Lighting Up Education: Lightboard Experience door Jop Schouten

Inspirerende video | Lighting up education: Lightboard experience door Jop Schouten

Jop Schouten, docent van bacheloropleidingen Econometrics and Data Science en Economics, deelt zijn ervaringen met het gebruik van een lightboard in kennisclips.

Met een lightboard kun je gelijktijdig spreken en schrijven, waardoor het niet alleen ideaal is voor het demonstreren van wiskundige concepten, maar ook voor andere situaties waarin je een voorbeeld of oefening wilt uitwerken. Studenten bereiden zich makkelijker voor een college, omdat ze in raptempo kleine hoeveelheden lesmateriaal te zien krijgen ter voorbereiding.

Benieuwd hoe Jop een lightboard gebruikt? In deze video neemt hij de voordelen met je door en geeft hij advies over het gebruik ervan. Zoals: houd de tekst minimaal, oefen met het schrijven op afstand van de camera en begin met kleine stukjes informatie.

Kennisclips helpen je om dieper op de lesstof in te gaan

Kennisclips kunnen leerlingen helpen hun leerproces te ondersteunen door voorafgaand aan de les een kleine hoeveelheid nieuw materiaal te introduceren. Hierdoor kun je kostbare tijd in de klas gebruiken om dieper op de stof in te gaan.

Meer informatie over kennisclips

Deze clips zijn korte video’s en kunnen instructief zijn of gebruikt worden als hulpmiddel om leerlingen oefeningen te geven. Om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten, kunnen beide typen video’s interactiever worden gemaakt door leerlingen de kans te geven actief deel te nemen en na te denken over de gepresenteerde inhoud.

Hoe kun je kennisclips gebruiken voor Active Learning?

• Build: Laat leerlingen een korte informatieve video over het onderwerp bekijken om hun voorkennis te activeren.
  • Act: Laat leerlingen vragen beantwoorden op basis van de video. Deze vragen kunnen verwerkt worden in de video (met behulp van Feedback Fruits of Kaltura) of apart vermeld worden, zoals in Wooclap of een Canvas quiz.
  • Assess: Vraag leerlingen om een paragraaf te schrijven over hoe ze denken dat de video hen in staat stelde om het onderwerp te verkennen op een manier die ze anders niet zouden kunnen.

Infographic die de piramide van 'Build, assess, act' uitlegt