Kwaliteitsborging van toetsing voor examencommissies

Het borgen van de toetskwaliteit is één van de wettelijke taken van de examencommissie (die soms belegd wordt bij een toetscommissie). Hoe kun je deze taak het beste vormgeven? Wat zijn de kwaliteitseisen aan toetsing, en hoe borg je die? Hoe los je lastige dilemma’s op het gebied van toetskwaliteit op? In deze workshop bespreek je deze vragen aan de hand van praktijkvoorbeelden, samen met collega’s van verschillende faculteiten en toetsdeskundigen van TLC Centraal.

Let op! Dit is niet de Basiscursus voor nieuwe examencommissieleden. Die wordt aangeboden door Academische Zaken.

Handig om te weten

Voor wie? Docenten en ondersteuners die deel (gaan) uitmaken van een examen- en/of toetscommissie.
Voorkennis Voor deelnemende docenten: afgeronde BKO.
Voorbereiding Ter voorbereiding op de workshop word je gevraagd om het onderwijsthema Toetsing (zie hier)
en deze informatiepagina over de examencommissies door te nemen.
Gevraagde tijdsinvestering 1 dagdeel van 3 uur
Opleider(s) Toetsdeskundige(n) van TLC Centraal
Groepssamenstelling Minimaal 4, maximaal 15 deelnemers
Data
  • 8 oktober 2024 (9.30-12.30 uur)
  • 4 december 2024 (9.30-12.30 uur)
  • 11 februari 2025 (13.30-16.30 uur)

Het aanmeldformulier wordt binnenkort opengezet.

Kosten De cursus wordt bekostigd uit centrale gelden, maar aanmelden is niet vrijblijvend.
Als je je aanmeldt gaan we ervan uit dat je meedoet.

 

Toelichting programma 

In deze praktische workshop bespreken we verschillende werkwijzen en strategieën voor de kwaliteitsborging van toetsing door examen- en/of toetscommissies. De ervaring leert echter dat de zogenaamde papieren werkelijkheid niet altijd overeenkomt met wat er in de praktijk gebeurt, en dat toetskwaliteit lastig in een checklist te vatten is.  

Dit kan tot lastige dilemma’s en vraagstukken leiden: wat doe je als examencommissie als blijkt dat de leerdoelen en de toetsing niet goed op elkaar zijn afgestemd? Of als er geen duidelijke beoordelingscriteria zijn voor een opdracht? Of als je ziet dat veel vakken een ingewikkelde en ondoorzichtige herkansingsregeling hebben?  

Na een korte opfrisser van de theorie over kwaliteit van toetsing, bekijken we casussen die ons helpen de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen. We gebruiken hierbij voorbeelden van checklists en procedures die bij verschillende faculteiten worden gebruikt voor het borgen van toetskwaliteit.  

De bijeenkomst is in het Nederlands.

Veelgestelde vragen

Krijg ik een diploma of certificaat na afronding van de workshop?

Na afronding van een workshop ontvang je geen diploma. Het is immers geen opleiding die je afrondt. Het is wel mogelijk om een bewijs van deelname te krijgen. 

Wat is de tijdsinvestering buiten de bijeenkomst(en) om?

Deelnemers wordt van tevoren gevraagd om de TLC-website over toetsing (zie hier) en deze informatiepagina over de examencommissies te lezen.

Meer weten?