Aanknopingspunten & valkuilen bij programmatisch toetsen

Voor studenten in de master Epicurus is low stake informatie (datapunten) in het portfolio van belang om het leerproces te kunnen volgen en te weten wat goed gaat en waar bijsturing nodig is. Dit vraagt zelfregulatie van de student en coaching in het leerproces door een begeleider/ mentor. Bij programmatisch toetsen is saturatie van informatie nodig om te kunnen komen tot een valide beoordeling met hulp van triangulatie en beoordelaarsexpertise (Heeneman et al. 2020, Baartman et al. 2020 principe 6).

Voor studenten is een checklist en een poster ontwikkeld voor het ophalen van datapunten. Hierin worden aanknopingspunten en valkuilen bij Programmatisch Toetsen benoemd. Dit geeft niet alleen inzicht in de routing die master studenten doorlopen, het geeft ook hun begeleiders en mentoren handvatten voor het bijsturen in het leerproces.

Download:

De checklist