Factsheet voor mentoren over portfolio van studenten: Wat te doen als studenten worstelen met portfolio’s?

Het werken met portfolio’s is niet altijd gemakkelijk. Studenten geven bij mentoren te kennen dat zij worstelen met het invullen van hun portfolio. Hoe kun jij studenten met klachten over portfolio het beste helpen?

1.Studenten kunnen op diverse momenten in masterfase 1 onderwijs bijwonen over het bijhouden van hun portfolio. Uit cijfers blijkt dat de studenten die dit onderwijs volgen, geen problemen ervaren met hun portfolio’s en deze compleet en tijdig vullen. De onderwijsmomenten worden echter slecht bezocht. Wanneer een student aangeeft het portfolio niet te begrijpen, verwijs als mentor dan naar deze onderwijsmomenten die zijn weergegeven in deze factsheet.

2. Er zijn kennisclips van maximaal 2 minuten, die studenten door het portfolio heenloodsen. Ook is er een eLearning voor mentoren, die je helpt studenten goed te begeleiden.

3. Tot slot kun je als mentor intervisiemomenten met de student benutten. Alleen door het ophalen van veel ijkmomenten ontstaat een scherp beeld van de groei van de student. Bekijk samen hoe de student is gevorderd met het ophalen van de meetpunten en welke leerdoelen de student heeft geformuleerd/nog niet behaald?

Let op: Omdat de student de regie voert over het eigen portfolio, evalueer je als mentor het portfolio niet. Studenten dienen hierin zelf hun verantwoordelijkheid te pakken! Als mentor begeleid je hen enkel.