Expertisegroep Generatieve AI

Expertisegroep Generatieve AI

De expertisegroep Generatieve AI in het onderwijs richt zich op de kansen, mogelijkheden en uitdagingen van generatieve Artificial Intelligence (GenAI) in het onderwijs. Het doel van de expertisegroep is kennis te vergaren over dit onderwerp, deze toe te passen in verschillende pilots en de opgedane kennis en ervaringen te delen. Wij hopen hiermee het onderwijs te verrijken en te laten aansluiten op het beroepsperspectief van de huidige student. Zie voor meer informatie ook Onderwijs & GenAI.

Hoe ziet de expertisegroep ‘Generatieve AI in het onderwijs’ eruit?

De expertisegroep bestaat uit onderwijskundigen, onderzoekers en Medical Educators van het Teaching and Learning Centre (TLC), docenten Medische Informatiekunde en Geneeskunde, ICTO-medewerkers en een wisselende samenstelling aan student-assistenten. Bij veel projecten zijn nog andere collega’s binnen en buiten de faculteit betrokken.

Kernthema’s

De expertisegroep richt zich op drie thema’s:

  • Leren over GenAI: Hoe werkt GenAI en wat zijn overwegingen in het effectief en verantwoord gebruik van GenAI?
  • Leren met GenAI: Ontwikkelen van onderwijs om studenten te leren werken met GenAI ter voorbereiding op het werkveld.
  • Leren door GenAI: Ontwikkelen, implementeren en evalueren van generatieve AI-tools om studenten te helpen tijdens het leren.

 

Wat doet de expertisegroep ‘Generatieve AI in het onderwijs’?

Vanuit de opleidingen van de Faculteit der Geneeskunde UvA en het Teaching & Learning Centre FdG (TLC) werken we aan de volgende projecten:

Leren over GenAI:

  • Generatieve AI impactscan: Ontwikkelen en uitvoeren van een gestructureerde methodiek om de impact van generatieve AI op de validiteit en relevantie van toetsing en leerdoelen te bepalen en daarnaar te handelen.
  • AI literacy onderwijs: Ontwikkelen en verzorgen van onderwijs over generatieve AI voorafgaand aan het gebruik van tools door studenten. Ontwikkeld voor bachelor- en masterstudenten Medische Informatiekunde en bachelorthesis-studenten Geneeskunde.
  • AI Maturity in Education Scan (AIMES): Bijdrage aan de ontwikkeling van de UvA/VU AIMES. Dit is een tool om docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbesturen te helpen om AI geletterdheid te verbeteren binnen de organisatie. Lees hier meer over AIMES.

Leren met GenAI:

  • Studenten ontwerpen een AI-tutor: Een onderwijsmodule van één week in de Masteropleiding Medische Informatiekunde waarin studenten zelf een AI-tutor maken, zodat ze leren hoe ze generatieve AI kunnen inzetten voor hun eigen leerproces.
  • Co-creatie van een businessplan met AI: Onderwijsmodule binnen het honoursprogramma Medische Informatiekunde waarin studenten in samenwerking met GenAI een businessplan maken voor een e-health-applicatie.
  • Curriculum brede implementatie van de UvA AI-chat: Het organiseren en integreren van een AI-chat omgeving binnen de curricula van Medische informatiekunde (BSc en MSc) om studenten en docenten een gelijkwaardig en veilige AI-omgeving te bieden.

Leren door GenAI:

  • PAItiëntsimulator: Mogelijkheid tot extra oefenen van communicatievaardigheden met een AI-patiënt door middel van een chat. In de toekomst mogelijk met een virtuele avatar en spraakfuncties.
  • AI4Feedback: Deze tool geeft formatieve feedback aan studenten op bachelor geneeskundescripties in aanvulling op de feedback van de scriptiebegeleiders.
  • AI4Tutor: Inzet van een AI-tutor voor het vak ondernemerschap in de zorg van de bachelor Medische Informatiekunde.
  • Co-regulatie van leren met GenAI: Ontwikkelen en evalueren van een tool waarmee studenten hun eigen leerproces kunnen reguleren met behulp van GenAI.
  • Toetvraaggenerator: Het ontwikkelen en valideren van een tool voor het maken van oefenvragen, deel- en eindtoets vragen.

Je kunt bij ons terecht voor:

  • Onderzoek en implementatie van generatieve AI in het onderwijs.
  • Vragen en advies over generatieve AI in het onderwijs.
  • Uitwerken van ideeën met betrekking tot AI in het onderwijs.
  • Meer informatie over een van onze projecten.
  • Trainingen en workshops.

 

Binnen deze kaders wordt er aan projecten gewerkt

De leden van de expertisegroep ontwikkelen, implementeren en evalueren generatieve AI-tools binnen de vastgestelde beleidskaders, zoals de AI-Act en UvA-beleid. Hierbij wordt rekening gehouden met ethische overwegingen en privacy. De projecten worden als pilots geïntroduceerd en uitgevoerd. Door de expertisegroep wordt tevens onderzocht of de projecten de gewenste leereffecten bereiken.

EU AI Act: Europese wet met als doel de betrouwbaarheid van AI te bevorderen door ervoor te zorgen dat AI-systemen voldoen aan: grondrechten, veiligheid en ethische principes.

VU-UvA Taskforce: De taskforce, bestaande uit experts vanuit verschillende disciplines, heeft adviezen formuleert omtrent de uitdagingen en kansen van AI in het onderwijs.

Kennisdeling

We richten ons zowel binnen als buiten de faculteit op kennisdeling door het organiseren van workshops en informatiesessies:

Artikelen

Wil je meer lezen over onze projecten? Bekijk dan een van onze recent gepubliceerde artikelen:

  • PAItiëntsimulator en AI4Feedback
  • Generatieve AI impact scan | Jongkind, R., Elings, E., Joukes, E., Broens, T., Leopold, H., Wiesman, F., & Meinema, J. (2024). Is your curriculum GenAI-proof? A method for GenAI impact assessment and a case study. 10.35542/osf.io/cq594.
  • Studying with GenAI: cross-sectional study on usage patterns, needs, competencies, and ethical perspectives of medical informatics students | Copyright © 2025 Jongkind, Bikker, Meinema, Broens.

Contact

Remco Jongkind

Mail Remco Jongkind voor algemene vragen aan de expertisegroep.

r.c.jongkind@amsterdamumc.nl

Floor van der Steijle

Mail Floor van der Steijle voor vragen over trainingen en workshops door de expertisegroep.

f.vandersteijle@amsterdamumc.nl