Online hoorcollege

Hoorcolleges hebben als functie moeilijke onderdelen van de stof toe te lichten, de rode draad te verduidelijken en studenten te inspireren en te motiveren om de zelfstudie-activiteiten op te pakken en hen daartoe handvatten aan te reiken. Ook bij hoorcolleges is het belangrijk om interactie te hebben met studenten. Maak als docent daarom gebruik van de mogelijkheden voor interactie bij het geven van een  online hoorcollege.

Groepsgrootte

380 studenten

1 uur

Setting

1. Vanuit zoomroom studio in AMC (L0/L01). Mogelijkheid om met 2 personen in beeld te zijn en 2 personen met een microfoon te spreken. Voor de opleiding Geneeskunde is ondersteuning van een moderator mogelijk. Hierbij wordt gewerkt met de Webinar-functie in Zoom.
  2. Hybride college vanuit de collegezaal. Een deel van de studenten is aanwezig op locatie en een deel van de studenten is online aanwezig.

• Moderator maakt de meeting aan en plaatst gegevens op Canvas.
  • De moderator deelt de presentatie die vooraf door de docent is gemaild.
  • De moderator maakt eventuele poll-vragen vooraf aan als deze door de docent gemaild zijn aan de moderator.

Opzet online hoorcollege

• Start met uitleg gedragsregels bij online onderwijs: microfoon op ‘mute’, camera aan bij vragen, inhoudelijke vragen/reacties via de Q&A, technische vragen via de chat.
  • Leerdoelen en opbouw van het college delen.
  • Gebruik de rode pointer (‘annotate-functie-spotlight’) om iets aan te wijzen. Het muis-pijltje is wellicht niet goed te zien.
  • Zorg ervoor dat de ‘annotate-functie’ uitstaat voor andere deelnemers, dit kan door bij het knopje ‘more’ de ‘annotate-functie’ uit te schakelen voor anderen.
  • Breng wat afwisseling in het college aan door gebruik te maken van de ‘poll-functie’ of stel vragen aan de studenten.
  • Bij een hybride college is het belangrijk om de online studenten ook bij het onderwijs te betrekken. Dus stel ook vragen aan de studenten ’thuis’ en wacht even op reactie (kan even duren voor een antwoord bv. in de chat is geplaatst).

Contact met je studenten

• Via de Q&A kunnen vragen gesteld worden (bepaal vooraf  of je onderbroken wilt worden door de moderator of dat je een vast moment voor vragen wilt inlassen).
  • Maak gebruik van de ‘poll-functie’ in Zoom (meerkeuzevragen vooraf in te vullen door moderator)
  • Maak gebruik van Mentimeter. Je kunt als docent zelf de vragen invoeren en Mentimeter openen op computer van de moderator. Je kunt hier gebruik maken van andere vraagtypen zoals de wordcloud, rangorde aanbrengen, schuifmaat.
  • Studenten vragen om de vraag uit de Q&A mondeling toe te lichten (moderator geeft dan actief spreekrechten aan die student)

Technische ondersteuning

Voor technische ondersteuning over het werken in Zoom ga naar de ERA-website van de UvA.

Je ben hier: www.tlc.uva.nl/fdg/tips-voor-online-onderwijs/online-hoorcollege/

Terug naar  Tips voor online onderwijs