TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Een onderwijshulpmiddel voor maatschappelijke veranderingen. De Transition Makers Toolbox ondersteunt docenten en onderwijsontwikkelaars bij het integreren van persoonlijke en professionele ontwikkeling in hun onderwijs. Hiermee worden studenten uitgerust met de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om maatschappelijke verandering teweeg te brengen.
De toolbox biedt kant-en-klare lesactiviteiten, gebaseerd op het Inner Development Goals-raamwerk dat bestaat uit 23 essentiële vaardigheden en attitudes, verdeeld over 5 dimensies. Elke tool bevat kant-en-klare lesactiviteiten met passende toetsing en kan worden aangepast aan specifieke onderwijscontexten.
De Transition Makers Toolbox is een gezamenlijk initiatief van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) aan de Universiteit van Amsterdam en de alliantie van Technische Universiteit Eindhoven, Wageningen Universiteit & Research, Universiteit Utrecht en Universitair Medisch Centrum Utrecht (EWUU), ondersteund door het Teaching & Learning Centre van de Universiteit van Amsterdam en Liberal Arts and Sciences en University College Utrecht aan de Universiteit Utrecht.
In onze snel veranderende wereld, gevormd door maatschappelijke transities, vereist het creëren van een duurzame toekomstvisie, leiderschap en de vaardigheden om verandering te realiseren. Onderwijs speelt een cruciale rol in het voorbereiden van studenten op deze transities. De toolbox rust docenten, curriculumontwikkelaars en andere hogeronderwijsprofessionals uit met praktische onderwijsmethoden en tools om affectief en transdisciplinair leren te integreren in hun onderwijs.
De tools zijn in co-creatie ontwikkeld met docenten en onderwijsontwikkelaars van meer dan tien hogeronderwijsinstellingen in Nederland. Affectief leren stelt studenten in staat essentiële vaardigheden en houdingen te ontwikkelen om mondiale uitdagingen aan te pakken, zoals samenwerken en reflecteren, perspectieven verbinden en bruggen slaan tussen mensen en ideeën, de moed hebben om te experimenteren, tegen de stroom in te durven gaan en veerkrachtig te zijn.
Het Inner Development Goals-raamwerk beschrijft 23 essentiële vaardigheden en kwaliteiten, verdeeld over vijf dimensies – Zijn, Denken, Verbinden, Samenwerken en Handelen – die nodig zijn om de Duurzame Ontwikkelingsdoelen zoals geformuleerd in de VN-Agenda 2030 te bereiken. Het raamwerk benadrukt de wisselwerking van persoonlijke en collectieve vaardigheden binnen systemen die onderling verbonden en voortdurend in ontwikkeling zijn.
De Transition Makers Toolbox bouwt voort op dit raamwerk door deze vaardigheden en kwaliteiten te vertalen naar beoogde leerdoelen en stapsgewijze lesactiviteiten met passende toetsing, afgestemd op de context van het hoger onderwijs.
De tools in deze Toolbox zijn ontworpen om docenten te helpen deze vaardigheden en houdingen in hun onderwijs te integreren, om studenten door middel van innovatieve onderwijsmethoden voor te bereiden op een betekenisvolle maatschappelijke impact.
Senior Curriculumontwikkelaar en SKO-opleider dr. ing. Ilja Boor.
Voor informatie over de Transition Makers Toolbox kun je contact opnemen met Belle Jansen.
De SIG FRIS is een netwerk van onderwijsvernieuwers die met hun onderwijs willen bijdragen aan de ontwikkeling van meer rechtvaardige, veerkrachtige en inclusieve samenlevingen – Fair, Resilient & Inclusive Societies (oftewel: FRIS). De FRIS startte in 2022 als UvA’s tweede thematische onderwijsinnovatiebeurzenprogramma geïnitieerd door TLC-Centraal en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. In de context van een oververhitte en snelle academische leer- en werkomgeving vormt de SIG FRIS een groeiende collectieve leerruimte waar gelijkgestemden de academische wereld als het ware ‘opfrissen’.
Impact Learning is een vorm van onderwijs waarbij studenten actief worden betrokken bij het aanpakken van echte problemen en het leveren van zinvolle bijdragen aan de samenleving. Impact Learning gaat verder dan het traditionele klaslokaal en moedigt studenten aan om in contact te komen met de samenleving, hun vaardigheden en kennis toe te passen om echte problemen op te lossen en uitdagingen om te zetten in oplossingen.