Adaptief leermateriaal voor taalverwerving Latijn

In het kort

In dit project werden Canvas quizzes ingezet zodat studenten de verwerving van morfologie en syntaxis flexibel in Canvas konden oefenen. Docenten maakten gebruik van Respondus om een grote hoeveelheid vragen uit Excel over te zetten naar Canvas.

Hoe kun je een grote hoeveelheid vragen in Excel omzetten naar Canvas? Hoe kun je Canvas Quizzes adaptief inrichten?

Over dit project

Docenten – Suzanne Adema
– Rodie Risselada
Student-assistenten – Jip Lemmens
– Ilse Hondema
Afdeling ACASA
Opleidingen – Oudheidwetenschappen
– Griekse en Latijnse taal en cultuur
Cursus Latijn, taalverwervingsonderwijs en basiscursussen
Datum November 2018- Oktober 2019
Werkvorm Online (adaptieve) leeromgeving
Tool Canvas Quizzes, Respondus, Mastery Paths

De onderdelen taalverwerving bij Latijn waren niet flexibel genoeg om de studenten met andere voorkennis binnen het taalverwervingsonderwijs van ACASA te bedienen. Studenten oefenden met technisch verouderd en niet-adaptief materiaal. Dit materiaal was weliswaar digitaal, maar niet overal toegankelijk en ook niet goed in te zetten in een blended cursus met verschillende doelgroepen.

Bij dit project is daarom gebruik gemaakt van:

• Quizzes om studenten oefenmateriaal te bieden, zodat ze zelfstandig en op maat kunnen werken aan leerdoelen omtrent morfologie en syntaxis. Om een database aan vragen buiten Canvas aan te leggen en een groot aantal vragen op snelle wijze aan te maken is gebruik gemaakt van Respondus, een programma dat vragen uit Excel kan omzetten naar vragen in Canvas.

In de toekomst zal ook gebruik gemaakt worden van:

• Mastery Paths in Canvas, waarmee studenten een adaptief leerpad krijgen, met meer of minder oefeningen van een bepaald type.

Resultaten

Het is voor de studenten een fijne manier om alles in één omgeving te hebben en met het materiaal te kunnen oefenen. Respondus is voor docenten heel handig als grote hoeveelheden vragen op snelle wijze aangemaakt moeten worden. Helaas is het programma niet zo intuïtief opgezet waardoor het een tijdsinvestering is om het te gebruiken. Het voordeel is wel dat je, door met vragen in Excel-sheets te werken, overzicht houdt over alle quizvragen die je maakt. In Canvas kunnen quizzen gemaakt worden, waarbij de vragen binnen een bepaalde vraaggroep op onderdeel/vaardigheid steeds van elkaar verschillen bij het opnieuw maken van de quiz.

De werkwijze voor de docent is dan zo dat je veel quizvragen in een keer maakt in Excel en ze vervolgens uploadt naar Canvas via de software van Respondus.

Als de vragen eenmaal in Canvas staan, kunnen ze steeds opnieuw gebruikt worden in quizzes. Het is daarbij zelfs mogelijk om Canvas een willekeurige set van bijvoorbeeld 10 vragen te laten maken uit een grotere groep vragen: studenten krijgen dan steeds een andere korte quiz.

Handleidingen

Projectaanvraag

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.