Ervaringen studenten online onderwijs, deel 1

tips

Op de pagina over good practices van docenten heb je kunnen lezen welke onderwijs werkvormen docenten hebben uitgeprobeerd bij het verzorgen van onderwijs op afstand. Maar wat vinden studenten eigenlijk goede voorbeelden van online onderwijs en wat raden zij iedere docent aan? Hieronder geven studenten Goya van Boven en Zohra Kruithof een paar tips op basis van hun ervaringen.

1. Vraag terugkoppeling aan studenten

“Docenten ‘voelen’ minder makkelijk aan of de groep studenten de instructie van de docent nog volgt.” Goya en Zohra vinden dat een van de moeilijkheden van online onderwijs. “In fysiek onderwijs kan een docent dit terugzien in de gezichtsuitdrukkingen van de studenten, maar bij online onderwijs lijkt het alsof docenten het niet altijd doorhebben dat ze de groep kwijtraken. ” Het werkt online goed als docenten dit actief checken door vragen te stellen, de studenten kunnen dan antwoorden in de chat. Als je bijvoorbeeld een vraag van een student hebt beantwoord, ‘Heb ik je vraag nu zo beantwoord?’ of algemenere vragen zoals ‘Ben ik goed te verstaan? Kunnen jullie het goed zien?’. Ook vindt Goya het fijn als een docent actief beurten geeft aan studenten voor wat meer laagdrempelige opdrachten: wil je dit even voorlezen of waar vind je dit terug in het artikel? Zo worden studenten wel betrokken, maar worden ze niet voor het blok gezet.

2. Ga voor een persoonlijke benadering, dat maakt je toegankelijk

Een persoonlijke benadering van jou als docent naar de studenten draagt is heel belangrijk geven de studenten aan. “Studenten voelen zich gezien, gaan sneller naar de docent toe met vragen en zijn meer gemotiveerd.” Zohra vertelde over een docent die dit veel doet. “Hij noemt de studenten bij hun naam tijdens de colleges, maakt opmerkingen over gebeurtenissen op de camera (wenst gezondheid als hij ziet dat iemand niest) en geeft actief beurten aan studenten. Ook zette hij een korte vragenlijst over de stof online voorafgaand aan ieder college, hier kwam hij dan in het college op terug”. Zohra heeft hierdoor het gevoel dat hij zeer betrokken bij de studenten is en geeft aan gemotiveerder te zijn.

3. Stimuleer binding tussen studenten

Wanneer studenten elkaar persoonlijk kennen zal de online samenwerking tussen hen tijdens en na colleges beter verlopen. Zohra en Goya vinden het prettig als docenten veel werken met break-out rooms werken. Ze deelden een paar voorbeelden: met de nieuwe update van Zoom kunnen studenten zelf kiezen aan welke break-out zij deelnemen, het aantal studenten per room maakt ook niet uit. Je kunt de rooms dan als docent indelen op thema en studenten zelf laten kiezen wat zij interessant vinden. Zohra hoorde over een docent die de eerste vijf minuten van iedere werkgroep met break-out rooms start waarin studenten met elkaar informeel kunnen bijkletsen. Je kunt als docent dan een vraag aan de studenten stellen, of een link naar een interessant artikel uit het nieuws delen waar de studenten het dan met elkaar over kunnen hebben. Zo voorkom je ongemakkelijke Zoom-momenten.

Meer tips voor het stimuleren van contact tussen studenten? Lees dit artikel!

4. Maak de studenten zichtbaar!

Studenten geven aan zich heel onzichtbaar te voelen in online onderwijs. Hierdoor voelt hun werk betekenisloos. Als docent kun je hier volgens Goya en Zohra op inspelen door bijvoorbeeld aan het begin van het college terug te komen op wat er in de digitale leeromgeving is gebeurt, zoals door globaal iets te vertellen over de ingeleverde opdrachten. Goya raadt docenten aan om een volgende les kort terug te komen op de ingeleverde opdrachten: “Ik heb jullie opdrachten bekeken en het viel me op dat deze drie punten zeer sterk waren, maar dat deze drie punten minder sterk waren”. Dit kost niet veel tijd, maar geeft studenten het gevoel dat je hun werk echt hebt gezien. Ook vindt Zohra het heel fijn als ze een persoonlijke opmerking op een ingeleverde opdracht in Canvas krijgt, dit kan al iets simpels zijn zoals: je hebt passende argumenten geselecteerd of een pakkende introductie geschreven. Dit versterkt haar motivatie dan voor een volgende opdracht.
Tip: dit kun je eenvoudig doen via de Speedgrader in Canvas.

5. Stel vragen

Zohra en Goya merken dat er tijdens hoorcolleges veel meer vragen worden gesteld dan toen ze nog met hun medestudenten in een collegezaal zaten. Dit gebeurt vooral via de chat. Het lastige aan Zoom is dat de chat uit beeld verdwijnt zodra je als host een presentatie deelt. Hierdoor zien  sommige docenten pas verderop in het college dat er opmerkingen of vragen in chat zijn.
Tip: deel via Zoom niet je hele scherm, maar alleen de Powerpoint presentatie. Dan kun je via de zwart balk die bovenaan verschijnt op ‘More’ klikken en de chat zichtbaar maken. Je kunt ook vragen of een student de chat voor jou in de gaten houdt en je een seintje geeft als er vragen zijn.

Ideeën of suggesties?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.