Online klinisch college

Het doel van een klinisch college is om studenten kennis te laten maken met de klinische praktijk, de klinische relevantie van de thema’s te verduidelijken en een begin te maken met het klinisch redeneren.

Tool

Je maakt gebruik van de Zoom-webinar licentie.

Groepsgrootte

Gehele cohort van een leerjaar, 380 studenten

Duur

45 minuten, indien meerdere colleges na elkaar, minimaal 15 minuten pauze tussendoor inplannen.

Setting

Twee mogelijkheden

1. Vanuit zoomroom studio; Studio in AMC (L0/L01), mogelijkheid om met 2 personen in beeld te zijn en 2 personen met microfoon spreken, hulp van moderator bij opleiding Geneeskunde.
  2. Vanuit collegezaal met livestream, mogelijkheid om met 2 of meer personen in beeld te zijn(afwisselen met meerdere personen mogelijk), 2 microfoons, hulp van moderator en ondersteuner collegezaal voor opleiding Geneeskunde.

• Moderator maakt de meeting aan en plaatst gegevens op Canvas.
  • De moderator deelt de presentatie die vooraf door de docent is gemaild.
  • De moderator maakt eventuele poll-vragen vooraf aan als deze door de docent gemaild zijn aan de moderator.

Opzet klinisch college

• Start met uitleg gedragsregels bij online onderwijs: inhoudelijke vragen/reacties via de Q&A, technische vragen via de chat.
  • Leerdoelen en opbouw van het college delen.
  • Bij klinisch onderwijs (patiëntencolleges) is de algemene richtlijn (AMC-UvA) dat patiëntengegevens/-informatie NIET het ziekenhuis uit mag, dus NIET:.
    • Geen patiënt, geen ouders van patiënt, geen mantelzorgers van patiënt (allen arts-patiëntrelatie).
    • Opnemen van een patiënt college door docent of student.

De volgende situaties mogen WEL:

• Een simulatiepatiënt /acteur op basis van echte patiënt historie (zonder naam / toenaam)
    • Een vertegenwoordiger van een patiëntenvereniging mits geen arts-patiëntrelatie met docent. Niet over zijn eigen klachten, maar wel het algemeen ziektebeeld.
    • Patiënt helemaal niet in beeld en alleen met audio en zonder naam/toenaam.
    • Een geanonimiseerde casuïstiek bespreking geanonimiseerd.
    • Plaatjesonderwijs met het bekijken van geanonimiseerde afbeeldingen en beschrijvingen, bijvoorbeeld röntgenafbeeldingen.

Contact met je studenten

• Via de Q&A kunnen vragen gesteld worden.Vooraf met de moderator afspreken: wil je onderbroken worden door de moderator of  wil je een vast moment voor vragen.
  • Hoe betrek je de studenten?
    • Inzet van ‘polling’ in zoom (meerkeuzevragen vooraf in te vullen door moderator).
    • Inzet van Mentimeter, zelf als docent de vragen kan je de vragen vooraf invoeren en Mentimeter openen op computer van de moderator. Je kunt hier gebruik maken van andere vraagtypen zoals de wordcloud, rangorde aanbrengen, schuifmaat.
    • Studenten vragen om de vraag uit de Q&A mondeling toe te lichten (moderator geeft dan actief spreekrechten aan die student).

Overige tips

Het omzetten van onderwijs naar een online vorm vraagt tijd.

Inspiratie voor casuïstiek en opbouwen van casuïstiek/ simulatiepatiënt kun je vinden bij e-learnings via www.medischonderwijs.nl

Voorbereiding of inspiratie is ook te halen uit documentaires bijv. Documentaire “Helse pijn” bij onderwijs over pijn in het blok Opmaat naar de praktijk https://www.npostart.nl/2doc/07-06-2017/KN_1691675

Kies je leerdoelen en rond ook af met die leerdoelen om het voor de studenten helder te houden.

Vragen die niet zijn beantwoord tijdens de meeting kun je op het discussiebord in Canvas laten stellen.

Technische ondersteuning

Voor technische ondersteuning over het onderwijs geven in Zoom ga naar de ERA-website van de UvA.

Je bent hier www.tlc.uva.nl/fdg/tips-voor-online-onderwijs/online-klinisch-college

Terug naar Tips online onderwijs