TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De AI Maturity in Education Scan (AIMES) biedt directe feedback en advies om jouw AI-geletterdheid te beoordelen en te vergroten. AIMES bestaat uit drie surveys voor: Docenten, Opleidingsdirecteuren en Faculteitsbestuurders. Na het invullen van de enquête (5-10 minuten), ontvang je:
Deze informatie kan je bewaren in een downloadbaar rapport (pdf), zodat je het op een later moment weer kunt raadplegen.
De vragenlijsten zijn Engelstalig.
Richtlijnen voor implementatieGebruik AIMES voor jouw eigen doeleinden. Bekijk daarvoor de implementatierichtlijnen (Engelstalig): |
AIMES wordt elk half jaar bijgewerkt. Wil je op de hoogte blijven van deze updates en/of lid worden van het AIMES-expertpanel? Vul dan het AIMES interesseformulier in.
Doelstellingen van AIMES
AI literacy is essentieel om de kwaliteit van onderwijs te garanderen. AIMES maakt de ontwikkeling van AI-literacy mogelijk; het vermogen om AI-toepassingen te begrijpen, te gebruiken, te monitoren en er kritisch over na te denken.
Eén scan: drie enquêtes, tien items en drie volwassenheidsniveaus
In reactie op recente AI-ontwikkelingen is de AI Maturity in Education Scan (AIMES) ontwikkeld om zelfevaluatie te ondersteunen en de AI-literacy van docenten, programmadirecteuren en faculteitsbestuurders te vergroten. Elke enquête bestaat uit tien items, waarbij elk item drie beschrijvingen biedt die overeenkomen met drie volwassenheidsniveaus. Deelnemers kiezen de beschrijving die het beste bij hun huidige niveau past.
Het downloadbare AIMES rapport: een gepersonaliseerd naslagwerk
Deelnemers aan AIMES ontvangen antwoordspecifieke, actiegerichte feedback, tips en aanbevolen literatuur. De feedback en tips van AIMES zijn samengesteld aan de hand van meer dan 100 referenties van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam en van organisaties als de EU, OESO en UNESCO. Alle informatie, inclusief links, kan worden gedownload in een rapport aan het einde van het onderzoek, dat dient als persoonlijk naslagwerk.
Door en voor onderwijsprofessionals
De AI Maturity in Education Scan (AIMES) is een gezamenlijk initiatief van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. AIMES is ontwikkeld onder leiding van oprichter Luuk Terbeek, onderwijsadviseur AI in het Onderwijs aan beide universiteiten. In 2024 is de eerste versie van AIMES gevalideerd in samenwerking met een internationaal expertpanel (aan de hand van de Delphi-methode).
De basis van AIMES: ‘Key Requirements for Trustworthy AI’
AIMES is gebaseerd op de zeven ‘Key Requirements for Trustworthy AI‘ (EU, 2019); 1. Menselijk handelen en toezicht, 2. Technische robuustheid en veiligheid, 3. Privacy en data governance, 4. Transparantie, 5. Diversiteit, non-discriminatie en eerlijkheid, 6. Maatschappelijk en ecologisch welzijn, en 7. Verantwoordingsplicht. Door aan deze zeven vereisten te voldoen, is AIMES afgestemd op de AI Act van de EU. De EU AI ACT is ’s werelds eerste uitgebreide wettelijke kader voor AI en ondersteunt de ontwikkeling van betrouwbare AI.
Op weg naar een gedeeld narratief
AIMES dient als referentie voor het gebruik van AI op cursus-, programma- en institutioneel niveau. Zo faciliteert AIMES de ontwikkeling van een gedeeld narratief onder verschillende belangrijke actoren. Dit narratief kan als leidraad dienen voor kritische discussies over AI in het onderwijs. Door perspectieven op elkaar af te stemmen, bevordert AIMES wederzijds begrip en samenwerking, met als doel het verbeteren van onderwijs met AI.
Geborgde relevantie: halfjaarlijkse updates van AIMES
Om op één lijn te blijven met de continue ontwikkelingen op het gebied van AI, wordt AIMES twee keer per jaar bijgewerkt, met nieuwe releases in juni en november. In de komende release in juni 2025 wordt een studentenenquête toegevoegd, komen er meer evidence-based tips en volgt er verdere afstemming op de EU AI Act. Daarnaast zal er intensiever worden samengewerkt met coördinatoren van professionaliseringsprogramma’s en stakeholders van (inter)nationale AI in onderwijsprogramma’s.
Het gedachtengoed achter AIMES: Een interview met de initiatiefnemer, Luuk Terbeek
Wil je meer inzicht in AIMES? Lees het interview Hulp bij AI-literacy met de AI Maturity in Education Scan (AIMES) met Luuk Terbeek om meer te weten te komen over de achtergrond en het doel van de scan.
Naast zelfevaluatie biedt AIMES een aantal andere mogelijkheden om AI-literacy te bevorderen.
AIMES integreren in professionele onderwijsontwikkeling
AIMES is een aanvulling op professionaliseringsprogramma’s zoals de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO), Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) en de Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL). Binnen deze programma’s kan AIMES worden opgenomen als een op zichzelf staande zelfevaluatie of worden geïntegreerd in de inhoud van het programma om de bevordering van AI-literacy te verankeren. Zo kan AIMES dienen als referentie voor afspraken over deze programma’s op (inter)nationaal niveau.
AIMES als een Open Educational Resource: (her)gebruik van inhoud van AIMES
AIMES is een Open Educational Resource, alle inhoud wordt beschikbaar gesteld via het document ‘AIMES implementation Guidelines’ (.pdf). De inhoud van AIMES kan vrij worden gedeeld, opnieuw gerangschikt, aangepast en verder worden ontwikkeld in elk medium of formaat voor niet-commerciële doeleinden (CC BY-NC-SA 4.0). Zo stelt AIMES onderwijsinstellingen over de hele wereld in staat om de AI-literacy in hun unieke context te verbeteren door de inhoud te hergebruiken of aan te passen aan hun specifieke onderwijsbehoeften.
AIMES inzetten voor workshops, e-modules, onderzoek of Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-activiteiten
De inhoud van AIMES kan diverse activiteiten versterken die gericht zijn op AI-literacy. De thematische structuur van AIMES biedt focus en begeleiding bij de ontwikkeling van workshops, e-modules, onderzoek of Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-activiteiten rondom AI in het onderwijs.
AIMES stimuleert strategische integratie van AI in onderwijs
AIMES dient als referentie voor de ontwikkeling of verfijning van instellingsplannen, onderwijsvisies, beleid en tussentijdse evaluaties. Het holistische ontwerp vereenvoudigt de afstemming van strategische plannen en instellingsbrede initiatieven en activiteiten op het gebied van AI in het onderwijs.
“AI wordt steeds meer geïntegreerd in ons dagelijks leven, waardoor de digitale infrastructuur van het onderwijs snel verandert. De uitdaging ligt in het empoweren van docenten en bestuurders binnen onze faculteit om digitale autonomie te bereiken. Digitale en AI-literacy kan worden verbeterd door AIMES in te zetten.”
“Ik ben ervan overtuigd dat de Open Educational Resource-versie van AIMES onderwijsinstellingen wereldwijd een kans biedt om hun AI-literacy verder te ontwikkelen. Door verdiepend AI-onderwijs toegankelijk te maken voor studenten, stelt AIMES instellingen in staat om de kloof te overbruggen tussen nieuwe technologieën en de vaardigheden die zij nodig hebben in deze steeds meer AI-gedreven wereld.”
“AIMES is een ‘game changer’ voor het Hoger Onderwijs. Het vergroot AI-literacy en tilt onderwijskwaliteit naar een hoger niveau.”
“Om hun onderwijs AI-proof te maken, hebben docenten training, toegang tot AI-tools en ondersteuning nodig. AIMES faciliteert dit door zelfreflectie aan te bieden en te verwijzen naar waardevolle bronnen en tips om je AI-literacy te verbeteren.”
“AI is net zo nieuw en transformerend voor de studenten als voor de medewerkers van een universiteit. Net zoals we leren om experts in onze vakgebieden te worden, hebben we ook begeleiding nodig bij het ethisch, rechtvaardig en effectief gebruik van AI. We kijken naar onze docenten, programmadirecteuren en faculteitsbestuurders voor die ondersteuning. AIMES kan ervoor zorgen dat onze docenten de AI-literacy hebben die we verwachten en verdienen, zodat ze ons met vertrouwen door dit nieuwe landschap kunnen leiden.”
“Nu AI een integraal deel uit gaat maken van verschillende aspecten in het leven, is het belangrijk dat universiteiten hun docenten en studenten toerusten om AI zinvol en ethisch te integreren in de curricula – met AIMES als waardevolle gids.”
Luuk Terbeek is initiator van AIMES. Hij is onderwijsadviseur AI in het onderwijs aan de VU Amsterdam (CTL) en projectleider AI in het Onderwijs aan de UvA (TLC-Centraal).
Wil je op de hoogte blijven van AIMES en/of lid worden van het AIMES-expertpanel?