• Contact
Over

UvA Teaching & Learning Centres

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Over

UvA Teaching & Learning Centres

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

  • Contact
Faculteiten
Over ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FdG
  • Professionalisering
    • Cursussen
    • Programma's
    • Masterclasses
    • E-learnings
  • Inspiratie
    • Teacher Stories
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • TLC FdG Netwerkborrel
    • TLC FdG Onderwijsdag
  • Onderwijsinnovatie
    • Principal Educators
    • Beurzen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Special Interest Groups (SIG's)
  • Onderzoek
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Cursussen
  • Programma's
  • Masterclasses
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Teacher Stories
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • TLC FdG Netwerkborrel
  • TLC FdG Onderwijsdag
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Principal Educators
  • Beurzen
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Special Interest Groups (SIG's)
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • FdG
  • Professionalisering
    • Cursussen
    • Programma's
    • Masterclasses
    • E-learnings
  • Inspiratie
    • Teacher Stories
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • TLC FdG Netwerkborrel
    • TLC FdG Onderwijsdag
  • Onderwijsinnovatie
    • Principal Educators
    • Beurzen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Special Interest Groups (SIG's)
  • Onderzoek
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Online onderwijs op de UvA

    Door de COVID-19 pandemie moest het hoger onderwijs op stel en sprong overschakelen naar vormen van online onderwijs. Om te leren van de ervaringen die docenten en studenten in deze tijd hebben opgedaan, financierde het College van Bestuur het onderzoeksproject ‘Online onderwijs’.

    Dit onderzoeksproject bestaat uit meerdere onderzoeken gericht op het verkrijgen van inzichten in (online) lesstrategieën, die effectief kunnen zijn voor verschillende soorten leerdoelen en doelgroepen. Deze inzichten leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere vorming en verbetering van de digitaliseringsvisie van de UvA.

    De resultaten van de verschillende onderzoeken (studies) over online onderwijs vind je hieronder. Gedurende deze studies zijn de ervaringen van docenten en studenten ook uitgewerkt in meerdere mooie praktijkvoorbeelden. Deze zogenoemde teacher stories vind je onderin deze pagina.

    Onderzoeken over online onderwijs

    Online onderwijs op de Universiteit van Amsterdam: praktijken en ervaringen tijdens de coronacrisis (periode: 2020-2021)

    Teamleden: Monique Meij, Chevy van Dorresteijn, Natalie Pareja Roblin, Frank Cornelissen, Joke Voogt & Monique Volman

    Studie 1: Literatuurstudie

    In het najaar van 2020 is een systematische literatuurstudie uitgevoerd naar cursusfactoren, studentfactoren, docentfactoren en institutionele factoren die bijdragen aan effectief online en blended onderwijs. Docenten en beleidsmakers kunnen de inzichten uit deze studie gebruiken bij het ontwerpen en implementeren van online of blended vakken.

    Lees de samenvatting (pdf, 8 p.)

     

    Studie 2: Vragenlijstonderzoek

    Eind 2020 is een vragenlijst uitgezet onder UvA-docenten waarin gevraagd is naar de (online) lesstrategieën die zij gebruikt hebben bij het opzetten en uitvoeren van hun online cursussen. De resultaten van deze studie geven meer inzicht in de diverse strategieën die gebruikt zijn, met welk(e) doel(en) en in welke setting (bv. faculteit en groepsgrootte).

    Lees de samenvatting (pdf, 5 p.)  Lees volledig onderzoeksrapport (pdf, 57 p.)

     

    Studie 3: Focusgroepen

    Hoe docenten online onderwijs hebben vormgegeven en wat de ervaringen van docenten en studenten hiermee waren is in deze studie via focusgroepen, gehouden in het voorjaar van 2021, onderzocht. De inzichten dragen bij aan kennis over didactische strategieën die (potentieel) effectief zijn voor online (aspecten van) onderwijs en aan de verdere ontwikkeling van de digitaliseringsvisie van de UvA. Daarnaast bevat deze studie een verslag van gesprekken met docenten en studenten over cursussen die als veelbelovende praktijkvoorbeelden van online of blended onderwijs worden gezien, en daardoor als inspiratie dienen voor andere docenten. Deze verhalen zijn uitgewerkt in onderstaande teacher stories, verhalen waarbij de ervaringen van docenten en studenten met een goed online praktijkvoorbeeld zijn samengebracht.

    Lees volledig onderzoeksrapport (pdf, 78 p.)

     

    Bekijk ook:

    Interview met Monique Volman over online onderwijs (via Folia)

    Teacher stories (praktijkvoorbeelden)

    Lees over ervaringen van docenten en studenten over vakken die als veelbelovende praktijkvoorbeelden van online onderwijs worden gezien.

    Online onderwijs

    Het belang van cursusstructuur bij online educatie

    Structuur, Activerend, Online Educatie. Docent Tom Broens (UAMC) vertelt hoe hij structuur aanbracht en studenten activeerde tijdens het online lesgeven.

    Lees meer
    Grassrootsbeurs

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Over ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum