• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
Centraal
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
      • Blended learning
      • Motivatie
      • Toetsing
        • Inspiratie bij toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Transition Makers Toolbox
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Cursussen
  • Programma's
  • E-learnings
  • Beurzen
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Transition Makers Toolbox
  • Studio's
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
    • Actief leren
      • Activerend leren: Good Practices
    • Blended learning
    • Motivatie
    • Toetsing
      • Inspiratie bij toetsing
    • Timesavers
    • Onderwijs & GenAI
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Geen categorieën
  • Inspiratie bij toetsing
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Activerend leren: Good Practices
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Actief leren
    • Activerend leren: Good Practices
  • Blended learning
  • Motivatie
  • Toetsing
    • Inspiratie bij toetsing
  • Timesavers
  • Onderwijs & GenAI
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    Centraal
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
      • Blended learning
      • Motivatie
      • Toetsing
        • Inspiratie bij toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Transition Makers Toolbox
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Transition Makers Toolbox

    Een onderwijshulpmiddel voor maatschappelijke veranderingen. De Transition Makers Toolbox ondersteunt docenten en onderwijsontwikkelaars bij het integreren van persoonlijke en professionele ontwikkeling in hun onderwijs. Hiermee worden studenten uitgerust met de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om maatschappelijke verandering teweeg te brengen.

    De toolbox biedt kant-en-klare lesactiviteiten, gebaseerd op het Inner Development Goals-raamwerk dat bestaat uit 23 essentiële vaardigheden en attitudes, verdeeld over 5 dimensies. Elke tool bevat kant-en-klare lesactiviteiten met passende toetsing en kan worden aangepast aan specifieke onderwijscontexten.

    Ga naar de Transition Makers Toolbox

    De Transition Makers Toolbox is een gezamenlijk initiatief van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) aan de Universiteit van Amsterdam en de alliantie van Technische Universiteit Eindhoven, Wageningen Universiteit & Research, Universiteit Utrecht en Universitair Medisch Centrum Utrecht (EWUU), ondersteund door het Teaching & Learning Centre van de Universiteit van Amsterdam en Liberal Arts and Sciences en University College Utrecht aan de Universiteit Utrecht.

    Samenwerken voor transformatief onderwijs

    In onze snel veranderende wereld, gevormd door maatschappelijke transities, vereist het creëren van een duurzame toekomstvisie, leiderschap en de vaardigheden om verandering te realiseren. Onderwijs speelt een cruciale rol in het voorbereiden van studenten op deze transities. De toolbox rust docenten, curriculumontwikkelaars en andere hogeronderwijsprofessionals uit met praktische onderwijsmethoden en tools om affectief en transdisciplinair leren te integreren in hun onderwijs.

    De tools zijn in co-creatie ontwikkeld met docenten en onderwijsontwikkelaars van meer dan tien hogeronderwijsinstellingen in Nederland. Affectief leren stelt studenten in staat essentiële vaardigheden en houdingen te ontwikkelen om mondiale uitdagingen aan te pakken, zoals samenwerken en reflecteren, perspectieven verbinden en bruggen slaan tussen mensen en ideeën, de moed hebben om te experimenteren, tegen de stroom in te durven gaan en veerkrachtig te zijn.

    De Inner Development Goals

    Inner Development Goals framework Het Inner Development Goals-raamwerk beschrijft 23 essentiële vaardigheden en kwaliteiten, verdeeld over vijf dimensies – Zijn, Denken, Verbinden, Samenwerken en Handelen – die nodig zijn om de Duurzame Ontwikkelingsdoelen zoals geformuleerd in de VN-Agenda 2030 te bereiken. Het raamwerk benadrukt de wisselwerking van persoonlijke en collectieve vaardigheden binnen systemen die onderling verbonden en voortdurend in ontwikkeling zijn.

    Transition Makers Toolbox

    De Transition Makers Toolbox bouwt voort op dit raamwerk door deze vaardigheden en kwaliteiten te vertalen naar beoogde leerdoelen en stapsgewijze lesactiviteiten met passende toetsing, afgestemd op de context van het hoger onderwijs.

    De tools in deze Toolbox zijn ontworpen om docenten te helpen deze vaardigheden en houdingen in hun onderwijs te integreren, om studenten door middel van innovatieve onderwijsmethoden voor te bereiden op een betekenisvolle maatschappelijke impact.

    Ga direct naar de Transition Makers Toolbox

    Portret Ilja Boor
    Co-founder: Ilja Boor

    Senior Curriculumontwikkelaar en SKO-opleider dr. ing. Ilja Boor.

    Mail Ilja

    Projectcoördinator: Belle Jansen

    Voor informatie over de Transition Makers Toolbox kun je contact opnemen met Belle Jansen.

    Mail Belle

    Projectleider: Jasper ter Schegget
    Onderwijsontwikkelaar, Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

    Mail Jasper

    Filter op thema:
    Diversiteit en inclusie
    Transition Makers Toolbox

    SIG Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS)

    De SIG FRIS is een netwerk van onderwijsvernieuwers die met hun onderwijs willen bijdragen aan de ontwikkeling van meer rechtvaardige, veerkrachtige en inclusieve samenlevingen – Fair, Resilient & Inclusive Societies (oftewel: FRIS). De FRIS startte in 2022 als UvA’s tweede thematische onderwijsinnovatiebeurzenprogramma geïnitieerd door TLC-Centraal en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. In de context van een oververhitte en snelle academische leer- en werkomgeving vormt de SIG FRIS een groeiende collectieve leerruimte waar gelijkgestemden de academische wereld als het ware ‘opfrissen’.

    Lees meer
    Transition Makers Toolbox

    SIG Impact Learning

    Impact Learning is een vorm van onderwijs waarbij studenten actief worden betrokken bij het aanpakken van echte problemen en het leveren van zinvolle bijdragen aan de samenleving. Impact Learning gaat verder dan het traditionele klaslokaal en moedigt studenten aan om in contact te komen met de samenleving, hun vaardigheden en kennis toe te passen om echte problemen op te lossen en uitdagingen om te zetten in oplossingen.

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum