College in Hybrid Learning Theatre B1.03 – FdR trapt af

inspiratie
blended
hybride onderwijs

Sinds 12 April is er officieel een nieuw Hybrid Learning Theatre operationeel op de UvA (REC B1.03) Met deze ruimte is het mogelijk voor docenten om op een inspirerende manier online en fysiek onderwijs te combineren. Afgelopen vrijdag (16 April) was het aan Dhr. Paul van der Weijden (militair ambtenarenrecht) en Dhr. Bas van Hoek (docent militair straf- en tuchtrecht) de eer om als eerste docenten van de UvA deze nieuwe ruimte te testen.

En met succes.

“Ik heb halverwege het college toch even stiekem een vreugdesprongetje in mezelf gemaakt”

Sterker nog: bij het afsluiten van het college was er voor de oplettende student ook daadwerkelijk een vreugdesprongetje waarneembaar. Hoewel het door welbekende restricties helaas nog niet mogelijk was om studenten fysiek te ontvangen, was het enthousiasme na afloop van het college bij beide docenten desalniettemin toch groot. ‘Na een jaar van online lesgeven was het een verademing om weer fysiek in een ruimte te kunnen staan en te kunnen rondlopen’. Beide docenten reageren na afloop van het college dan ook erg positief.

De combinatie van de setting van de ruimte, de interactiemogelijkheden met de studenten, de goede video- en audiokwaliteit én de live ondersteuning van de AV-diensten zorgen ervoor dat het college niet veel onderdoet voor een normaal college, zo geeft Paul van de Weijden aan. Ook Bas van Hoek moest bekennen dat hij halverwege het college even een vreugdesprongetje had gemaakt. Ook hij geeft aan dat de live support van de av-dienst erg fijn is. Er zit altijd iemand in de ruimte die de docent op technisch gebied volledig ontzorgt. Van het klaarzetten van de schermen, tussen het switchen van de camera’s en het aanpassen van de lichten tot het uploaden van de opnames. Als docent hoef je je eigenlijk alleen maar druk te maken over het lesgeven en dat is ontzettend prettig. Daarnaast was de interactie goed en waren studenten goed hoorbaar. Ook de studenten waren positief en gaven aan dat het colleges in vergelijking met “gewone online lessen” een stuk dynamischer waren.

De komende weken zullen de lessen van militair ambtenarenrecht en van militair straf- en tuchtrecht dan ook weer plaatsvinden in het Hybrid Learning Theatre. Hopelijk kunnen we dan ook testen hoe comfortabel de stoelen in de zaal zijn.

Hoe werkt een Hybrid Learning theatre?

Een Hybrid Learning Theatre (te vinden in REC B1.03 en REC M3.02) is een collegezaal die is ingericht om hybride les te geven. Het is een knusse, theaterachtige setting waardoor het gevoel van persoonlijk onderwijs wordt gecreëerd. Zowel fysieke deelnemers als online deelnemers maken deel uit van een dynamische interactieve omgeving waarbij ze door de setting en functionaliteiten gestimuleerd worden om actief mee te doen. Studenten zijn zo meer betrokken waardoor ze uiteindelijk ook meer gemotiveerd worden.

Als docent kijk je de zaal in en zie je zowel de studenten die fysiek aanwezig zijn als de studenten die thuis zitten. Op het scherm zijn alle studenten te zien en doordat de geluidsbalk onder het scherm hangt, zijn studenten die thuis zitten goed verstaanbaar. Onder het scherm staat nog een extra scherm waarop de docent zelf de presentatie kan zien en automatisch de goede richting op kijkt

De docent kan gebruik maken van drie schermen. Het middelste scherm is bedoeld om aantekeningen op te maken en de twee buitenste schermen bijvoorbeeld voor de presentatie en de online meeting. Tegelijkertijd is het mogelijk om de ook de gehele wand te gebruiken als whiteboard om zo direct aantekeningen te kunnen maken.

Studenten die thuis zitten loggen in via een zoom of teams link en zien zowel de presentatie als de zaal (en presentator). Er hangen drie camera’s in de zaal die bediend worden door de audiovisuele dienst. Zij kiezen dus welke camera het best getoond kan worden aan de studenten thuis om voor een optimale beleving te zorgen.

Hybrid Learning theatre – goed om te weten:

• Capaciteit fysiek aanwezige studenten: Normaliter is er plek voor ongeveer 30 studenten. Met inachtneming van de 1,5 meter is er plek voor 15 studenten.
  • Online capaciteit: Dit hangt af van de streamingtool die wordt gebruikt. Het is goed om te weten dat er maximaal 49 schermen tegelijkertijd zichtbaar zijn op de video wall.
  • Opname: Het is mogelijk om het college op te nemen
  • Ondersteuning: Er is altijd iemand aanwezig van AV-dienst voor technische ondersteuning.
  • Optimale ervaring voor online studenten. Belangrijke tip is om studenten die online deelnemen te vragen om in zoom de “side by side view” aan te zetten. Dit zorgt voor de student thuis voor de optimale leerlervaring. Werken met twee beeldschermen kan uiteraard ook. Andere optie is om de docent “vast te pinnen”
  • Hybrid Learning Theatre M3.02. Een tweede Hybrid Learning Theatre is te vinden REC M3.02, voor meer informatie zie https://tlc.uva.nl/en/article/hybrid-learning-spaces/