TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Artificial Intelligence (AI) verandert het onderwijslandschap snel en ingrijpend. Daarom hebben de UvA en VU Amsterdam de handen ineen geslagen voor het ontwikkelen van de AI Maturity in Education Scan (AIMES). Deze scan draagt bij aan het verhogen van AI Literacy van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders.
Lees meer over Onderwijs en AI
AI biedt kansen om onderwijs, leren, onderzoek en administratieve processen te verbeteren. Een goede aanleiding om opnieuw te kijken naar onderwijsdoelen, ontwerp -en uitvoering. Maar de toepassing van AI in het onderwijs roept ook vragen op over privacy en ethiek. Om het potentieel van AI in het onderwijs te benutten en tegelijkertijd de risico’s te beperken is een holistische aanpak nodig. AIMES helpt daarbij. De scan biedt respondenten direct inzicht in de mate van effectieve, efficiënte en verantwoorde toepassingen van AI in hun onderwijs.
De scan bestaat uit een korte vragenlijsten die de deelnemers inzicht biedt in hun maturiteitsniveau als het gaat om AI in het onderwijs. Na het invullen krijgt de deelnemer een terugkoppeling van waar hij of zij staat. Daarnaast ontvangen deelnemers ook direct feedback en tips voor de eigen onderwijscontext. Zo krijgen deelnemers meer zicht op de toepassingsmogelijkheden van AI in het onderwijs en worden ze zich bewust van hoe om te gaan met privacy kwesties en ethische overwegingen. Denk bij feedback en tips bijvoorbeeld aan onderwijstips, workshops, evenementen of onderdelen van formele leerprogramma’s zoals de BKO , SKO en Leergang Onderwijskundig Leiderschap van UvA Teaching & Learning Centres (TLC).
AIMES bestaat uit drie korte enquêtes, elk gericht op een specifieke groep respondenten: docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuursleden. Het invullen duurt maximaal vijf minuten.
De scan helpt bij zelfevaluatie. Bijvoorbeeld binnen de context van professionele ontwikkeling (bijv. de BKO of SKO). Daarnaast bieden de gegevens die via AIMES zijn verkregen inzicht in de ervaring van respondenten als het gaat om AI in het onderwijs. Deze gegevens kunnen waardevol zijn voor o.a. onderzoekers, beleidsmedewerkers en leden van AI in Onderwijs expertgroepen. Denk bijvoorbeeld aan het aanscherpen van beleid, richtlijnen of kennissessies ter versterking van het begrip van artificiële intelligentie (AI Literacy) in het onderwijs. |
AIMES is een gezamenlijk project van de UvA en VU Amsterdam. AIMES wordt ontwikkeld met behulp van de Delphi-methode, waarbij deskundigen worden geraadpleegd voor feedback. Dit gebeurt aan de hand van expertpanels. Eind 2024 wordt AIMES beschikbaar gesteld als een Open Educational Resource, zodat Hoger Onderwijsinstellingen hier wereldwijd (toegespitst op hun eigen context) gebruik van kunnen maken.
AIMES is gebaseerd op de zeven vereisten voor Betrouwbare AI (EU, 2019):
Daarnaast wordt AIMES waar mogelijk in lijn gebracht met de EU AI ACT.
Wil je meer weten over het AIMES project of AI in het onderwijs? Neem contact op met Luuk Terbeek (l.terbeek3@uva.nl)
Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen binnen AIMES?
|