TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Een check-in kan bijdragen aan het werken aan verbinding en vertrouwen in de groep, het vergroten van studentbetrokkenheid en beter inzicht in wat er bij studenten speelt, of het ophalen van voorkennis. Het is belangrijk dat je de check-in doelbewust inzet: wat wil jij aan het begin van dat college van je studenten te weten komen? Welke informatie heb jij nodig om die les en de volgende lessen goed te kunnen geven door in te spelen op hun vragen, zorgen, behoeften?
Een check-in is een vaak kleine activiteit aan het begin van een bijeenkomst met een vraag of een paar korte vragen aan je studenten om iets van hen te weten te komen. Met de antwoorden kun je bepalen wat de studenten nodig hebben en daarop inspelen: hebben ze bijvoorbeeld een extra uitleg nodig, een geruststelling over een toets, erkenning van een moeilijke situatie waar ze inzitten?
Na een korte introductie van het thema van het college, laat je studenten in steekwoorden in de eerste kolom (Bekend) invullen wat ze al weten van het onderwerp en in de tweede kolom (Benieuwd) welke vragen ze over het onderwerp hebben. Aan het eind van het college vullen ze de derde kolom (Bewaard) in: wat nemen ze mee. De informatie kun je laten inleveren, meteen bespreken of op inspelen tijdens de rest van het college.
Met vragen naar het welzijn van studenten kun je te weten komen wat je studenten bezighoudt, welke zorgen ze hebben, welke successen ze recentelijk hebben ervaren, hoe ze over een groot nieuwbericht denken. Het is vooral bij vragen naar welzijn die je plenair bespreekt, extra belangrijk om een veilig leerklimaat neer te zetten. Iedereen luistert actief naar elkaar, met empathie, zonder discussie. Je kunt met vragen naar welzijn je studenten beter leren kennen, de groepscohesie versterken, even ruimte geven aan zaken die spelen en het leren in de weg zitten.
Hoe kan dit college het beste aansluiten op wat je nodig hebt om goed te leren? Wat vind je interessant aan dit onderwerp? Wat ging er goed afgelopen week? Wat is er deze week beter dan vorige week? Waar zou je je medestudenten les in kunnen geven? Welk cijfer zou je jezelf geven voor {inzet, motivatie, leesvaardigheid, etc.}?
Je kunt op meerdere gebieden vragen stellen. Voor een snelle activiteit kun je oefentoetsvragen gebruiken met meerkeuzeantwoorden. Met vragen over de leerstof kun je hun voorkennis snel in kaart brengen, misconcepties opsporen, vragen die een artikel heeft opgeroepen inventariseren, associaties bij een nieuw te behandelen thema oproepen, etc. Je kunt vragen naar feiten, verbanden, meningen, associaties, definities.
Wat heeft concept x voor een relatie met concept Y? Welke rol speelt concept X in jouw leven? Welke gevolgen heeft X voor Y gehad? Wat was voor jou het belangrijkste punt in artikel Z? Schrijf in max 10 woorden een definitie op van X, vergelijk die met je buurman en maak er samen één goede van.
Stap 1: |
Bepaal het doel: wat wil je bereiken met de check-in? |
|
Stap 2: |
Formuleer de vragen die je nodig hebt om de informatie te krijgen die je wilt krijgen. |
|
Stap 3: |
Bedenk de vorm waarin je de vragen stelt en de antwoorden laat geven en schrijf de instructie. | Behalve met de hoeveelheid en soort vragen, bepaal je ook met de vorm de lengte van de activiteit.
|
Stap 4: |
Voer de check-in uit |
|
Stap 5: |
Verzamel de antwoorden en analyseer | Je kunt op verschillende manieren zicht krijgen op de antwoorden:
|
Stap 6: |
Bied passende ondersteuning | Nu kun je je handelen aanpassen op de informatie die je hebt gekregen.
|
Stap 7: |
Evalueer je check-in |
|
Als er echter grote zaken spelen, dan is de aanpak van een check-in anders. Bekijk hiervoor dit stappenplan of neem contact met ons op.

