De AI Maturity in Education Scan (AIMES)

Artificial Intelligence (AI) verandert het onderwijslandschap snel en ingrijpend. Daarom hebben de UvA en VU Amsterdam de handen ineen geslagen voor het ontwikkelen van de AI Maturity in Education Scan (AIMES). Deze scan draagt bij aan het verhogen van AI Literacy van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders.

Lees meer over Onderwijs en AI

Beter inzicht in Artificial Intelligence (AI) in onderwijs

AI biedt kansen om onderwijs, leren, onderzoek en administratieve processen te verbeteren. Een goede aanleiding om opnieuw te kijken naar onderwijsdoelen, ontwerp -en uitvoering. Maar de toepassing van AI in het onderwijs roept ook vragen op over privacy en ethiek. Om het potentieel van AI in het onderwijs te benutten en tegelijkertijd de risico’s te beperken is een holistische aanpak nodig. AIMES helpt daarbij. De gevalideerde scan biedt respondenten direct inzicht  in de mate van effectieve, efficiënte en verantwoorde toepassingen van AI in hun onderwijs.

Snel inzicht en feedback via AIMES

De scan bestaat uit een korte vragenlijsten die de deelnemers inzicht biedt in hun maturiteitsniveau als het gaat om AI in het onderwijs. Na het invullen krijgt de deelnemer een terugkoppeling van waar hij of zij staat. Daarnaast ontvangen deelnemers ook direct feedback en tips voor de eigen onderwijscontext. Zo krijgen deelnemers meer zicht op de toepassingsmogelijkheden van AI in het onderwijs en worden ze zich bewust van hoe om te gaan met privacy kwesties en ethische overwegingen. Denk bij feedback en tips bijvoorbeeld aan onderwijstips, workshops, evenementen of onderdelen van formele leerprogramma’s zoals de BKO , SKO en Leergang Onderwijskundig Leiderschap van UvA Teaching & Learning Centres (TLC).

Opbouw en toepassingsmogelijkheden

AIMES bestaat uit drie korte enquêtes, elk gericht op een specifieke groep respondenten: docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuursleden. Het invullen duurt maximaal vijf minuten.

De scan helpt bij zelfevaluatie. Bijvoorbeeld binnen de context van professionele ontwikkeling (bijv. de BKO of SKO). Daarnaast bieden de gegevens die via AIMES zijn verkregen inzicht in de ervaring van respondenten als het gaat om AI in het onderwijs. Deze gegevens kunnen waardevol zijn voor o.a. onderzoekers, beleidsmedewerkers en leden van AI in Onderwijs expertgroepen. Denk bijvoorbeeld aan het aanscherpen van beleid, richtlijnen of kennissessies ter versterking van het begrip van artificiële intelligentie (AI Literacy) in het onderwijs.

AIMES Roadmap

AIMES is een gezamenlijk project van de UvA en VU Amsterdam. AIMES wordt ontwikkeld met behulp van de Delphi-methode, waarbij deskundigen worden geraadpleegd voor feedback. Dit gebeurt aan de hand van expertpanels. Eind 2024 wordt AIMES beschikbaar gesteld als een Open Educational Resource, zodat Hoger Onderwijsinstellingen hier wereldwijd (toegespitst op hun eigen context) gebruik van kunnen maken.

• Eind januari 2024 inrichten expertpanels
  • Q1 2024 eerste expertreviewronde, gevolgd door pilots
  • Q2 2024 tweede expertreviewronde
  • Q3 2024 AIMES beschikbaar als Open Educational Resource
  • Q4 2024 Artikel over totstandkoming, validatie en adviezen voor inbedding van AIMES in de praktijk

Grondbeginsel: betrouwbare AI

AIMES is gebaseerd op de zeven vereisten voor Betrouwbare AI (EU, 2019):

• Menselijke controle en menselijk toezicht
  • Technische robuustheid en veiligheid
  • Privacy en datagovernance
  • Transparantie
  • Diversiteit
  • Non-discriminatie en rechtvaardigheid
  • Maatschappelijk en milieuwelzijn en Verantwoording.

Daarnaast wordt AIMES waar mogelijk in lijn gebracht met de EU AI ACT.

Meer weten over AIMES of AI in het onderwijs?

Wil je meer weten over het AIMES project of AI in het onderwijs? Neem contact op met Luuk Terbeek (l.terbeek3@uva.nl)

Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen binnen AIMES?

Meld je aan