Hybride Onderwijs

Op deze pagina vind je relevante informatie over hybride onderwijs. Download de handleiding voor de hybride ruimtes, bekijk kennisclips over hoe je zorgt voor interactie met zowel online als on-campus groepen, leer van je collega’s en meer.

Handleidingen: Hybride onderwijs op de UvA

Hybride ruimtes op de UvA

In totaal hebben we drie verschillende type zalen die geschikt zijn om hybride onderwijs te geven. Om je te ondersteunen bij het hybride onderwijs hebben we hands-on handleidingen ontwikkeld die je kunt gebruiken bij de voorbereiding of voor het opzetten van je hybride colleges. De handleidingen zijn zowel in Nederlands als in het Engels beschikbaar. De drie opties zijn:

Hybrid Learning Theatres
In deze zalen is ondersteuning beschikbaar om te ondersteunen met de technische details

Hoor- en werkcollegezalen met standaard apparatuur
In deze lokalen vind je een BRIO camera voor beeld en geluid

(ENG) Manual Hybrid Teaching – standard

(NL) Handleiding Hybride Lesgeven – standaard

Werkgroepzalen met geavanceerde apparatuur
In deze zalen vind je een BRIO-camera, plus een extra beeldscherm en een soundbar

(ENG) Manual Hybrid Teaching – advanced

(NL) Handleiding Hybride Lesgeven – geavanceerd

Handleiding en tutorial: Hoe maak je een inschrijfsysteem voor hybride colleges via Canvas?

Om de plaatsen in de collegezaal voor hybride colleges te verdelen, kun je gebruikmaken van Canvas Groups. In onderstaande korte handleiding en tutorial wordt stap voor stap uitgelegd hoe je Canvas Groups kunt aanmaken en gebruiken als aanmeldsysteem voor fysieke aanwezigheid bij hybride colleges.

Download de handleiding hier of bekijk de tutorial hieronder.

Tips & tricks hybride onderwijs

Na een paar maanden hybride onderwijs hebben we tips en trucs verzameld die zijn voortgekomen uit de eerste ervaringen van collega’s en ondersteunend personeel. Je vindt deze regelmatig bijgewerkte tips en tricks, gecategoriseerd per onderwerp, hier.

Meer informatie over het Hybrid Learning Theatre

In het ‘Hybrid Learning Theatre’ kunnen docenten college geven voor studenten op locatie en online. De aanwezige studenten vormen een online publiek, geprojecteerd op een grote Zoom-muur, en een kleine groep studenten kan het college in het theater fysiek bijwonen. Tijdens het college vindt interactie plaats tussen de fysiek aanwezige studenten, de studenten die online via Zoom deelnemen en de docent. De UvA behoudt met het nieuwe ‘Hybrid Learning Theatre’ de dynamische interactie als basis voor inspirerend onderwijs, ook vanuit huis.

Lees meer over het Hybrid Learning Theatre hier.

Tutorial: Hybride onderwijs voorbereiden in collegezalen

Hybride onderwijs in collegezalen

Er is een tutorial gemaakt over hoe je je hybride onderwijs in collegezalen kunt voorbereiden. Bekijk deze hieronder.

Handleidingen: iPad scherm delen in Zoom

iPad scherm delen in Zoom

Als je gaat werken met een iPad als whiteboard/extra scherm, download dan de handleiding hieronder:

(ENG) Manual iPad screen sharing in Zoom

(NL) Manual iPad screen sharing in Zoom

Kennisclips: Interactie tijdens hybride onderwijs

Kennisclips: Interactie tijdens hybride onderwijs?

Als voorbereiding op je hybride onderwijs hebben wij twee kennisclips ontwikkeld. Één over hoe je jouw hybride onderwijs beheersbaar houdt en één over hoe je met behulp van online tools de interactie met beide groepen kunt waarborgen. Bekijk ze hier allebei. Bekijk ze hier.

Video: Hybride onderwijs door Sebastian Kortmann

Hybride onderwijs video door Sebastian Kortmann

Als je meer wilt weten over hybride onderwijs en hoe het verschilt van online of on-campus onderwijs, kunnen we het beste vragen aan onze collega Sebastian Kortmann (ABS) die tijdens de Covid-periode verschillende vakken in een hybride format heeft gegeven.

Zijn ervaringen en zijn advies over hoe je het beste hybride les kunt geven en hoe je je het beste kunt voorbereiden op hybride lesgeven, zijn vastgelegd in een professionele video die hier kan worden bekeken.

Training voor TAs: hybride onderwijs modereren

Voor TAs: hybride onderwijs modereren

Eind augustus werden trainingssessies georganiseerd voor TA’s om hen te leren hoe ze online en on-campus onderwijs kunnen modereren. Tijdens deze training kwamen de belangrijkste onderwerpen voor het komende onderwijsjaar aan bod: online modereren in Zoom, on-campus modereren in hybride onderwijsruimtes, actief leren en hoe je je docent zo goed mogelijk kunt ondersteunen. Verwijs je persoonlijke TA naar de hieronder gelinkte opname en hand-out, zodat ook zij zich kunnen voorbereiden op hybride onderwijs.

De opname van deze training kan hier bekeken worden.

De hand-out van deze training vind je hier.