms op voorhand op Canvas plaatsen, deze is voor studenten dan goed bereikbaar als ze in een break-out room zitten.Of delen via de chat voordat de studenten in breakoutrooms gaan.
  • Zorg voor duidelijke instructies voordat studenten in break-out room gaan, inclusief duur van break-outroom.

Contact met je studenten

• Na terugkeer uit break-outrooms groepen bevindingen in algemene chat laten posten(evt door woordvoerder).
  • Docent start discussie op door woordvoerder aan te spreken. Eventueel gebruik van actieve werkvormen.
  • Studenten vragen om de vraag uit de Q&A mondeling toe te lichten (moderator geeft dan actief spreekrechten aan die student).
  • Hoe betrek je de studenten?
    • Gebruik maken van de ‘poll-functie’ in Zoom (meerkeuzevragen vooraf invullen.
    • Gebruik maken van Mentimeter, zelf als docent kan je de vragen invoeren en Mentimeter. Je kunt hier gebruik maken van andere vraagtypen zoals de wordcloud, rangorde aanbrengen en schuifmaat.
    • Gebruik het whiteboard in Zoom met annotatiefunctie.
    • Maak gebruik van de mogelijkheid dat studenten ook hun scherm kunnen delen.
    • Gebruik de chat-functie

Technische ondersteuning

Voor technische ondersteuning over het werken in Zoom ga naar de ERA-website van de UvA.

Je bent hier: tlc.uva.nl/fdg/tips-online-onderwijs/online-werkgroep

Terug naar Tips online onderwijs