Interactie met online en fysiek aanwezige studenten

covid-19
online onderwijs
hybride onderwijs

Bied een synchroon hybride oplossing: interactie tussen online en fysiek aanwezige deelnemers

Als het voor de leerdoelen essentieel is dat interactie tussen studenten op locatie en thuis tijdens plaatsvindt kun je het college synchroon hybride organiseren. De colleges in deze vorm van synchroon hybride onderwijs zul je hiervoor specifiek moeten ontwerpen. Veel docenten geven aan dat dit een intensieve vorm van onderwijs geven is, want je moet echt je aandacht over twee doelgroepen tegelijkertijd verdelen.

Een hybride alternatief voor ‘interactie tussen studenten op locatie en studenten thuis’? Dan kun je er ook voor kiezen om studenten digitaal te laten aanschuiven of om een minder intensieve vorm van aandacht te hebben voor online studenten.

Hoe werkt interactie met fysiek aanwezige en online studenten?

In deze vorm van synchroon hybride onderwijs wil je dat zowel de fysiek aanwezige als de online studenten volledig kunnen participeren in het onderwijs. Hiervoor is het nodig om, naast het geluid van de docent, ook het geluid uit de zaal te streamen naar de online studenten zodat zij horen welke opmerkingen of vragen de fysiek aanwezige studenten maken. Momenteel wordt hard gewerkt aan het uitrusten van drie facultaire werkgroepzalen en een facultaire hoorcollegezaal met extra microfoons, een extra beeldscherm en een breedbeeldcamera waarmee ook de studenten in de zaal zichbaar zijn. Binnen de UvA biedt ook het Learning Theatre en de Virtual Classroom mogelijkheden voor deze vorm van synchroon hybride onderwijs. Voor kleine groepen is er een mobiele oplossing in de vorm van een 360′-camera die geluid van alle aanwezigen kan streamen via Zoom, de ‘MeetingOwl’.

Mogelijk zijn er studenten die om privacyredenen niet zichtbaar in beeld willen komen tijdens colleges.

Tips

• Zorg ervoor dat de online deelnemers jou goed kunnen zien en verstaan. Daarbij is het van belang dat zij de vragen van andere studenten ook horen, controleer dit dus altijd even.
  • Communiceer duidelijke verwachtingen richting beide studentgroepen. Het is belangrijk dat studenten van tevoren weten wat ze kunnen verwachten. Wanneer kunnen de online deelnemende studenten bijvoorbeeld vragen stellen?
  • Gun jezelf de tijd om te leren hoe je hybride onderwijs verzorgt. Je kunt eerst beginnen met ‘digitaal aanschuiven’. Als je meer ervaring op hebt gedaan kun ook experimenteren met interactie tussen de beide studentgroepen. Als je deze vorm van hybride onderwijs voor het eerst uitprobeert start dan met een interactief deel van de bijeenkomst, bijvoorbeeld de eerste twintig minuten.
  • Bekijk voorbeelden van collega’s. Deze zullen binnenkort worden gepubliceerd op de website van het TLC.

Ideeën

• Laat studenten reageren op stellingen.
  • Stel open vragen. Zowel studenten ter plekke als de online studenten kunnen verbaal hun input leveren.
  • Vraag studenten vragen naar aanleiding van het bestuderen van de stof van elkaar te beantwoorden.
  • Studenten geven feedback op projectvoorstellen.

Faciliteiten & ondersteuning

Een zeer beperkt aantal onderwijszalen biedt faciliteiten voor synchroon hybride onderwijs waarmee je als docent interactie met fysiek aanwezige en online studenten kunt faciliteren.

Aangepaste facultaire zalen voor interactie met studenten

Mogelijkheden

• live streaming via Zoom waarbij opmerkingen uit de zaal gestreamd kunnen worden naar online studenten
  • opname van het college via Zoom recording. Zie voor de mogelijkheden van het maken van een recording de helppagina Recording Layouts in Zoom.
  • online studenten zijn ook voor fysiek aanwezige studenten zichtbaar in beeld op een tweede scherm

Beschikbare zalen (onder voorbehoud i.v.m. opleverdatum; prognose: 31 augustus 2021)

• PCH 1.04 (onder voorbehoud)
  • BG1, 0.13 (onder voorbehoud)
  • BG1, 0.04 (onder voorbehoud)
  • BH, F2.11 B (onder voorbehoud)
  • BH, F2.11 C (onder voorbehoud)

Reserveren van deze zalen
Deze zalen kunnen op de gebruikelijke wijze via de facultaire roosteraar worden aangevraagd.

Ondersteuning
Ondersteuning vindt op afstand plaats door de AV-dienst.

T: 020 525 1403
E: servicedesk-fs@uva.nl

Mobiele 360′-camera voor interactie met kleine groepen studenten

De Meeting Owl is een 360 graden-camera met ingebouwde speaker die je kunt koppelen aan een laptop waarmee je inlogt in een Zoomsessie. (Zie de handleiding Zoom in Canvas.De camera neemt alle aanwezigen in een collegeruimte in beeld. Wanneer deelnemers spreken, komen zij groter in beeld. Het aansluiten van de MeetingOwl is eenvoudig. Doe de stekker in het stopcontact en het USB-snoer in de laptop, start de Zoomsessie op en je hybride werkgroep kan beginnen.

Mogelijkheden

Live streaming via Zoom waarbij opmerkingen uit de zaal kunnen worden gestreamd naar online studenten

Beschikbare zalen

De MeetingOwl is te gebruiken in elke zaal, maar de kwaliteit van het geluid is sterk afhankelijk van de akoestiek.

Reserveren van de MeetingOwl

Je kunt de MeetingOwl reserveren voor je onderwijs of om eens uit te proberen via de servicedesk van Facility Services: servicedesk-fs@uva.nl, 020-5251403.

Instructievideo MeetingOwl

Handleiding MeetingOwl

Ondersteuning vindt op afstand plaats door de AV-dienst.

T: 020 525 1403
E: servicedesk-fs@uva.nl

UvA Hybrid Learning Theatre

Mogelijkheden

Meer informatie volgt z.s.m.

Beschikbare zaal

REC B1.03

Reserveren van het Hybrid Learning Theatre

Ondersteuner is permanent aanwezig

UvA Virtual Classroom

Meer informatie volgt z.s.m. na oplevering zaal.

Aan de slag met hybride middelen?