Online werkcollege

In werkcolleges staat de toepassing van de kennis centraal. Studenten hebben voorafgaand aan het werkcollege vaak een voorbereidende opdracht gemaakt.  Als docent stuur  en begeleid je de studenten bij het leerproces.

Groepsgrootte

80-100 studenten (rooster niet meer studenten in zodat je de interactie kan blijven waarborgen tijdens het werkcollege. Als je meer dan 300 studenten inroostert, kan je niet gebruik maken van Zoom for Education met de daarbij behorende interactiemogelijkheden van chat en breakoutrooms).

Duur

45 minuten tot 2 uur (plan een pauze in, als het college meer dan een uur duurt).

Setting

Twee mogelijkheden:

1. Vanuit zoomroom studio in AMC (L0/L01), mogelijkheid om met 2 personen in beeld te zijn en 2 personen met microfoon spreken, hulp van moderator bij de opleiding Geneeskunde.
  2. Hybride college vanuit de collegezaal met live-stream. Een deel van de studenten is aanwezig op locatie en een deel van de studenten is online aanwezig. Hulp van een moderator bij de opleiding Geneeskunde en de ondersteuner collegezaal. Op dit moment is dit niet mogelijk vanwege de richtlijnen van de opleiding.

• Moderator maakt de meeting aan en plaatst gegevens op Canvas.
  • De moderator deelt de presentatie die vooraf door de docent is gemaild.
  • De moderator maakt eventuele poll-vragen vooraf aan als deze door de docent gemaild zijn aan de moderator.
  • Bij een hybride werkcollege; overweeg een tweede moderator. Moderator 1 begeleidt het 1e scherm met presentatie van docent en gebruik microfoon in de zaal. Moderator 2 begeleidt tweede scherm met online deelnemers en let op de chat.

Opzet werkcollege

• Start met uitleg gedragsregels bij online onderwijs: microfoon op ‘mute’, camera aan bij vragen, maak gebruik van de functie ‘raise hand’ bij vragen, chat alleen als je gevraagd wordt hierin te reageren en evt. technische vragen.
  • Leerdoelen en opbouw van het werkcollege delen. Rond ook af met die leerdoelen om het voor de studenten helder te houden.
  • Gebruik van breakoutrooms bij online onderwijs
  • Bij hybride onderwijs:
    • In de collegezaal bestaat de mogelijkheid om 1 scherm te delen met publiek en thuis en op tweede groot scherm de online deelnemers weer te geven.
    • Gebruik microfoon voor vragen uit de zaal, de studenten in de zaal zijn dan ook hoorbaar voor online deelnemers. Anders als docent de vragen en antwoorden van studenten steeds herhalen.
    • Deelnemers online aan het woord zijn hoorbaar in de collegezaal.
    • Betrek ook de studenten die online deelnemen door ook aan hen vragen te stellen.

Contact met je studenten

• Vragen om reactie, gebruik maken van de functie ‘raisehand.’.
  • Bij gebruik van breakoutrooms, laat een woordvoerder uit breakoutrooms presenteren/antwoorden.
  • Maak gebruik van de ‘poll-functie’ in Zoom (meerkeuzevragen vooraf in te vullen door moderator).
  • Inzet van mentimeter, zelf als docent kan je de vragen invoeren en mentimeter openen op computer van de moderator. Je kunt hier gebruik maken van andere vraagtypen zoals de wordcloud, rangorde aanbrengen, schuifmaat.
  • Gebruik whiteboard met “stempels” (tekst kan te veel zijn in deze groepsgrootte).
  • In hybride onderwijsvorm is de uitdaging om zowel online als op locatie deelnemers te betrekken. Herhaal de vraag uit je publiek en stel de vraag of er iemand van de online deelnemers wil reageren.
  • Vragen die niet zijn beantwoord tijdens de meeting kun je op het discussiebord in Canvas laten stellen en daar beantwoorden.

Technische ondersteuning

Voor technische ondersteuning over het werken in Zoom ga naar de ERA-website van de UvA.

Je bent hier www.tlc.uva.nl/fdg/tips-online-onderwijs/online-werkcollege

Terug naar Tips online onderwijs