Het is aan te raden als docenten binnen een opleiding de verschillende denkvaardigheden aanspreken. Dit betekent ook dat binnen een opleiding het toetsprogramma zo is ingericht dat toetsen zowel het begrip toetsen als de hogere denkvaardigheden. Bloom’s taxonomie kan helpen om een ordening in denkniveaus te onderscheiden en daar opdrachten voor te formuleren.
Wat is de taxonomie van Bloom?
Bloom onderscheidt zes verschillende niveaus in het denken. De eerste twee niveaus, onthouden en begrijpen, stimuleren over het algemeen het oppervlakkige leren. Studenten nemen kennis tot zich en reproduceren deze kennis. De kans bij dit type leren is dat studenten de kennis snel weer vergeten. Daarom moet in het hoger onderwijs uiteindelijk diep leren worden gestimuleerd: studenten kunnen dan de kennis toepassen, analyseren, evalueren en ze kunnen nieuwe kennis creëren. Dit laatste wordt ook wel de hoger orde denkvaardigheden genoemd. Verwacht wordt dat kennis beter beklijft als deze denkvaardigheden tijdens het vak worden gestimuleerd. In de gereviseerde taxonomie van Bloom wordt ook wel het niveau synthetiseren genoemd. Dit betekent dat studenten in staat zijn kennis uit verschillende bronnen aan elkaar te koppelen. In onderstaande video wordt de taxonomie van Bloom uitgelegd en aangegeven hoe je deze kunt inzetten bij het ontwikkelen van opdrachten.