Check-in’s in je onderwijs

Een check-in kan bijdragen aan het werken aan verbinding en vertrouwen in de groep​, het vergroten van studentbetrokkenheid en beter inzicht in wat er bij studenten speelt, of het ophalen van voorkennis​. Het is belangrijk dat je de check-in doelbewust inzet: wat wil jij aan het begin van dat college van je studenten te weten komen? Welke informatie heb jij nodig om die les en de volgende lessen goed te kunnen geven door in te spelen op hun vragen, zorgen, behoeften?

Wat is een check-in?

Een check-in is een vaak kleine activiteit aan het begin van een bijeenkomst met een vraag of een paar korte vragen aan je studenten om iets van hen te weten te komen. Met de antwoorden kun je bepalen wat de studenten nodig hebben en daarop inspelen: hebben ze bijvoorbeeld een extra uitleg nodig, een geruststelling over een toets, erkenning van een moeilijke situatie waar ze inzitten? 

Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met de studenten een BBB-schema in te laten vullen: een schema met drie kolommen.

Na een korte introductie van het thema van het college, laat je studenten in steekwoorden in de eerste kolom (Bekend) invullen wat ze al weten van het onderwerp en in de tweede kolom (Benieuwd) welke vragen ze over het onderwerp hebben. Aan het eind van het college vullen ze de derde kolom (Bewaard) in: wat nemen ze mee. De informatie kun je laten inleveren, meteen bespreken of op inspelen tijdens de rest van het college.

Check-in’s en studentenwelzijn

Met vragen naar het welzijn van studenten kun je te weten komen wat je studenten bezighoudt, welke zorgen ze hebben, welke successen ze recentelijk hebben ervaren, hoe ze over een groot nieuwbericht denken. Het is vooral bij vragen naar welzijn die je plenair bespreekt, extra belangrijk om een veilig leerklimaat neer te zetten. Iedereen luistert actief naar elkaar, met empathie, zonder discussie. Je kunt met vragen naar welzijn je studenten beter leren kennen, de groepscohesie versterken, even ruimte geven aan zaken die spelen en het leren in de weg zitten. 

Voorbeeldvragen

Hoe kan dit college het beste aansluiten op wat je nodig hebt om goed te leren? Wat vind je interessant aan dit onderwerp? Wat ging er goed afgelopen week? Wat is er deze week beter dan vorige week? Waar zou je je medestudenten les in kunnen geven? Welk cijfer zou je jezelf geven voor {inzet, motivatie, leesvaardigheid, etc.}?

Check-in’s en de leerstof

Je kunt op meerdere gebieden vragen stellen. Voor een snelle activiteit kun je oefentoetsvragen gebruiken met meerkeuzeantwoorden. Met vragen over de leerstof kun je hun voorkennis snel in kaart brengen, misconcepties opsporen, vragen die een artikel heeft opgeroepen inventariseren, associaties bij een nieuw te behandelen thema oproepen, etc. Je kunt vragen naar feiten, verbanden, meningen, associaties, definities.  

Voorbeeldvragen

Wat heeft concept x voor een relatie met concept Y? Welke rol speelt concept X in jouw leven? Welke gevolgen heeft X voor Y gehad? Wat was voor jou het belangrijkste punt in artikel Z? Schrijf in max 10 woorden een definitie op van X, vergelijk die met je buurman en maak er samen één goede van.

Stappenplan check-in

Stap 1: Bepaal het doel: wat wil je bereiken met de check-in?
  • Wil je hun voorkennis activeren? Wil je hun begrip checken van een aantal belangrijke concepten?
  • Of wil je weten wat er in de groep speelt? Wil je weten waar ze tegenaan lopen bij het lezen van een artikel? Hoe het met ze gaat?
Stap 2: Formuleer de vragen die je nodig hebt om de informatie te krijgen die je wilt krijgen.
  • Om ervoor te zorgen dat je je doel kunt halen is het belangrijk de vragen concreet en specifiek te formuleren.
  • Je vergroot hiermee de kans dat ze de informatie opleveren die je zoekt.
Stap 3: Bedenk de vorm waarin je de vragen stelt en de antwoorden laat geven en schrijf de instructie. Behalve met de hoeveelheid en soort vragen, bepaal je ook met de vorm de lengte van de activiteit.

 

  • Voor het checken van een concept kun je bijvoorbeeld een meerkeuzevraag door iedereen laten beantwoorden. Dat kost weinig tijd.
  • Afhankelijk van je doel, kun je ook een open vraag stellen, iedereen een kort antwoord op laten schrijven en een rondje maken om van iedereen het antwoord terug te horen.
  • Bekijk een lijst (ENG) met veel geschikte werkvormen die je kunt inzetten.
Stap 4: Voer de check-in uit
  • Zeker als je vraagt naar welzijn van studenten, is een veilig leerklimaat een voorwaarde.
  • Actief luisteren, open communicatie, geen discussies, positieve taal zijn enkele belangrijke ingrediënten.
Stap 5: Verzamel de antwoorden en analyseer Je kunt op verschillende manieren zicht krijgen op de antwoorden:

 

  • Je kunt uit een woordwolk opmaken welke associaties studenten bij een concept hebben: bijvoorbeeld een woordwolk op het bord, de antwoorden op een geeltje verdelen in een categorie op het whiteboard. Vingers laten opsteken wie antwoord A heeft, B heeft etc. Op basis van de antwoorden analyseer je welke informatie je nu hebt.
  • Door middel van een meerkeuzevraag kun je achterhalen welke misconcepties er nog in de groep leven en door middel van een vragenrondje hoe de stemming van je studenten is.
Stap 6: Bied passende ondersteuning Nu kun je je handelen aanpassen op de informatie die je hebt gekregen.

 

  • Leven er veel misconcepties? Dan kun je een concept opnieuw uitleggen.
  • Heb je de associaties in beeld? Dan kun je die gebruiken in je uitleg.
  • Is de stemming van studenten goed? Dan kun je door met je college.
Stap 7: Evalueer je check-in
  • Als je terugkijkt naar de les, kun je evalueren in hoeverre je check-in het mogelijk maakte om in te spelen op wat de groep nodig had.
  • Uiteraard kun je ook je studenten meenemen in de evaluatie. In hoeverre voelen zij zich gezien en gehoord?
  • Trek je conclusies en maak eventuele aanpassingen in je check-ins.

Download het Stappenplan check-in

Als er echter grote zaken spelen, dan is de aanpak van een check-in anders. Bekijk hiervoor dit stappenplan of neem contact met ons op.

Bron: