TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Mondelinge toetsen werden vroeger vaak gebruikt. In het hoger onderwijs is deze beoordelingsmethode minder populair geworden vanwege zorgen over efficiëntie en betrouwbaarheid. Toch hebben mondelinge examens veel voordelen: je kunt ze op afstand afnemen, het is gemakkelijk om door te vragen, en er is weinig risico op fraude bij het toetsen van feitelijke kennis of taalvaardigheid. Wil je meer weten over hoe je mondelinge toetsen efficiënt kunt inrichten? En hoe je inclusiviteit, betrouwbaarheid, validiteit en transparantie kunt waarborgen? Het TLC van de Faculteit der Geesteswetenschappen sprak met ervaren docenten op dit gebied en stelde een handleiding op voor mondelinge toetsing. In dit artikel lees je over de ervaringen van docenten met mondelinge toetsen.
Op deze pagina:
Mondelinge toetsing van taalvaardigheid
Mondelinge toetsing van leerdoelen gericht op feitelijke kennis en argumentatie
Het op afstand beoordelen van taalkennis brengt uitdagingen met zich mee, vooral als het gaat om fraude. Wil je weten hoe je mondelinge toetsen kunt inzetten om dit aan te pakken? We spraken met een ervaringsdeskundige: Mona Hegazy (Arabisch).
Doel: het beoordelen van leesvaardigheid, begrip en grammatica.
Opzet
Mona en Djûke beoordeelden de studenten in tweetallen. De mondelinge toets bestond uit drie onderdelen: lezen, vragen beantwoorden en vertalen. De docenten schreven korte teksten op basis van de behandelde grammatica en woordenschat. Tijdens de mondelinge toets kregen studenten een tekst om zelfstandig te lezen. Daarna vroegen de docenten elke student om drie zinnen hardop te lezen. Deze moesten ze naar het Nederlands vertalen en uitleggen welke grammaticale keuzes ze hadden gemaakt. Tot slot vertaalden ze Nederlandse zinnen naar het Arabisch. Elk duo kreeg een half uur voor het examen. Daarna hadden de docenten 10 minuten om een cijfer te bepalen.
Kwaliteitseisen
Tijdens de mondelinge toetsen waren Mona en Djûke allebei aanwezig. De cijfers werden achteraf online gedeeld.
Ervaring
De cijfers kwamen overeen met de verwachtingen van Mona en Djûke. Mona hecht veel waarde aan mondelinge toetsing, maar geeft aan dat het erg tijdrovend is. Mondelinge toetsen zijn studentgericht, terwijl schriftelijke toetsen minder vrijheid bieden. Het laatste weerspiegelt vaker het perspectief van de docent. Mona en Djûke kjonden studenten meer ruimte geven tijdens de mondelinge toets, bijvoorbeeld door een zin te herhalen of een tweede kans te geven bij een black-out. Mona vindt dat beide toetsvormen geschikt zijn om na te gaan of leerdoelen zijn behaald, zolang de juiste vragen worden gesteld. Volgens haar zouden studenten bij een schriftelijk examen op locatie waarschijnlijk dezelfde cijfers hebben gehaald.
Feitelijke kennis kan worden getoetst met meerkeuzevragen, maar bij online toetsen is het risico op fraude groot. Mondelinge toetsen kunnen hier een oplossing voor bieden. Voor vakken waarin het toepassen van concepten en argumentatie centraal staat, biedt mondeling toetsen ook veel voordelen. We spraken met Nicole Oei en Laurens de Vos over hun ervaringen met mondelinge toetsen.
Leerdoelen: onthouden en begrijpen.
Opzet
Voor dit examen maakte Laurens 40 vragen op aparte kaartjes, 7 of 8 per hoofdstuk. Elke student trok willekeurig twee kaartjes over verschillende hoofdstukken. De mondelinge toets duurde 15 tot 20 minuten per student. Het doel was om te beoordelen of studenten professionele termen zoals staging, performativiteit en intermedialiteit konden uitleggen. De cijfers werden via Canvas gedeeld nadat alle examens waren afgenomen.
Voorbeeldvraag: “Hoe past het denken van Erving Goffman binnen het begrip performativiteit?”
Kwaliteitseisen
Voorafgaand aan de toets ontvingen de studenten een aantal voorbeeldvragen en duidelijke instructies over de beoordelingsprocedure. Laurens was de enige aanwezige docent tijdens de toets, maar nam alles op. Omdat elke student een andere, willekeurige set vragen kreeg, konden de vragen niet worden gedeeld.
Ervaring
Laurens vond het grootste voordeel van mondelinge toetsing dat je vervolgvragen kunt stellen.
Leerdoelen: toepassen, analyseren en creëren.
Opzet
De mondelinge toets duurde 20 minuten per student. Nicole begon met een korte uitleg van de procedure, gevolgd door vragen die aansloten bij de leerdoelen. Ze deelde het cijfer direct tijdens het examen. Volgens Nicole voorkomt dit discussies over het cijfer achteraf.
Kwaliteitseisen
Voorafgaand aan de toets ontvingen de studenten voorbeeldvragen en werd de beoordelingsprocedure tijdens een college uitgelegd. Nicole ontwikkelde ook een rubric gebaseerd op de leerdoelen. Zo was voor studenten duidelijk waarop ze werden beoordeeld.
Voorafgaand aan de toets ontwikkelde Nicole meerdere casusvragen die verschillende combinaties van doelgroepen en thema’s mogelijk maakten. Een voorbeeld van zo’n casus:
“Door de pandemie ervaren veel (doelgroep (x)) stress en maken zich zorgen over (thema (y)).”
Mogelijke doelgroepen (x): ouderen, zorgmedewerkers, singles of jongeren.
Mogelijke thema’s (y): eenzaamheid, minder beweging, ongezonde gewoontes of zorgen over de toekomst.
Vervolgens werden twee toepassingsvragen gesteld over de samengestelde casus:
Ervaring
Nicole was erg positief over mondelinge toetsing in plaats van schriftelijke. Volgens haar is het beoordelen van schriftelijke toetsen moeilijker én tijdrovender. Studenten geven vaak lange, omslachtige antwoorden en het handschrift is soms onduidelijk. Wel vindt Nicole het belangrijk dat het mondelinge toetsen niet te zwaar meeweegt in het eindcijfer, omdat dit extra stress geeft. Ze vindt echter niet dat mondelinge examens stressvoller zijn voor studenten, omdat schriftelijke examens ook erg stressvol kunnen zijn. Studenten waren ook positief over de mondeling toets; ze voelden zich gezien en gehoord door de docent en waren het eens met hun beoordeling.Eén student schreef:
“Ik denk dat de verplichte mondelinge examens als gevolg van de pandemie eigenlijk gunstig waren, omdat je de stof heel goed moet kennen als je je voorbereidt om er daadwerkelijk over te praten.”

