3. Ontwikkelen

Na het ontwerpen van de leerdoelen, toetsing en leeractiviteiten, kan je verder gaan met de ontwikkeling: wat moet er nog meer ontwikkeld en geregeld worden voordat het vak daadwerkelijk van start gaat? Hieronder volgen een aantal belangrijke zaken om voorafgaand aan het vak te regelen.

Inhoud afstemmen met andere vakken en docenten

Stem van tevoren de inhoud van het vak af met docenten van andere vakken. Welke plek heeft jouw vak in het hele curriculum? Welke kennis en vaardigheden, gerelateerd aan jouw vak, hebben de studenten al eerder opgedaan? En welke leerdoelen worden al in een eerder vak behaald waar jij eventueel op kan voortbouwen? Zie ook stap 1 ‘Analyseren’ uit de onderwijsontwerp-cyclus.

En vergeet niet om afspraken te maken met je mededocenten en studentassistenten wie welke rol heeft en welke taken iedereen oppakt.

Toetsing

Tentamenroostering

De organisatie en roostering van tentamens is afhankelijk van het soort tentamen. Tentamens kunnen op papier of digitaal worden afgenomen in daarvoor geschikte ruimtes. Daarnaast kunnen tentamensurveillanten worden ingehuurd. De vakcoördinator is verantwoordelijk voor het doorgeven van alle benodigde informatie voor het roosteren van tentamens en herkansingen. In de Onderwijs- en Examenreglementen (OER) van de opleiding is vastgelegd wanneer de datum en het tijdstip van het tentamen uiterlijk moet zijn vastgesteld. Let op: digitaal toetsen moeten op tijd worden aangevraagd en de mogelijkheden voor digitaal toetsen zijn afhankelijk van roostering.

Digitaal toetsen

Digitaal toetsen heeft verschillende voordelen, zoals het gebruik van functionaliteiten die bij een schriftelijk tentamen niet mogelijk zijn (zoals multimedia), geautomatiseerd nakijken van gesloten vragen en geen onduidelijke handschriften. Bij de digitale toetsapplicaties zijn verschillende vraagvormen mogelijk, zoals meerkeuzevragen, sorteervragen, matchingsvragen, hotspotvragen, vul-de-lege-velden-in-vragen, korte antwoordvragen en open essayvragen . Bovendien kan je gebruikmaken van wiskundige formules, code en grafieken. Tips over het construeren van goede toetsvragen en het aantal vragen in een toets voor een betrouwbaar resultaat, kan je vinden in stap 2 ‘Construeren’ van de toetscyclus. Vergeet niet om ook een toetsmatrijs en beoordelingsformulier te maken voor de digitale toets. Zie stap 2 ‘Ontwerpen’  voor meer informatie.

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van digitaal toetsen, neem dan contact op met het Digitaal Toetsen team van jouw faculteit:

Zij kunnen advies geven over de digitale toetsapplicaties en toetsvormen en ondersteunen bij het opzetten en aanvragen van een digitale toets.

Maar let op: een digitale toets moet op tijd worden aangevraagd en de mogelijkheden voor digitaal toetsen zijn afhankelijk van roostering.

Bezoek deze pagina op de UvA medewerkerssite voor meer informatie over digitaal toetsen.

Bekijk op de medewerkerssite ook deze pagina over nieuwe digitale toetssoftware.