Hoe voer je effectieve panelgesprekken?

Wanneer er in het onderwijs wordt gesproken over evaluatie denkt men voornamelijk aan de UvA Q: de kwantitatieve vragenlijst die binnen de UvA wordt gebruikt om vakken te evalueren. Toch is dit maar een vorm van onderwijsevaluatie. Binnen de faculteit ontstaat een groeiende behoefte om het onderwijs ook op andere manieren te evalueren, zoals met behulp van panelgesprekken. Door panelgesprekken op een systematische wijze in te zetten kun je in aanvulling op de UvA Q ook op kwalitatieve wijze input over het onderwijs verzamelen. Hoe kun je starten met de inzet van panelgesprekken? Of hoe kun je de inzet versterken/borgen? En wie krijgt daar welke rol binnen?

Panelgesprekken door OC-studentleden binnen MA Mediastudies

Op verzoek van Thomas Poell hebben het TLC FGw (Nina van Stokkum) en beleidsmedewerkers onderwijskwaliteit (eerst Jan Rotmans, later Dennis van Ark) de handen ineen geslagen om hier samen een plan voor te maken, natuurlijk in overleg met de OC’s. Binnen de masteropleidingen van Mediastudies krijgen de OC-studentleden een leidende rol in het voeren van de panelgesprekken: zo wordt de openheid van de deelnemende studenten minder beïnvloed dan wanneer een docent of coördinator het gesprek leidt. Het organiseren, leiden en de verslaglegging van een panelgesprek zijn taken waar studenten waarschijnlijk nog niet eerder mee in aanraking zijn gekomen, ze hebben hier enige ondersteuning bij nodig. Om deze reden is de handleiding ‘Effectief voeren van panelgesprekken’ (ENG & NL) ontwikkeld, in eerste instantie geschreven voor OC-studentleden maar ook zeker geschikt voor OC-docentleden. Op basis van deze handleiding hebben Jan en Nina een training aan de OC-studentleden gegeven die erg positief werd ontvangen; de studenten voelden zich beter voorbereid en hadden de vragenlijst samen opgesteld. Aanvullend op de handleiding en training zijn er twee formats ontwikkeld: een voorbeeld van een agenda voor een panelgesprek en een voorbeeld van een verslag. De handleiding en formats kun je hieronder downloaden.

Ben je geïnteresseerd in de inhoud van deze training of heb je andere vragen? Stuur een mail naar het tlc-fgw@uva.nl. Bekijk ook eens het professionaliseringsaanbod voor OC’s.