(C) Universiteit van Amsterdam

Intervisie en collegiale samenwerking

Voor iedere docent

Heb je als docent vragen over je dagelijkse werkpraktijk en behoefte aan feedback? Geef je dan op voor Intervisie. In intervisie denken collega’s met je mee en geven zij advies over jouw vraagstuk. Doordat je dit met collega’s bespreekt, krijg je meer inzicht in je eigen werksituatie en nieuwe handelingsperspectieven en krijg je zicht op oplossingen voor jouw vraagstuk.

Handig om te weten

Voor wie? Alle docenten die betrokken zijn bij onderwijs
Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist
Gevraagde tijdsinvestering 6 sessies van ongeveer 2 uur
Begeleider René Glastra van Loon (TLC Centraal)

Erjo Beitler (TLC Centraal)

Groepssamenstelling Minimaal 5, maximaal 8 deelnemers
Data Deze cursus wordt momenteel niet aangeboden. Indien je geïnteresseerd bent in deze cursus, laat dat dan aan ons weten op tlc@uva.nl.

Toelichting programma

In een groep van vijf tot acht collega’s bespreek je, in zes sessies van ongeveer twee uur, ingebrachte cases. Dit gebeurt begeleid en binnen een vastgestelde structuur. Voorbeelden van vragen zijn: Hoe krijg ik mijn studenten online meer betrokken? Hoe sluit ik mijn lesdesign aan op de leerbehoefte van de student? Hoe kan ik beter omgaan met deadlines en alle stress die daarbij komt kijken?

Tijdens de eerste bijeenkomst maak je kennis met elkaar en met de doelen en kaders van intervisie. Elke groep stelt zelf de regels vast. Daarna gaan we aan de slag met casusbehandeling. De overige sessies bestaan uit een intervisieronde naar aanleiding van de ingebrachte vraagstukken. We experimenteren met verschillende intervisiemethodieken en naar behoefte van de groep kunnen we inhoudelijke experts uitgenodigen.

Veelgestelde vragen

Krijg ik een diploma of certificaat na afronding van de cursus?

Na afronding van deze cursus ontvang je geen diploma. Het is immers geen opleiding die je afrondt. Het is wel mogelijk om een certificaat van deelname te krijgen.

Wat is de tijdsinvestering buiten de bijeenkomst(en) om?

Voor elke cursus vragen wij de deelnemers om een intake formulier in te vullen en naar de trainer te sturen. Op deze manier verzamelen we de leerdoelen en verwachtingen van deelnemers. Voor jezelf is het een goede voorbereiding om alvast na te denken wat je precies zou willen leren.

Voor de meeste cursussen wordt je ook gevraagd om alvast iets voor bereiden, zoals het verzamelen van een casus, bekijken van een video of het volgen van een korte online module. De totale voorbereidingstijd voor een cursus schatten wij op 1 uur.

Bij een cursus die bestaat uit meerdere bijeenkomsten krijg je ook tussen de bijeenkomsten door een opdracht mee. Vaak bestaat dit uit het in de praktijk brengen van het geleerde. Deze tijdsinvestering is afhankelijk van je eigen inzet. Reken ook hierbij op een uur.

Meer weten?