Discussies met input van studenten

canvas
discussies
rubrics

Een interview met Sudha Rajagopalan, docent bij European Studies over hoe de input van studenten de basis kan zijn voor het geven van (online) onderwijs. Studenten zijn actiever bezig met de stof en vormen een hechtere groep.

Sudha is docent bij European Studies en slaagt erin om een hechte groep studenten te creëren.  Haar geheim? 

Onderwijs baseren op de input van je studenten. Hierdoor vinden de studenten de essentie van de te bestuderen literatuur zelf terwijl ze zich allemaal actief inzetten.

Sudha is hierdoor in staat om met deze werkvorm een sterkere band met haar studenten op te bouwen dan wanneer zij als docent de discussievragen zou bedenken. In haar online onderwijs maakt ze gebruik van de ervaringen die ze  hiermee in haar onderwijs op locatie opdeed 

In Sudha’s werkgroepen staan de discussievragen van studenten zelf volledig centraal. “Voorafgaand aan een college maak ik twee discussiethreads aan op Canvas, voor ieder artikel een. De studenten moeten dan van tevoren een discussievraag (geen kennisvraag) onder de thread plaatsen. Eigenlijk bestaan mijn werkcolleges uit het bespreken van deze vragen.” Sudha deelt de threads van Canvas op haar scherm zodat alle studenten deze kunnen zien, ze start met de algemenere vragen. “Dan vraag ik aan de student die de vraag heeft geplaatst: waarom deze vraag, waarom vind je dit zo interessant?” Zelf geeft ze geen antwoorden op de vragen.

“Het moet juist uit de studenten zelf komen, dat maakt het zo waardevol”.  

Maar raak je als docent dan niet de controle kwijt op de richting en inhoud van het college? “Eigenlijk gebeurt dat nooit, de studenten vinden samen altijd de essentie van het artikel. Alleen soms met andere vragen dan hoe ik ze zou verwoorden. Natuurlijk leid ik de discussie, ik zorg ervoor dat we niet te lang bij een vraag blijven hangen. Ook rond ik iedere vraag af met een uiteenzettingstudent X. maakte een terecht punt met dit argument etc.” In de eerste paar online colleges geeft Sudha nog wel beurten aan studenten maar hoe verder het blok vordert, hoe meer alle studenten uit zichzelf hun overwegingen delen. Daarbij komen bijna alle studenten aan het woord bij het introduceren van hun discussievraag.  

Wat Sudha zou aanraden aan andere docenten? “Het plaatsen van de discussievragen is in mijn vakken verplicht. Ook wordt de kwaliteit van de geplaatste vragen aan het eind van het blok beoordeeld met een rubric. Op de helft van de het blok geef ik de studenten individueel feedback op de kwaliteit van hun vragen, zo weten ze aan de hand van de rubric wat ze kunnen verbeteren om een hoger cijfer te verdienen. Je hoeft deze werkvorm niet meteen te gebruiken in ieder college, het kan ook een deelopdracht vormen.” 

Voor docenten die hier ook mee aan de slag willen heeft Sudha nog wel een advies

“Het is niet erg als je niet alles weet als docent, dat laat juist zien dat je een kritische academicus bent. Je kunt altijd aangeven dat je het wilt uitzoeken of er over na wilt denken.  

Ideeën of suggesties?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.