Inclusieve inhoud en uitdagende didactiek bij clusterbrede propedeusevakken

In dit project wordt beoogd de coherentie van een nieuw vak (‘Kunst en Cultuur in Europa’) op een andere manier en abstractieniveau te definiëren en van daaruit het vak opnieuw op te zetten.  Het is de bedoeling het vak didactisch steviger in elkaar te zetten en daar meer inclusieve thema’s – gender en multiculturaliteit – in onder te brengen om tegemoet te komen aan de wensen van de studenten, de OC’s en het algemene facultaire beleid. Daarnaast zal ook de toetsing van dit vak (gemiddelde deelname: 190 studenten) verder worden ontwikkeld om zo enerzijds de werkdruk van het nakijken te verminderen en anderzijds de toetsing voldoende uitdagend te maken voor de studenten.

Hoe creëer je een coherent stevig vak voor een brede clustergroep waarbij aandacht is voor inclusieve thematiek en gebruik wordt gemaakt van uitdagende didactiek?

In het kort

Docent Hanneke Ronnes
Afdeling Kunst en Cultuur
Opleidingen BA: Kunstgeschiedenis, Cultuurwetenschappen, Theaterwetenschap en Muziekwetenschappen
Datum September 2021 – Maart 2022
Titel Inclusieve inhoud en uitdagende didactiek bij clusterbrede propedeusevakken
Doelen Inclusieve thematiek, uitdagende didactische- en toetsvormen

Binnen het cluster van de bachelor Kunst en Cultuur bestaan drie afdelingsbrede vakken die verplicht zijn voor de vier BA opleidingen in dit cluster: Kunstgeschiedenis, Cultuurwetenschappen, Theaterwetenschap en Muziekwetenschappen.  Uit de studentevaluaties bleek dat deze vakken goed zijn ontvangen, maar daarin kwam ook naar voren dat de studenten de samenhang van deze vakken met de eigen opleiding niet gemakkelijk doorzien, en de coherentie tussen deze drie afdelingsbrede vakken niet voldoende waarnemen. Ook waren studenten van mening dat sommige nu relevante onderwerpen ontbraken (bijvoorbeeld etniciteit, kolonialisme, gender), en het kunsthistorische perspectief vonden domineren. Op basis van deze gegevens zal dit vak op een andere manier en abstractieniveau worden gedefinieerd, en van daaruit wordt het vak  opnieuw opgezet.

Onderstaand bestand (pdf) bevat de projectaanvraag van Hanneke Ronnes:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.