TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
FRIS staat voor Fair, Resilient & Inclusive Societies. De Special Interest Group (SIG) FRIS is een initiatief van TLC-Centraal in samenwerking met het Instituut voor Interdisciplinary Studies. In het verleden is de FRIS-beurs uitgereikt, waarmee FRIS-beurshouders de tijd en ruimte kregen om een onderwijsinnovatie te ontwikkelen. Op deze pagina lees je over de FRIS-projecten die hebben plaatsgevonden.
De UvA zet zich in voor het ontwikkelen van rechtvaardige en veerkrachtige samenlevingen, die het welzijn van alle burgers waarborgen. We leven in tijden van toenemende ongelijkheid en grote sociale, politieke en economische transities. Vooral nu groeit daardoor de vraag: welke rol kunnen wij als universitaire docenten spelen in het begrijpen en aanpakken van zulke urgente kwesties met onze studenten?
Voor meer informatie over de SIG FRIS kun je terecht bij dr. Mieke Lopes Cardozo.
In de afgelopen jaren heeft de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam een toename gezien van het aantal internationale studenten. Het internationale klaslokaal brengt uitdagingen met zich mee voor het onderwijs en leren. Eerder onderzoek wijst bijvoorbeeld op aanzienlijke verschillen tussen Chinese studenten en studenten met een westerse achtergrond. Zo staan Chinese studenten erom bekend erg rustig te zijn en vaak terughoudend om zich in de klas uit te spreken (Zhu en O’Sullivan, 2022). Dit wordt niet alleen veroorzaakt door verschillen in Engelse taalvaardigheid. Over het algemeen hebben Chinese studenten moeite om de overstap te maken van het op examens gerichte en sterk docentgestuurde onderwijssysteem in China naar een meer interactieve en studentgerichte onderwijsaanpak in Nederland (Jiang en Altinyelken, 2020). Onderzoek heeft het belang benadrukt van het bieden van extra ondersteuning aan Chinese studenten op het gebied van taalvaardigheden (Jiang en Altinyelken, 2022).
In dit project onderzoeken we het internationale klaslokaal in de context van het onderwijzen van een internationale businesscase. We kijken naar verschillen in de voorbereiding en de uitvoering in de klas, waarbij we studenten vergelijken op hun sociale prestaties in een internationale en interculturele context.
Het doel van het onderzoek is tweeledig. Ten eerste onderzoeken we het effect van verschillende taalvaardigheden op de sociale integratie van internationale studenten. Ten tweede ontwikkelen we, via interviews, een beter begrip van de ervaringen en het leren van internationale studenten binnen de context van het internationale klaslokaal.
Beurshouder:
Sanjay Bissessur, EB, Accounting
Hoe leren we de complexe realiteiten van vandaag – zowel de lichte als de duistere kanten – helder onder ogen te zien? Hoe navigeren we door onzekerheid? En hoe vinden we vanuit daar richting voor betekenisvolle actie?
Deze vragen vormen het uitgangspunt van Meeting the Crisis Inside Out: een trainingsreeks die studenten helpt om te gaan met de chaos van deze tijd – niet door deze te negeren of snel op te lossen, maar door te leren zien, luisteren en verbinden. Samen onderzoeken we hoe de grote crises – ecologisch, economisch, technologisch, sociaal en psychologisch – hun wortels vinden in een onderliggende menselijke crisis van relaties: hoe we ons verhouden tot onszelf, tot anderen en tot de wereld. Vanuit dat inzicht ontdekken studenten hoe ze betekenis kunnen vinden in onzekere tijden en richting kunnen geven aan hun studie, werk en leven.
Doel
Het project beoogt studenten (en mogelijk ook docenten) toe te rusten met de innerlijke veerkracht én het systeembegrip dat nodig is om zich staande te houden en bij te dragen in een wereld vol verandering. Het brengt hoofd en hart samen in een integrale vorm van leren die reflectie, dialoog en actie verbindt.
Innovatie
De training combineert actuele theorieën uit maatschappelijke transities en systeempsychologie met ervaringsgerichte werkvormen en dialoogcirkels, waarin studenten reflecteren op actuele gebeurtenissen, hun innerlijke reacties verkennen en gezamenlijke betekenis creëren. We willen een flexibel format voor de dialoogcirkels ontwikkelen dat studenten zelfstandig kunnen organiseren en voortzetten, ook buiten het klaslokaal.
Beoogde resultaten
Studenten ontwikkelen meer emotionele en mentale wendbaarheid, voelen zich minder machteloos in het licht van mondiale crises en krijgen handvatten om richting te geven aan hun studiepad en loopbaan. We pilotten de trainingsreeks binnen de Collective Futures MSc-minor, en hopen vanuit daar een groep studenten te inspireren om zelf een dialoogcirkel voort te zetten. De inzichten en werkvormen uit het project worden gedocumenteerd en gedeeld, om zo bij te dragen aan een bredere beweging richting meer veerkrachtig, verbindend en actie-gericht onderwijs.
Beurshouder:
Jelger Kroese, FNWI, Graduate school of life and Earth sciences
In de cursus Love is a Bitch!: Romance, Sexuality and Desire in Popular Culture bestuderen we hoe romantiek, seksualiteit en verlangen worden ervaren en gerepresenteerd in hedendaagse populaire cultuur. Gezien de huidige groei van de wereldwijde anti-genderbeweging en een toegenomen normalisering van racisme en uitsluitingspolitiek, achten wij het van belang om ons nog verder te ontwikkelen in het begrijpen van liefde in transnationale en interculturele zin. Onderdeel hiervan zal zijn verder te onderzoeken hoe het erkennen en verantwoorden van verschillende configuraties van liefde in bureaucratieën leidt tot een specifieke, hiërarchische en structurerende materialisatie van romantische liefde in een transnationale context.
In de cursus Love is a Bitch!: Romance, Sexuality and Desire in Popular Culture werken we met een transnationale, interculturele klas (zowel studenten als docenten). De FRIS-beurs gaan wij daarom gebruiken om een transnationale pedagogie te ontwikkelen waarin studenten en docenten met diverse achtergronden samen flexibel onderwijs co-creëren zodat ruimte ontstaat voor de integratie van interculturele inzichten en interdisciplinaire benaderingen die studenten en docenten mee de werkcolleges in nemen.
De beoogde resultaten zijn het implementeren van de bevindingen in de cursus in september 2025, het leggen van een basis voor verder onderzoek naar de sociaal-culturele constructie van romantische liefde, en het bijdragen aan veranderende onderwijspraktijken aan de UvA.
Beurshouders:
Dr. Margriet van Heesch, PhD, FMG, Afdeling Sociologie
Jen Maaskant, MSc. FMG, Afdeling Interdisciplinaire Sociale Wetensch
Het begrijpen van de oorzaken van, en onze reacties op, de klimaatcrisis vanuit meerdere perspectieven is een belangrijke factor die bepaalt in hoeverre we in staat zijn de gevolgen van een snel veranderend klimaat te beperken en ons eraan aan te passen. Ik zal een brede en toegankelijke introductie ontwikkelen tot het vakgebied van de klimaatpsychologie, gericht op studenten met uiteenlopende academische achtergronden. Klimaatpsychologie richt zich op de cognitieve, affectieve en motivationele processen en gedragingen die hebben bijgedragen aan de ecologische en klimaatcrisis, én op onze cognitieve, affectieve, motivationele en gedragsmatige reacties daarop.
Met deze subsidie ben ik van plan een cursus te creëren die uitdagend en interessant is voor een diverse groep studenten. Daarbij wil ik didactische methoden gebruiken die het mogelijk maken om niet alleen op cognitief niveau, maar ook op persoonlijk, affectief en motivationeel vlak een grote en diverse groep studenten te betrekken. Op deze manier zal de cursus hopelijk onze toekomstige generatie inspireren om bij te dragen aan een duurzamere en veerkrachtigere samenleving, als een volledig mens: van wetenschapper en professional tot ouder en burger.
Beurshouder:
Dr. Max van der Linden, FMG, Afdeling Pschologie
Een inclusieve leeromgeving vraagt om initiatieven vanuit verschillende perspectieven. Via de FRIS-beurs willen wij deze initiatieven toepassen op drie niveaus binnen de Faculteit der Geneeskunde: ten eerste op studentniveau, ten tweede op docentniveau en ten derde binnen de gehele werkplek. Hiervoor maken wij gebruik van het VU Mixed Classroom-model.
Op alle niveaus starten we met het ontwikkelen van onderwijsvormen die empowerment stimuleren. Deze vormen helpen ons bewust te worden van de verschillen binnen groepen en van onze eigen vooroordelen. Vanuit deze basis kan een veilige en inclusieve leeromgeving ontstaan. Door verder te bouwen op deze basis en op elkaar, streven we ernaar om (meer) inclusieve toekomstige artsen en docenten op te leiden. Voor studenten gebeurt dit binnen de driejarige mentoraatstructuur, en voor docenten binnen het BKO-traject van acht sessies. Daarbij is het nodig om via docentprofessionalisering regelmatig inclusieve onderwijsvormen aan te bieden aan docenten, mentoren en zorgprofessionals. Een goede samenwerking met zowel het Faculty Development-team als de coördinator van het mentoraat is hierbij cruciaal.
Beurshouder:
K.W. (Winggo) Pang – Faculteit der Geneeskunde
Het doel van dit project is het ontwikkelen en verbeteren van Community-based medical education (CBME) binnen een keuzevak over diversiteit en gezondheidszorg. Dit keuzevak is beschikbaar voor 60 derdejaars bachelorstudenten. CBME wordt steeds vaker erkend als een belangrijk middel voor geneeskundestudenten om de competenties te verwerven die nodig zijn om 21e-eeuwse gezondheidszorg te bieden. Het plaatst hun opleiding in een maatschappelijke context en brengt hen in contact met patiënten binnen hun sociale en omgevingscontexten. Het huidige keuzevak richt zich op instructieve verbindingen en integratie met de gemeenschap, maar het doel is om andere benaderingen van CBME te verkennen. Deze benaderingen omvatten onder andere participatie van de gemeenschap en burgerinitiatieven, waardoor studenten meer mogelijkheden krijgen om van en binnen de gemeenschap te leren.
De FRIS-beurs zal worden ingezet om te onderzoeken welke benadering(en) het meest geschikt zijn voor het keuzevak en om na te gaan of ook andere vakken binnen het curriculum geschikt zouden kunnen zijn voor CBME. Het uiteindelijke doel is om CBME te ontwikkelen en te implementeren in het geneeskundecurriculum, ter verbetering van de opleiding en training van toekomstige zorgprofessionals.
Beurshouder:
J.L. (Jeanine) Suurmond – Principal Educator en Diversity Officer van de Faculteit der Geneeskunde
In dit FRIS-project wordt het kritische concept van de “contact zone” (M.L. Pratt) in de praktijk gebracht als een transdisciplinair debatplatform in het hart van de Geesteswetenschappen. De uitgangspunten van het project zijn dat (1) cultuur op zichzelf veelzijdig is en daarom vraagt om transdisciplinariteit; (2) debatteren functioneert als een democratische leerervaring die draait om zogeheten “fragiele kennis”; (3) culturele debatten daardoor een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan inclusieve onderwijsvormen.
Het project zal resulteren in het ontwerp van een transdisciplinair debatplatform op de campus, een docentenhandleiding voor het voeren van debatten rondom culturele objecten, en een kort onderzoeksrapport over het potentieel van de contact zone voor transdisciplinair onderwijs en leren.
Beurshouder:
Blandine Joret – Faculteit der Geesteswetenschappen
Grant holders:
Neeltje Huijing-Schrofer
Anke Munniksma
Daury Jansen
Mijn FRIS-project richt zich op de rol van cijfers binnen de masterprogramma’s van de Graduate School of Social Sciences (GSSS) aan de Universiteit van Amsterdam. Hoewel cijfers in de eerste plaats bedoeld zijn om studievoortgang te evalueren en leeruitkomsten te meten, functioneren ze steeds vaker als doel op zichzelf. Dit kan creativiteit afremmen en nadelig uitpakken voor studenten die minder vertrouwd zijn met het Nederlandse/UvA-systeem van hoger onderwijs. Dit FRIS-project is verankerd in de ambitie om levenslange leerders te creëren binnen een rechtvaardige en inclusieve leeromgeving. Feedback en toetsing spelen een cruciale rol binnen deze ambitie.
Daarom zal dit project eerst de bestaande, diverse feedback- en toetspraktijken binnen de GSSS-masterprogramma’s in kaart brengen. Ligt de nadruk momenteel op formatieve of summatieve toetsing? Gaat dit gepaard met een overkoepelende en inclusieve pedagogische visie? En werpen de huidige praktijken (onbedoeld) drempels op voor diverse studentenpopulaties? Naast het ‘in kaart brengen’ is het doel van deze fase ook om een gemeenschap van docenten te identificeren en samen te brengen – over de grenzen van individuele masterprogramma’s heen – die zich inzetten voor meer diverse, inclusieve en innovatieve feedback- en toetspraktijken.
Vervolgens zal dit FRIS-project een dynamische databank opzetten (met best practices, praktische methoden, toetsingsvisies, adviezen, literatuurtips, mogelijke samenwerkingspartners en meer) op cursus-, programma-, faculteits- en universiteitsniveau.
Beurshouder:
Dr. A. (Anne) de Jong – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Dit project richt zich op de ontwikkeling van een volledig nieuw keuzevak (voor het academisch jaar 2024-2025) dat masterstudenten kennis laat maken met een inclusievere en ecologisch valide manier van onderzoek doen en/of onderwijs geven: Participatory Action-Based Research (PAR). In dit vak leren studenten WAAROM het belangrijk is om neurodiverse gemeenschappen te betrekken als co-creators bij het ontwikkelen van onderzoek en onderwijs voor en over hen. Daarnaast worden zij getraind en krijgen zij praktijkervaring in HOE dit te doen.
In de eerste helft van het vak maken studenten kennis met het PAR-raamwerk, het belang ervan en de belangrijkste uitgangspunten. Ook leren zij waarom ableistisch onderzoek – of onderzoek dat stemmen uit de gemeenschap uitsluit – gemakkelijk kan stuiten op problemen met validiteit (constructvaliditeit, interne of externe validiteit), betrouwbaarheid en repliceerbaarheid.
In de tweede helft passen studenten deze kennis toe door in samenwerking met een neurodiverse gemeenschap een kleinschalig PAR-project (onderzoek- of onderwijsgericht) te ontwikkelen.
Op een hoger niveau fungeert het vak zelf als een pilot voor participatief onderwijs aan de UvA. Tijdens de ontwikkeling van het vak (academisch jaar 2023-2024) worden neurodiverse studentengemeenschappen betrokken bij een kleinschalige pilot om tools en materialen te ontwikkelen die zijn afgestemd op neurodiverse studenten (bijvoorbeeld via blended learning, het inspelen op sensorische voorkeuren, enz.). De ervaringen uit de ontwikkeling (en uitvoering) van dit vak kunnen vervolgens gedeeld worden met een bredere groep docenten die geïnteresseerd zijn in het aanpassen aan een neurodiverse klasomgeving.
Beurshouders:
Dr. I.C. (Ileana) Grama – Faculteit der Geesteswetenschappen
Docent Taalverwerving en Taalstoornissen, en co-leider van de ACLC-onderzoeksgroep Language in Autism
Jonathan Evans – Docent International Creatives Business aan Hogeschool Inholland
Autistische coach en docent International Creatives Business, en moduleleider van het vierdejaarsvak Management of Value Creation and Marketing
Dr. K. (Kirandeep) Kaur – Onderzoeker aan Tilburg University
Promovendus aan Tilburg University, met onderzoek naar de wisselwerking tussen recht en geweld en de stemmen van gedwongen migranten als actoren in gemeenschapsontwikkeling, via een Participatory Action Research-project in Kuala Lumpur, Maleisië.
Hoe leren we de complexe realiteiten van vandaag – zowel de lichte als de duistere kanten – helder onder ogen te zien? Hoe navigeren we door onzekerheid? En hoe vinden we vanuit daar richting voor betekenisvolle actie?
Deze vragen vormen het uitgangspunt van Meeting the Crisis Inside Out: een trainingsreeks die studenten helpt om te gaan met de chaos van deze tijd – niet door deze te negeren of snel op te lossen, maar door te leren zien, luisteren en verbinden. Samen onderzoeken we hoe de grote crises – ecologisch, economisch, technologisch, sociaal en psychologisch – hun wortels vinden in een onderliggende menselijke crisis van relaties: hoe we ons verhouden tot onszelf, tot anderen en tot de wereld. Vanuit dat inzicht ontdekken studenten hoe ze betekenis kunnen vinden in onzekere tijden en richting kunnen geven aan hun studie, werk en leven.
Doel
Het project beoogt studenten (en mogelijk ook docenten) toe te rusten met de innerlijke veerkracht én het systeembegrip dat nodig is om zich staande te houden en bij te dragen in een wereld vol verandering. Het brengt hoofd en hart samen in een integrale vorm van leren die reflectie, dialoog en actie verbindt.
Innovatie
De training combineert actuele theorieën uit maatschappelijke transities en systeempsychologie met ervaringsgerichte werkvormen en dialoogcirkels, waarin studenten reflecteren op actuele gebeurtenissen, hun innerlijke reacties verkennen en gezamenlijke betekenis creëren. We willen een flexibel format voor de dialoogcirkels ontwikkelen dat studenten zelfstandig kunnen organiseren en voortzetten, ook buiten het klaslokaal.
Beoogde resultaten
Studenten ontwikkelen meer emotionele en mentale wendbaarheid, voelen zich minder machteloos in het licht van mondiale crises en krijgen handvatten om richting te geven aan hun studiepad en loopbaan. We pilotten de trainingsreeks binnen de Collective Futures MSc-minor, en hopen vanuit daar een groep studenten te inspireren om zelf een dialoogcirkel voort te zetten. De inzichten en werkvormen uit het project worden gedocumenteerd en gedeeld, om zo bij te dragen aan een bredere beweging richting meer veerkrachtig, verbindend en actie-gericht onderwijs.
Beurshouder:
Jelger Kroese, FNWI, Graduae school of life and Earth Sciences
In het interdisciplinaire en geïntegreerde seminar Societal Challenges (PPLE, UvA) spreken prominente wetenschappers uit verschillende vakgebieden over mondiale vraagstukken binnen onze samenleving. Van klimaatverandering tot armoede en van de onethische mode-industrie tot dilemma’s met AI-governance. Studenten schrijven ook persoonlijke beschouwingen naar aanleiding van de gastcolleges en reageren op hoe deze mondiale problemen hen en hun gemeenschap beïnvloeden. De laatste jaren ben ik getuige geweest van een toename van nihilisme, wanhoop en negatieve zelfreflecties. Dit kwam naar voren in de beschouwingen die studenten schrijven naar aanleiding van de gastcolleges.
Met deze beurs wil ik studenten gaan ondersteunen bij het verwerken van potentieel onaangename, uitdagende en zelfs controversiële onderwerpen. Ik wil leeractiviteiten ontwikkelen die weerbaarheid opbouwen. Ten eerste worden studenten in staat gesteld zich bewust te worden van hun ingebedde reacties op de uitdagende leerstof. Hierdoor herkennen zij bijvoorbeeld hoe hun niet-cognitieve reacties ontstaan, zoals woede, angst, twijfel en irritatie, en hun betrokkenheid bij de leerstof beïnvloeden. Ten tweede helpen de leeractiviteiten de studenten emotionele veerkracht te ontwikkelen. Dit helpt hen in evenwicht te blijven bij onzekerheid en twijfel, waardoor zij kunnen leven zonder onmiddellijke reactiviteit en oordeel en handelen met zelfcompassie.
Beurshouder:
Dr L. (Lela) Mosemghvdlishvili – Faculteit der Rechtsgeleerdheid, PPLE
Wij ontwikkelen een inleidend vak over Disability Studies, dat openstaat voor studenten en medewerkers van alle faculteiten van de UvA. Sinds de opkomst in de jaren tachtig, onderstreept Disability Studies dat handicaps en ziektes sociale, historische en vooral veranderlijke verschijnselen zijn. Disability Studies omvat interdisciplinair en transdisciplinair onderwijs en onderzoek naar de geschiedenis, theorie, politiek, technowetenschap en kunst(representatie) van handicaps.
Het FRIS-budget stelt ons in staat om het vak co-constructief en in lijn met ‘Universal Design for Learning principes’ te ontwikkelen. We werken samen met onderzoekers van de UvA en de Disability Studies Foundation in Nederland en met andere individuen en organisaties. Al deze actoren hebben te maken met handicaps door ervaring, onderzoek of werk aan toegankelijkheid. Het doel is om een eerlijke leeromgeving te realiseren die iedereen waardeert. Daarnaast zal deze leeromgeving ‘anders leren’ faciliteren. Het vak draagt bij aan meer zichtbaarheid en begrip voor gehandicaptenvraagstukken binnen de universiteit en daarbuiten. Hiermee wordt een gat binnen het curriculum van de UvA opgevuld.
Beurshouder:
Iwan Oostrom – Onderwijscoördinator interdisciplinair keuzeonderwijs, Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS)
Het doel van dit project is het identificeren en aanbevelen van de beste werkmethoden voor diversiteit, gelijkheid en inclusie in de klas. Het belangrijkste resultaat van het project is een toegankelijk, levend document dat een handleiding biedt voor lesgeven en leren in een divers klaslokaal. Aanvullend stimuleert het kwaliteitsbeoordelingsproject de gemeenschapsvorming onder studenten. Hun input wordt namelijk meegenomen bij de totstandkoming van het document.
Verder beschouwt dit project verschillen tussen studenten als een verrijking van de leeromgeving. Deze verschillen zien we niet als uitdagingen die moet worden overwonnen. Deze sluiten aan bij de institutionele intentie om ‘verschillen in voorkennis, interesses, identiteit, culturen en behoeften van studenten’ te thematiseren. Daarom wil het project focusgroepen houden met diverse studenten. Op basis van de resultaten worden tastbare en aanbevolen strategieën geleverd voor andere docenten. Deze ‘hand-outs’ stemmen we af op specifieke onderwerpen, afhankelijk van de uitkomsten van de thematische focusgroepen. Elk van de projectleden woont programmabijeenkomsten binnen Communicatiewetenschap bij. Elk van hen zal de hand-outs contextualiseren en de praktische aanbevelingen verder toelichten.
Beurshouders:
Dr. G. (Gian-Louis) Hernandez – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Persuasive Communication
Dr. A.P.V. (Anna) Berbers – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Corporate Communication
C.J. (Chei) Billedo – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Youth & Media Entertainment
gesteund door Dr. S.R. (Sindy) Sumter – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Het project is gericht op een meer inclusieve onderwijsomgeving bij het doceren van onderzoeksmethoden binnen de communicatiewetenschap. Dit leidt tot een betere vertegenwoordiging in het thesisonderzoek van studenten. Bij communicatiewetenschappelijk onderzoek nemen we vaak verschillende sociaal demografische kenmerken op als variabelen. Voorbeelden van deze variabelen zijn: geslacht, gender of genderidentiteit, seksuele oriëntatie, etnische identiteit. We definiëren en analyseren sociaal demografische kenmerken op basis van de gangbare wetenschappelijke literatuur. Deze werkwijze is echter onder de loep genomen en wordt bekritiseerd als niet-inclusief. In sommige van onze lessen hebben onze studenten hun bezwaren geuit tegen het uitsluitende karakter van onze metingen. Het is voor sommige leraren een uitdaging om in deze situaties een duidelijk en geldig antwoord te geven.
Het doel is een reeks hulpmiddelen en richtlijnen te produceren voor een meer inclusieve conceptualisering, operationalisering en analyse van sociaal demografische variabelen. Deze hulpmiddelen en richtlijnen kunnen door docenten worden gebruikt in hun methoden, lessen en scriptiebegeleiding.
Beurshouders:
C.J. (Chei) Billedo – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Dr. I.I. (Irene) van Driel – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Dr. S.R. (Sindy) Sumter – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Het huidige project onderzoekt hoe de workshop Diversity matters matter, die door Dr. Abacıoğlu is ontwikkeld, kan worden geïntegreerd in een nieuw ontwikkeld vak. Dit nieuwe vak zal Representation in Media gaan heten en introduceert onze Communicatiewetenschappelijke masterstudenten aan de kracht van mediapresentatie voor jongeren. De introductie vindt plaats in de context van identiteitsontwikkeling en in de context van de sociale perceptie van anderen. We bespreken de frequentie, nauwkeurigheid en authenticiteit van mediaportretten. Hierbij nemen we een grote variatie aan gemarginaliseerde sociale groepen en hun effecten mee.
Studenten worden aangemoedigd om na te denken over de parallellen tussen representatie in entertainmentmedia en de positie en behandeling van die sociale groepen in de hedendaagse samenleving. De docenten streven ernaar de individuele ervaringen en standpunten van de student in het vak te integreren. Bewustwording van de eigen positionering is cruciaal bij het voeren van gesprekken over dit onderwerp. De studenten moeten in de discussies gebruikmaken van goed gefundeerde academische argumenten en daarnaast actief luisteren. Daarbij rekening houdend met hun eigen positie en met het algemene publieke debat. Om adequaat te kunnen reageren op tegengestelde ideeën en meningen binnen de discussies, moeten docenten en studenten hun vaardigheden verder ontwikkelen. Wij hopen dat de workshop Diversity matters matter ons bij deze uitdaging helpt. Ten slotte evalueren wij in hoeverre de workshop bruikbaar is voor andere vakken waar studentendiscussies centraal staan.
Beurshouders:
Dr. S.R. (Sindy) Sumter – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Dr. I.I. (Irene) van Driel – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Youth & Media Entertainment
C.J. (Chei) Billedo – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Dr C.S. (Ceren) Abacioglu – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, PPLE
Ons onderwijsdoel is om een discussie over duurzaamheid in globale economische betrekkingen te stimuleren. Deze discussie vindt plaats in een mondiale omgeving met studenten en docenten uit verschillende delen van de wereld. Beleid- en regelgeving ter bevordering van duurzaamheid in wereldwijde handel- en toeleveringsketens, zoals de Green Deal van de EU, worden onbewust vaak op een eurocentrische manier benaderd. Op deze manier wordt de geografische specificiteit van deze beleidsagenda over het hoofd gezien. Ook worden de ongelijke effecten die dit beleid heeft op landen, die zich in verschillende posities binnen de mondiale productieketens bevinden, niet meegenomen. Dit onpersoonlijke perspectief gaat voorbij aan de diepgewortelde koloniale geschiedenis van de wereldhandel. Daarnaast worden de verborgen geopolitiek van duurzaamheid en de negatieve effecten, die kunnen optreden wanneer Europese normen botsen met de lokale realiteit, hierbij genegeerd.
Onze vak Making Markets Beyond the State wordt aangeboden op masterniveau aan de rechtenfaculteit. Het vak leidt tot een beschouwing van deze kwesties in een meer diverse onderwijsomgeving. In wat wij onze ‘Global Classroom’ noemen, sluiten studenten van de UvA zich aan bij (online) delegaties van studenten van partnerinstellingen. Deze partnerinstellingen bevinden zich meestal op het zuidelijk halfrond. We nodigen studenten uit om groepswerk te maken, discussies te voeren en deel te nemen aan seminars. Studiepunten worden hierbij toegekend zoals bepaald door elke universiteit. Professoren van partnerinstellingen treden op als gastdocenten in de mondiale klas. Op deze manier dragen zij bij tot de dekolonisatie van de syllabus van internationaal privaatrecht en economisch recht. Ons project drijft op de overtuiging dat multiculturele- en mondiale leeromgevingen het meest geschikt zijn om deze thema’s te verkennen. Het project kan daarom als pilot dienen voor het ondersteunen van soortgelijke mondiale leeromgevingen aan de UvA in de toekomst.
Beurshouders:
Dr. K.H. (Klaas) Eller – Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Afdeling: Privaatrecht
Dr. G. (Geraldo) Vidigal – Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Internationaal Publiekrecht
In dit FRIS-project zal het kritische concept van de ‘contactzone’ (M.L. Pratt) in de praktijk worden gebracht als transdisciplinaire debatruimte in het hart van de geesteswetenschappen. De veronderstelling van het project is dat (1) cultuur zelf veelzijdig is en daarom vraagt om transdisciplinariteit; (2) debatteren werkt als democratische leerervaring gecentreerd rond zogenaamde “fragiele kennis”; (3) culturele debatten kunnen daarom een belangrijke bijdrage leveren aan inclusieve onderwijspraktijken.
Beurshouder:
Blandine Joret – Faculteit der Geesteswetenschappen
‘Public Intervention’ als onderwijs- en leermethode komt voort uit een interdisciplinair kader waarin de uitwisseling van concepten, ideeën en praktijken van het ene onderzoeksveldveld naar het andere wordt aangemoedigd. De sociale impact van academische kennisproductie heeft hierbij de constante aandacht. Studenten worden gevraagd buiten het klaslokaal ‘interventies’ te ontwerpen in relatie tot de onderwerpen en lezingen van het vak. Vervolgens vraag ik hen van hun publieke interventies verslag te doen met materiaal dat theoretisch en visueel van belang is.
Ik vind het voor studenten Literaire en Culturele Analyse vooral belangrijk om hun creatieve vaardigheden te ontdekken. Daarnaast moedig ik hen aan om na te denken over manieren waarop zij als actieve vertegenwoordigers betrokken zijn bij de samenleving. Studenten worden gestimuleerd te handelen in hun alledaagse leefomgeving en deze te veranderen. Met Public Intervention als leer- en lesmethode worden studenten gevraagd groepen te vormen, en evenementen, situaties en experimenten in de openbare ruimte te organiseren. Hierbij vraag ik hen samen te werken met andere mensen, organisaties en instellingen op het gebied van cultuur en politiek. Dit helpt studenten verdere verbanden te leggen tussen theorie en praktijk en met elkaar samen te werken. Daarnaast leren zij om bruggen te vormen binnen en buiten de academische wereld. Maar ook om op een actieve manier bij het leerproces betrokken te zijn.
Enkele voorbeelden van ‘publieke interventies’ van studenten
Beurshouder:
Dr. A. (Aylin) Kuryel – Faculteit der Geesteswetenschappen, Literatuurwetenschap
Lesgeven en studeren in internationale en etnisch diverse klassen brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Met deze beurs zal ik contemplatieve pedagogische praktijken in mijn onderwijs opnemen. Deze verbinden studenten met hun persoonlijke ervaringen en met hun leren. En stimuleren en ondersteunen hen in het verbeteren van het bewustzijn over hun innerlijke wereld. Daarnaast worden ze ondersteund bij het verbinden van het leerproces met persoonlijke ervaringen, waarden en zingeving. Op hun beurt ontwikkelen studenten rijkere en diepere relaties met medestudenten, hun gemeenschap en de wereld om hen heen. Mijn focus ligt op de ‘Cognitieve onderzoeksmethode’, die in tweetallen of groepjes van drie wordt uitgevoerd. Dit gebeurt in twee verschillende vormen: open onderzoek en herhalende vragen.
Dit wordt toegepast in een Research Mastervak, waarbij studenten uit de hele wereld instromen. Voor elke wekelijkse sessie worden specifieke relevante thema’s of vragen ontwikkeld. Na oefensessies sporen we studenten aan schriftelijke aantekeningen te maken over hun reflecties en inzichten, waarmee zij na zeven weken ook een analyseverslag schrijven. Dit analyseverslag vormt één van de klassikale opdrachten ter afsluiting van het vak. Hiermee wordt het potentieel van cognitief onderzoek voor diepgaand leren en voor het versterken van een inclusieve pedagogie onderzocht.
Beurshouder:
Dr H. (Hülya) Kosar-Altinyelken – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Onderwijswetenschappen
Wij bieden een tweeledige verbetering en vooruitgang van ons huidige onderwijs over Equity, Diversity and Inclusion (EDI). Deze verbetering bestaat uit het aanbieden van kleinschalige reflectie-uren en uit het introduceren van een buddysysteem. De wekelijkse reflectie-uren creëren een gelegenheid voor de studenten om deel te nemen aan discussies en om individuele reflecties op de leerstof te ontwikkelen. Deze uren helpen ons zo om belangrijke leerdoelen, zoals evaluatie en zelfstandig denken, te realiseren.
Door de invoering van een buddysysteem stimuleren wij de verbinding tussen studenten onderling en tussen studenten en de leerstof. Ten eerste stelt het internationale uitwisselingsstudenten in staat om makkelijker aansluiting te vinden bij lokale studenten en ‘peer support’ te krijgen bij het toetreden tot de UvA-gemeenschap. Internationale uitwisselingsstudenten melden namelijk vaker uitdagingen als het gaat om het gemeenschapsgevoel tijdens hun uitwisselingsperiode. Hierbij krijgen lokale studenten voor de duur van de onderwijsperiode (en wellicht daarna) ook extra peer support van een buddy. Ten tweede biedt het studenten de mogelijkheid om hands-on ervaring op te doen met een werkelijke EDI-interventie. Hierdoor ervaren zij de materie echt vanuit de eerste persoon.
Beurshouders:
Dr. S. (Seval) Gündemir – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Work and Organizational Psychology
Prof. dr. A.C. (Astrid) Homan – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programmagroep: Work and Organizational Psychology
Het honours-vak Resilient Societies, dat deel uitmaakt van de bachelor Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen, daagt studenten uit om de ‘grote theorieën’ te koppelen aan het dagelijkse (werk)leven. Deze theorieën zijn gerelateerd aan het Antropoceen, veerkracht en aan duurzaamheid. We vragen studenten verworven kennis en hun persoonlijke ambities te ‘gronden’. Door samen te werken met externe partijen ervaren studenten hoe moeilijk het is om te werken aan een weerbaardere, duurzamere en eerlijkere samenleving. Ze worden ook ondersteund in dit proces waardoor ze zich in staat voelen tot zinvolle interventies en interacties.
Vooralsnog hebben we ervaren dat de projecten van studenten van grote waarde zijn voor hun leerervaring en van groot belang voor de partners. Om samen te werken op een manier die nuttig is voor zowel de studenten als de externe partners, proberen we te werken aan een meer evenwichtige leerervaring voor iedereen. Dat doen we door hulpmiddelen en methoden te zoeken, door te praten met collega’s met dezelfde uitdagingen en door mogelijke samenwerkingen met gelijkgestemde docenten te aan te gaan.
Beurshouders:
Elias den Otter
G.W. (Guido) Knibbe MSc – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, WP Groep: Docenten GPIO/ISW
Hoewel er veel is geschreven over het onderwerp DEI en hoe instellingen DEI-maatregelen definiëren, beperken, implementeren en zelfs disciplineren, richt relatief weinig literatuur zich op organische, bottom-up benaderingen van diversiteit, gelijkheid en inclusie (Kvam, et al., 2018). Bovendien richt de literatuur waarin studentenstemmen centraal staan zich voornamelijk op Noord-Amerikaanse universiteiten (Ashby-King en Hanasono, 2019). Deze studie breidt de reikwijdte van het huidige onderzoek uit door perspectieven van een grote West-Europese universiteit op te nemen, en laat de spanningen zien tussen en onder demografische groepen die grotendeels verschillen van de Amerikaanse context. Op basis van etnografische data van deelname aan activistische studentengroepen, evenals data verzameld tijdens focusgroepen, expliciteert het artikel noties van de Amerikaanse culturele hegemonie binnen diversiteitsperspectieven, waarbij ideeën van studenten als drijvende factor voor verandering worden opgenomen en verspreid (Evans en Lange, 2019). Daarnaast biedt dit artikel een sterke methodologische innovatie over de praktijk van het opnemen van internationale studenten als onderzoekers, informanten en medesamenzweerders in het onderzoeksproces. Het centreert verder de behoeftengroepen van studenten buiten de VS, een belangrijk aandachtspunt in de internationaliseringsliteratuur. Dit artikel suggereert strategieën om diversiteit te doordenken en tegelijkertijd de contextueel verschillende perspectieven van studenten te erkennen.
Beurshouder:
Dr. G. (Gian-Louis) Hernandez – Faculty of Social and Behavioural Sciences
Met het wetgevings- en beleidspakket van de ‘Green Deal’ gebruikt de EU haar mondiale invloed om zichzelf te positioneren als de belangrijkste regelgever op het gebied van duurzaamheid. Door middel van een reeks initiatieven gericht op bedrijfsmodellen, consumptiepraktijken, handelsstromen, productontwerpen en investeringen probeert de EU een transnationale juridische infrastructuur te ontwikkelen voor een uitgesproken Europese visie op duurzame markten en waardeketens. Het project onderzoekt hoe de door de EU gestuurde juridische infrastructuur van de Green Deal zich verhoudt tot verschillende sociale, economische en geopolitieke contexten langs mondiale waardeketens en de daaruit voortvloeiende pluraliteit van verbeeldingen van duurzaamheid. Wat zijn precies de normatieve en epistemische premissen achter bijvoorbeeld de EU Ontbossingsverordening of de voorgestelde Batterijenverordening, en hoe vertalen die zich naar productielanden in het Zuiden?
Het project bouwt voort op een educatief initiatief waarbij postdoctorale studenten en experts uit het Noorden en het Zuiden betrokken werden in een ‘Global Classroom’ om nieuwe duurzaamheidsvereisten voor geglobaliseerde economische productie te bespreken. Projectpartners zijn de Universiteit van São Paulo, Kenyatta University School of Law in Nairobi en de Universiteit van Turijn/Internationaal Trainingscentrum van de Internationale Arbeidsorganisatie (ITC-ILO).
Beurshouders:
Dr. K.H. (Klaas) Eller – Faculty of Law
Dr. G. (Geraldo) Vidigal – Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Als FRIS research fellow hoop ik de wens van de FMG-faculteit te ondersteunen om “[meer] diversiteit en gelijke kansen te creëren en een inclusieve cultuur in alle dimensies van het onderwijs te bevorderen”, zoals verwoord in de beleidsplannen van 21/26. In aanvulling op de reeds lopende initiatieven die door de faculteit worden aangeboden, is het belangrijk om evidence-based trainingmodules voor docenten verder te ontwikkelen die docenten en studenten kunnen helpen om onderwijsruimtes te bouwen die het leren van elkaar bevorderen. De eerste focus in het project zal liggen op de ontwikkeling van middelen om docenten te ondersteunen in het omgaan met zogenaamde ” hot moments”. Dit zijn verhitte, opiniërende, gespannen momenten in de klas die onverwacht optreden en vaak sterke emoties losmaken bij studenten en docenten. Hoewel deze hot moments worden geconceptualiseerd als leermomenten, is het gemakkelijker gezegd dan gedaan om hun educatieve waarde te benutten (Willner Brodksy, Slootman, Das, & Ramdas, 2020). Hot moments kunnen saamhorigheid en leren in de weg staan als er niet goed mee wordt omgegaan, maar ze moeten waarschijnlijk worden verwelkomd in onderwijsomgevingen vanwege hun potentiële leerresultaten. In dit project wil ik in kaart brengen welke spannende momenten docenten ervaren of vrezen, en of een interactieve, theaterachtige (offline/digitale) training docenten kan ondersteunen.
Beurshouder:
Dr. S.R. (Sindy) Sumter – Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

