TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL) draagt bij aan een netwerk van invloedrijke, bevlogen en verbindende leiders, die de onderwijskwaliteit op de UvA versterken. Zij zijn niet alleen onderwijskundig onderlegd, maar hebben strategisch inzicht en tactisch bewustzijn ontwikkeld. Hiermee zijn zij individueel en als onderdeel van het netwerk dat de leergang over de edities opbouwt, een dragend onderdeel van de onderwijscultuur van de UvA.
De Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL) is een leergang die zich richt op permanente ontwikkeling van onderwijskundige verdieping en leiderschap. De leergang is voor medewerkers die op facultair niveau in de regie van het universitaire onderwijs functioneren. De leergang bouwt voort op de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO). De leergang 2023-2024 wordt begeleid door Lucy Wenting en Joyce Brouwer in opdracht van TLC centraal.
Voor wie? | Op voordracht van de decaan: medewerkers van de UvA met een strategische regiepositie voor onderwijs. Ze dragen verantwoordelijkheid voor het onderwijs op opleidings-, facultair of faculteits- overstijgend niveau. | |
Geschatte tijdsinvestering | 160 per jaar (in totaal 240 uur gedurende de leergang) | |
Data | Leergang 2023/2024 Voordracht in november 2022 Intakegesprekken in december en januari 2023 Leergang start in april 2023 |
|
Leergang 2024/2025 Voordracht voorjaar 2024 |
||
Groepsgrootte |
Maximaal 15 per groep |
De leergang omvat:
De inhoud van de sessies zal deels worden bepaald door de deelnemers zelf; zij dragen onderwerpen aan en bereiden programmaonderdelen in samenwerking voor.
De thema’s die vanuit het programma worden aangedragen zijn:
Onderwijskundige thema’s
Leiderschapsthema’s
De beoogde uitkomsten zijn drieledig:
Deelname is mogelijk op voordracht van de decaan van de faculteit.
Na het volgen van de leergang kan je als deelnemers inhoud en vormgeven aan verschillende aspecten van onderwijskundig leiderschap. Dat betekent dat je:
De Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO), Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) en de Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL) zijn respectievelijk gericht op cursusniveau, curriculumniveau en opleidingsoverstijgend-niveau.
BKO
De Basiskwalificatie Onderwijs vormt een eerste ijkpunt voor alle docenten. De docent op dit niveau beschikt over kennis en vaardigheid in het ontwerpen van onderwijs en de uitvoering van onderwijs aan studenten, houdt zich structureel en verantwoord met onderwijs bezig en kan studenten individueel en in groepen begeleiden, instrueren, toetsen en beoordelen.
SKO
De SKO toont onderwijskundige kwaliteiten op curriculumniveau. De SKO-er heeft voldoende onderwijskundige kennis en ervaring ontwikkeld om kwalitatief goede implementatie van veranderingen binnen de opleiding te waarborgen. De SKO is bedoeld voor medewerkers die op curriculumniveau een sleutelpositie innemen van waaruit zij de onderwijskwaliteit waarborgen en/of deze op innovatieve wijze verbeteren. Het is dus geen automatisme dat BKO-gecertificeerde docenten doorgroeien naar SKO-docent. Doorgroeien naar SKO-niveau is afhankelijk van de taken en rollen die de docent op zich neemt.
LOL
Daaropvolgend is de Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL) bedoeld voor medewerkers die verkeren in de positie om invloed uit te oefenen op facultair niveau. Dat betekent dat zij verantwoordelijkheid dragen voor een opleiding of een groter geheel binnen een faculteit. Concreet gaat het om opleidingsdirecteuren, onderwijs-portefeuillehouders, afdelingshoofden of om docenten die naar zo’n positie kunnen toegroeien. De leergang bouwt voort op de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO). Deze kwalificatie of aantoonbaar functioneren op SKO-niveau vormt dan ook een van de toelatingsvoorwaarden voor het traject.
Heb je een vraag of opmerking over de Leergang Onderwijskundig Leiderschap? Neem contact met ons op.