De floorwalkers komen naar je toe

Zogeheten ‘floorwalkers’ van de master Geneeskunde gaan naar de diverse leerwerkplekken om advies en tips op maat te geven aan de werkplekbegeleiders. Floorwalker Leonoor Coopmans legt uit hoe je als werkplekbegeleider hiermee je voordeel kunt doen.

Wat houdt het bezoek van een floorwalker in?

“Twee en een half jaar geleden zijn we gestart met het nieuwe systeem van feedback en beoordelen: programmatisch toetsen. Dit is een grote verandering in het toets- en beoordelingssysteem van de coassistenten en zoals altijd bij een nieuw systeem is dat wennen, voor de coassistenten en de werkplekbegeleiders. We gaan alle afdelingen langs waar coassistenten stage lopen om te evalueren waar men tegenaan loopt en om de implementatie van het programmatisch toetsen te ondersteunen.”

Wat valt je tot nu toe op bij deze bezoeken?

“Het is soms lastig te onderscheiden of kritische vragen gericht zijn op het programmatisch toetsen of voortkomen uit het feit dat artsen zo druk zijn en het zorgsysteem overbelast raakt. Verder zien we grote verschillen tussen de afdelingen. Op sommige afdelingen is de kennis over programmatisch toetsen hoog en is er (logistiek gezien) meer ruimte voor de begeleiding van coassistenten. We merken wel dat er gelukkig veel artsen zijn die zich hard maken voor het opleiden van de nieuwe generatie artsen. Er wordt hard gewerkt aan de cultuuromslag die het programmatisch toetsen met zich meebrengt.”

Wanneer is de inzet van een floorwalker van toegevoegde waarde?

“Eigenlijk zitten we nog aan het begin van de cultuuromslag. Waar de begeleiding van coassistenten vroeger uit de beroemde ‘7-worst’ en ‘prima, ga zo door’ bestond, werken we nu toe naar een omgeving waar prioriteit wordt gemaakt van begeleiding en objectieve, inhoudelijke feedback. Juist in deze tijden van toenemende werklast is het belangrijk om deze prioriteit te blijven agenderen en de werkomgeving bewust te maken van waar goede begeleiding en feedback nou uit bestaat.”

Haal je ook informatie op ter verbetering van het programma?

“Zeker, vaak ontstaat binnen enkele minuten een groepsdiscussie waaruit we meenemen wat er op de werkvloer speelt. We hebben niet alleen een informatieve rol, maar ook een signalerende.”

Wat vinden de werkplekbegeleiders van jullie ondersteuning?

“Het wisselt per werkplek hoeveel er actief meegedacht wordt en hoeveel behoefte er is aan ondersteuning. De meesten artsen staan open voor het gesprek en denken graag mee. Zij waarderen het dat ze meegenomen worden in de ontwikkelingen omtrent programmatisch toetsen. Echter je ziet: hoe meer druk op het zorgsysteem, hoe lastiger het is om de voorwaarden te faciliteren die het programmatisch toetsen nodig heeft, namelijk: tijd en begeleiding. De afdelingen waar deze druk hoog is kosten vaak wat meer aandacht.”

Spreken jullie ook met de coassistenten ter plekke?

“Zeker, we proberen juist deze discussies te voeren in een gemengde groep van specialisten, arts-assistenten en coassistenten zodat elke kant belicht wordt. De coassistenten hebben er vaak wel begrip voor dat het een grote verandering betreft als je ze meeneemt in het proces en inzicht geeft in de achtergrond. Al kan de druk van het verzamelen van feedback soms wel voor stress zorgen. We zijn niet alleen bezig met het trainen van de werkplekken, maar ook met het herzien van 2 werkgroepen die aan het begin van de coschappen gegeven worden. Deze werkgroepen zijn compleet gericht op het programmatisch toetsen, opstellen van leerdoelen en omgaan met feedback die hopelijk de coassistenten gaan helpen om nog beter voorbereid aan het programma te starten.”

Bekijk de menukaart voor een overzicht van de diensten

 

Dit zijn de floorwalkers

Eline Verberne – Ik heb Geneeskunde gestudeerd in het UMC Utrecht, waarna ik gepromoveerd ben binnen de klinische genetica en als anios klinische genetica heb gewerkt. Sinds een half jaar werk ik nu als Medical Educator bij de UvA. Ik zit onder andere in de portfoliocommissie en ben ook betrokken bij het ontwerpen van de feedbacktrainingen voor de werkplek en de coassistenten.

Leonoor Coopmans
– Ik heb zelf aan de UvA gestudeerd, waarna ik twee jaar als anios bij Gynaecologie hebt gewerkt. Momenteel combineer ik mijn werk als Medical Educator en de portfoliocommissie bij de master Geneeskunde met een promotietraject bij het AVL. Wat ik leuk vind is dat ik nog redelijk vers in mijn geheugen heb hoe het was om coassistent te zijn, maar tegelijkertijd ook de kant van de werkplek en de organiserende kant van het programmatisch toetsen begrijp.

Wendy Homan – Ik heb Bewegingswetenschappen aan de VU gestudeerd. Sinds januari 2021 werk ik als Medical Educator bij de master Geneeskunde van de UvA. Ik ben betrokken geweest bij de ontwikkeling van het portfolio in Scorion voor de master en ik heb voor het floorwalken al meerdere feedbacktrainingen op verschillende afdelingen in het kader van het programmatisch toetsen gegeven.