Toetsing track (BKE)

Verbeteren van toetsingskwaliteit in zeven fasen

In dit traject leer je hoe je toetsingskwaliteit kunt verbeteren door de zeven fasen van de toetscyclus te volgen. Samen met collega-docenten en toetsdeskundigen van TLC reflecteer je op de opzet en kwaliteit van de toetsing van jouw vak, en op jouw rol en competentie in de verschillende fasen van de toetscyclus. Als groep werk je samen aan een gezamenlijk toetsing-gerelateerd project en werk je tijdens en na de track als leernetwerk (voor collega’s) over het thema toetsing.

Aan het eind van dit traject begrijp je hoe de kwaliteit van toetsing kan worden bepaald en welk beleid en regels bepalen hoe studenten aan de Universiteit van Amsterdam beoordeeld kunnen worden. Ook verzamel en implementeer je suggesties om jouw eigen toetsing te verbeteren.

Direct aanmelden

Toelichting traject

Het traject bestaat uit vijf interactieve workshops onder leiding van toetsdeskundigen van TLC, zelfstudie (literatuur en opdrachten) en werkplekleren, waarin je het relevante beleid en de context in jouw eigen opleiding of faculteit onderzoekt, werkt aan jouw eigen toetsing en collega-docenten raadpleegt voor input en feedback.

Aan het einde van het traject schetst en bespreekt je in een eindpresentatie jouw suggesties ter verbetering van jouw eigen toetsing.

Aan de hand van de zeven fasen van de toetsingscyclus onderzoek je vragen als:

• Wat is de beste manier om leerresultaten te beoordelen – welke andere formats zijn beschikbaar naast traditionele examens en papers?
  • Hoe past jouw toetsingsontwerp binnen het beleid en de regelgeving van jouw opleiding en/of faculteit?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw toetsing betrekking heeft op wat je in jouw vak onderwijst?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat teambeoordelingen consistent en efficiënt zijn?
  • Hoe analyseer je examenresultaten en hoe kun je deze informatie gebruiken om de kwaliteit van de toetsing te verbeteren, zowel op korte als op lange termijn?

Goed om te weten

Doelgroep UvA-docenten betrokken bij de toetsingscyclus en/of verantwoordelijk voor beoordelingskwaliteit (bijv. examinatoren, vakcoördinatoren, lid examencommissie, beoordelingscommissie)
Voorkennis BKO vereist
Gevraagde tijdsinvestering 80 uur (waarvan 40 uur werkplekleren)
Duur 7-9 maanden
Groepssamenstelling Minimaal 4 – maximaal 12 participanten
Data Kick-off: 4 Oktober 2023
Sessies: 22 november 2023, 17 januari 2024, 28 februari 2024, 10 april 2024
Eindpresentaties: 15 mei 2024
Taal Nederlands en Engels, afhankelijk van de participanten

Wat heb je aan dit traject?

Aan het einde van dit traject ben je in staat om:

• De zeven stadia van de toetsingscyclus te volgen om de toetskwaliteit te verbeteren;
  • Keuzes met betrekking tot toetsingsontwerp inbedden binnen de relevante organisatie- en beleidskaders en literatuur over toetskwaliteit;
  • Jouw eigen toetsing evalueren en verbeterpunten voorstellen, selecteren en implementeren;
  • Kritisch reflecteren op dit proces en op jouw eigen rol en professionele ontwikkeling;
  • Samenwerken met collega-docenten om complexe problemen met betrekking tot beoordeling op te lossen.

Na het succesvol afronden van het traject ontvang je een certificaat.

Impressie van de toetscyclus

Lees hier meer over de toetscyclus

Contact

Heb je een vraag of opmerking over de Toetsing Track? Neem contact op met het UvA TLC-netwerk.

Contact TLC