Blended Learning innovatieproject Arabische Taal en Cultuur

In het Kort

Liesbeth Zack, universitair docent bij de opleiding Arabische Taal en Cultuur, heeft een FGw blended learning innovatieproject van 80 uur uitgevoerd. Het doel was om nieuwe lesmaterialen te ontwikkelen die beter aansluiten op de lesmethode. Hiervoor zijn video’s opgenomen en Canvas Quizzes ontworpen.

Projectleider Liesbeth Zack
Afdeling Arabische Taal en Cultuur
Onderwijsinnovatie Blended Learning: interactief studiemateriaal
Looptijd Juli 2023 – december 2023

Doel van het project

Het ontwikkelen van een eigen lesmethode voor het Arabisch schrift. Dit houdt de volgende componenten in:

• video’s waarin wordt uitgelegd hoe de Arabische letters geschreven worden;
  • Canvas quizzes om te oefenen met de Arabische letters;
  • een syllabus met schrijfoefeningen.

Interview met Liesbeth Zack

Wat was de aanleiding voor het innovatieproject?

“We werkten voorheen met boeken en materialen die inhoudelijk niet een-op-een aansloten op onze lesmethode. Door het opnemen van video’s en het inrichten van de Canvas Quizzes hebben we nu lesmateriaal ontwikkeld dat wel direct aansluit op de lesmethode en het niveau van onze studenten. Daarnaast kunnen we nu zelf makkelijk bepaalde aspecten van het lesmateriaal aanpassen en bijschaven.”

Kan je iets vertellen over de uitvoering van het innovatieproject?

“Het was leuk en interessant om eerst na te denken over de opzet: wat wil je dat studenten leren? Vervolgens ging ik op zoek naar materialen in het Arabisch die ik kon verwerken in de video’s. Hiervoor heb ik bijvoorbeeld verschillende verkeersborden in het Arabisch gebruikt, zodat het ook aansluit op de belevingswereld van studenten. Studenten gaan later in hun studie naar Caïro, en dan hebben ze al ervaring met woorden en materialen die ze daar daadwerkelijk tegenkomen.  De feedback op de nieuwe materialen van studenten was vooral positief.”

Waaraan merkte je dat studenten het lesmateriaal als prettig ervoeren?

“Ik denk dat studenten de combinatie van de video’s, de syllabus en de oefeningen als prettig ervoeren. De Canvas Quizzes zijn niet gekoppeld aan een cijfer en zijn dus formatief. Studenten zijn daarnaast niet verplicht om de oefeningen te maken. Studenten oefenen eerst thuis met het schrift, aan de hand van de video’s en de oefeningen, vervolgens wordt er tijdens het college op de stof ingegaan, ‘flipping the classroom’.”

Flipping the classroom?

“Studenten gaan eerst thuis aan de slag met het lesmateriaal. Vervolgens hebben studenten tijdens het college de mogelijkheid om vragen te stellen en bespreek je het lesmateriaal waarmee de studenten aan de slag zijn gegaan. Doordat studenten de Canvas Quizzes maken, krijg je als docent inzicht in welke oefeningen goed gemaakt worden en welke oefeningen studenten lastiger vinden. Binnen een oefening kun je ook zien of er bepaalde vragen zijn waarbij studenten vaak de fout ingaan. Hierdoor kan je tijdens het college extra aandacht besteden aan de aspecten die studenten wat moeilijker vinden. Deze aanpak werkt zowel voor studenten als voor de docent erg prettig, omdat het aansluit op het leerproces van de studenten.”

Je hebt ook samen met studenten het project geëvalueerd?

“Ik heb tussentijds en aan het einde van het vak het project geëvalueerd met de studenten. Tijdens de tussentijdse evaluatie was er een open vraag waar studenten tips konden invullen. Bij de evaluatie heb ik het student-lid van de opleidingscommissie betrokken. Bij de UvA Q zijn de reacties niet altijd even hoog, tijdens de tussentijdse evaluatie kreeg ik echter van bijna alle studenten een reactie. Wat bijvoorbeeld naar voren kwam, was dat native speakers het schrift al kennen en dan zeggen ‘ik ken het al, dus ik maak de oefening niet’. Er zijn echter twee soorten schriften in het Arabisch; studenten die aangaven dat ze al Arabisch konden schrijven kennen dit onderscheid echter nog niet altijd. Ik raad anderen dus ook aan om gebruik te maken van tussentijdse evaluaties.”

Zijn er uitkomsten van het innovatieproject die ook relevant kunnen zijn voor andere opleidingen?

“Allereerst is het erg nuttig om lesmateriaal te gebruiken dat goed aansluit op de lesmethode, met de mogelijkheid om het lesmateriaal laagdrempelig aan te passen. Vooral voor andere opleidingen waar gebruik wordt gemaakt van een ander schrift, kan de combinatie van een syllabus, video’s en Canvas Quizzes interessant zijn, dit is echter wel afhankelijk van de lesmethode die wordt gebruikt. Daarnaast zou deze combinatie ook goed gebruikt kunnen worden voor het oefenen van uitspraak.”