• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Boekenplank
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • Webinars
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Workshops
  • Programma's
  • Nieuwe docenten
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Boekenplank
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Webinars
  • Beurzen
    • Grassroots-beurs
  • Projecten
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Grassroots-beurs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Boekenplank
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • Webinars
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Team ICT in het onderwijs FGw

    Het facultaire team ICT in het onderwijs van de Faculteit der Geesteswetenschappen ondersteunt docenten, opleidingen en schools bij het verwezenlijken van hun ambities met betrekking tot en de inzet van ICT onderwijstools.

    Docenten, opleidingsdirecteuren en collega’s van diensten kunnen bij team ICT in het onderwijs van FGw terecht voor:

    • advies over de inzet van ICT-tools voor het onderwijs;
    • hands-on ondersteuning van ICT-tools voor het onderwijs;
    • functioneel beheer van enkele systemen (o.a. digitale leer- en toetsomgeving);
    • expertiseontwikkeling en docentprofessionalisering;
    • projectmanagement.

    Vraag persoonlijke ondersteuning aan

     

    Medewerkers

    De medewerkers van team ICT in het onderwijs FGw werken nauw samen met de collega’s van het TLC FGw. Zie voor meer informatie over wie zich waarmee bezighoudt en hoe je ze het beste kunt bereiken de pagina Contact.

    Activiteitenoverzicht

    Team ICT in het onderwijs FGw draagt, naast het functioneel beheer van de digitale leer- en toetsomgeving en de implementatie en ondersteuning van nieuwe tools, in samenwerking met docenten en centrale diensten bij aan activiteiten op het gebied van onderwijsvernieuwing. Daarnaast verzorgen medewerkers van Team ICT in het onderwijs FGw workshops, demonstraties en presentaties en nemen zij zelf deel aan trainingen en aan studiedagen, conferenties en congressen.

    2022

    Projecten

    Doorontwikkeling cijferregistratietool –  i.s.m. Facultaire werkgroep, SIS LFB, Onderwijsadministratie, Projectleider, Datanose-team. Waaronder het aanleveren van een mock-up voor het project Cijferregistratie-wizard

    Implementatie Impact – i.s.m. productteam DLO

    Verbetering blueprint Scriptieworkflow –  i.s.m. de studentenadministratie inrichten van een workflow voor de administratie rondom scripties (plagiaatcontrole, beoordelingsformulieren, etc.). Waaronder het opstellen van nieuwe handleidingen, o.a. wegens de implementatie van de nieuwe scriptiepublicatietool.

    Pilot hybride onderwijs –  aanschaf van en uitvoeren van experimenten met mobiele (hybride) opnameapparatuur en ontwikkelen van informatiemateriaal en didactische modellen (Meeting Owls, hybride Logitec camera’s)

    Aanbesteding digitaal toetsplatform – input leveren aan het centrale projectteam

    Overheveling ACASA van de VU naar de UvA – i.s.m. ESC

     

    Overige werkzaamheden

    Verbeteren laagdrempelige ondersteuning via Bookings

    Inrichten belplan van vaste telefonie naar telefonie via Teams om de bereikbaarheid van team ICTO in het algemeen te vergroten

    Migratie van ICTO-informatievoorziening vanuit de P-schijf naar MS365

    Opzetten van proces rondom de analyse van toetsen, in samenwerking met de toetsdeskundigen, zowel technisch als inhoudelijk en bijdrage leveren aan de e-learning toetspsychometrie

    Initiëren van verbeteringen mbt gokkanscorrectie bij leverancier toetssoftware, TestVision,

    Bijdrage leveren aan het ontwerp van de nieuwe toolkiezer – i.s.m. TLC FGw

    Verbeteringen in de ondersteuning bij de toetscyclus: aanmaken van eenTestVision-testtoets, studenthandleidingen TestVision en een studentcommunicatiekanaal voor ondersteuning bij het gebruik van TestVision op afstand zodat studenten vertrouwd aan de slag kunnen met online toetsing

    Opnemen van het gebruik van TermTime binnen het proces digitaal toetsen

    Herzien en verbeteren communicatie tijdens het toetsproces

    Ontwikkelen van het handboek ‘Digitaal toetsen’

    Ontwikkelen van het handboek ‘Digitale leeromgeving’

    Inrichting van de stageworkflow

    Schrijven van Canvas API-scripts ten behoeve van het automatiseren van procesonderdelen

     

    Verzorgen van workshops, demonstraties en presentaties

    Online webinars activerende werkvormen in afstandsonderwijs en hybride onderwijs

    Rondleidingen cijferregistratietool samen met de projectleider

    Intakes en demonstraties TestVision Online aan alle docenten die hierop een toets afnamen en het platform nog niet kenden

    Input leveren bij workshops van de toetsdeskundigen op het gebied van veilig digitaal toetsen

    Workshop Feedbackfruits

    Workshop Wooclap

    Workshop feedback geven

     

    Professionalisering Team ICTO (trainingen, studiedagen en conferenties)

    SURF Onderwijsdagen 2022, thema ‘Daadkracht’, Nederlandse conferentie op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT

    Trends-bijeenkomst Digitale leeromgeving

    ICTO-conferentie UvA

    Inhoudelijke presentaties door medewerkers van team ICTO over o.a. onderwijsontwikkelingen, trends en vernieuwingen in het hoger onderwijs, professionalisering en effectiviteit

    Toets2daagse, thema ‘Toetsen en leren in balans’, onderwerpen als formatief en programmatisch toetsen, het creëren van voldoende toetsplekken, docentprofessionalisering, etc.

    Training van team MS365 (team Samenwerken) t.b.v. procesverbeteringen en innovatief/efficiënt toolgebruik

    AVG awareness training

    Security awareness training

    Modules Blended onderwijs: strategische onderwijsinnovatie

    Modules kwaliteit van onderwijsinnovatie en toetsing

     

    Deelname aan commissies, overleggen en gebruikersgroepen

    Canvas Functional Change Advisory Board (FCAB)

    Centraal overleg Contactpersonen digitaal toetsen

    DLO Board

    Community Video

    FGw Projectteam Cijferregistratie

    Facultaire Werkgroep Eindcijferberekening en Eindcijferregistratie

    Samenwerking facultaire toetsdeskundigen en functioneel beheer digitaal toetsen

    UvA-breed toetsdeskundigenoverleg

    FGw Spreekuur toetsdeskundigen

    FGw Toetscommissie

    UvA-brede kennisgroep fysieke toetsing

    Overleg Epicur met Canvas productteam en Academische Zaken

    Klankbordgroep ‘Audience Response Tool’

    Kernteam ‘Inzicht in waardering en behoeften t.a.v de DLO’ (Project Vinger aan de Pols I)

    Impact content editors overleg

    FGw GLASS projectgroep

     

    Wijzigingen in de DLO

    Uitzetten mogelijkheid handmatig toevoegen van studenten door docenten

    Implementatie Wooclap

    Uitbreiding tool Teams

    Implementatie vernieuwde scriptiepublicatietool

    Wijziging studenten e-mailadres in Canvas

    Plagiaatcontrole omgezet van Ouriginal naar Turnitin (Similarity)

    Doorontwikkeling cijferregistratietool

    2FA voor Canvas Facultaire Admins.

    Office ProPlus voor studenten

    Vernieuwing voting tool

    Aanzetten New Analytics

    New quizzes

    Deactiveren Sendsteps accounts zonder activiteit sinds september 2020

    Implementatie Impact

    Nieuwe tool Presentielijsten voor speciale tentamenvoorzieningen

    2021

    Projecten

    • Input ontwikkeling & uitrol cijferregistratietool–  i.s.m. Facultaire werkgroep, SIS LFB, Onderwijsadministratie, Projectleider, Datanose-team
    • Verbetering blueprint Scriptieworkflow–  i.s.m. de studentenadministratie inrichten van een workflow voor de administratie rondom scripties (plagiaatcontrole, beoordelingsformulieren, etc.)
    • Pilot hybride onderwijs –  aanschaf van en uitvoeren van experimenten met mobiele (hybride) opnameapparatuur en ontwikkelen van informatiemateriaal en didactische modellen (Meeting Owls, hybride Logitec camera’s)
    • Bijdrage aan de website UvA TLC –  i.s.m. collega’s van facultaire ICTO’s, TLC’s en ICTS ondersteunen van online onderwijs
    • Ontwikkelen en ondersteunen van summatieve thuistoetsen i.p.v. op locatie in de standaard digitale toetsomgeving TestVision Online
    • Ontwikkelen en ondersteunen van alle summatieve toetsen met een multiple choice onderdeel in TVO
    • Bijdrage leveren aan het ontwerp van een nieuwe toolkiezer
    • Implementatie Bookings
    • Ontwikkelen en bijhouden handboek digitaal toetsproces
    • Ontwikkelen en bijhouden handboek Canvas functioneel beheer
    • Ondersteuning en uitrol van de stageworkflow
    • Ondersteuning nieuwe inrichting van tutorials
    • Implementatie Wooclap en migratie-ondersteuning vanuit Sendsteps/Mentimeter
    • Einde Streaming Media Dienst en omzetten Canvaslinks naar Kaltura
    Schrijven Canvas API-scripts voor automatisering

    Overige werkzaamheden

    • Adviseren over het aanbieden van hybride onderwijs en onderwijs op afstand aan bestuur en staven
    • Oplossing storing in Ouriginal (eind oktober)
    • Samenwerken met diensten en collega-faculteiten aan een geschikte digitale onderwijsomgeving die ingezet wordt bij het verzorgen van onderwijs op afstand
    • Ondersteunen van docenten bij het uitvoeren van onderwijs op afstand en hybride onderwijs
    • Adviseren over beursaanvragen voor onderwijsinnovatie
    • Adviseren over en ondersteunen bij facultaire diagnostische taaltoetsen Engels en Nederlands
    • Adviseren over en ondersteunen bij technische vormgeving van toetsing binnen een cursus (aansluitend op de doelen van een cursus, digitale didactiek)
    • Up-to-date houden van proces digitaal toetsen rekening houdend met veranderende maatregelen omtrent corona
    • Samenwerking en afspraken met opleidingscoördinatoren verstevigen en verduidelijken
    • Technisch – en inhoudelijk, in samenwerking met de toetsdeskundigen – adviseren over toetsinrichting
    • Aanmaken en bijhouden van TestVision-testtoets, studenthandleidingen en een studentcommunicatiekanaal zodat studenten vertrouwd aan de slag konden met online toetsing via TestVision
    • Voorbereiden en doorvoeren in het systeem en implementeren in de organisatie van nieuwe functionaliteiten en plugins in de digitale leeromgeving en uitfaseren van oude tools (zie een opsomming van wijzigingen onderaan dit activiteitenoverzicht)
    • Bijhouden en bijwerken relevante A-Z pagina’s op basis van veranderende maatregelen rondom corona
    • Signaalfunctie wat betreft discrepanties tussen de verschillende stakeholders bij de planning en voorbereiding van digitaal toetsen: docenten, opc’s en BOL (FM en tentamenlogistiek)
    • Adviseren over de inrichting van Canvascursussen behorend bij matching en introductie- en tutoraatsvakken
    • Migratie van ICTO-informatievoorziening vanuit de P-schijf naar MS365
    • Faciliteren van Canvastoegang voor de visitatiecommissies

    Verzorgen van workshops, demonstraties en presentaties

    • Online webinars activerende werkvormen in afstandsonderwijs
    • Rondleidingen cijferregistratietool samen met de projectleider
    • Intakes en demonstraties TestVision Online aan alle docenten die hierop een toets afnamen en het platform nog niet kenden
    • Bijstaan van de toetsdeskundigen met technische raadgeving wanneer zij docentteams onderwezen op het gebied van veilig toetsen in tijden van corona

    Professionalisering Team ICTO (trainingen, studiedagen en conferenties)

    • SURF Onderwijsdagen 2021 – Nederlandse conferentie op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT
    • Inhoudelijke presentaties over onderwijsontwikkelingen – Tweewekelijkse presentaties door medewerkers van Team ICTO over trends en vernieuwingen in het hoger onderwijs, professionalisering en effectiviteit
    • SURF Seminars:
    • Online binding van studenten
    • UvA Opportunity Programme (1 medewerker)

    Deelname aan commissies, overleggen en gebruikersgroepen

    • Canvas Functional Change Advisory Board (FCAB)
    • Centraal overleg Contactpersonen digitaal toetsen
    • DLO Board
    • Keep on Teaching UvA
    • Community Video
    • FGw Projectteam Cijferregistratie
    • Workshop AcZ Onderwijsvisie UvA
    • Workshop AcZ toekomst van digitalisering
    • Workshops DLO-board Wat willen docenten & wat heeft het onderwijs nodig?
    • Facultaire Werkgroep Eindcijferberekening en Eindcijferregistratie
    • Samenwerking facultaire toetsdeskundigen en functioneel beheer digitaal toetsen
    • UvA-breed toetsdeskundigenoverleg
    • UvA-brede kennisgroep fysieke toetsing
    • Overleg Epicur met Canvas productteam en Academische Zaken
    • Klankbordgroep Audience Response Tool
    • Kernteam ‘Inzicht in waardering en behoeften t.a.v de DLO’ (Project Vinger aan de Pols I)

    Wijzigingen in de DLO

    • Uitzetten mogelijkheid handmatig toevoegen van studenten door docenten
    • Implementatie Wooclap
    • Afronding implementatie Ouriginal
    • Uitbreiding tool Teams
    • Implementatie vernieuwde scriptiepublicatietool
    • Wijziging studenten e-mailadres in Canvas
    • Voor Semester 2 plagiaatcontrole wijzigen van Turnitin naar Ouriginal
    • Implementatie cijferregistratietool
    • 2FA voor Canvas Facultaire Admins.
    • Office ProPlus voor studenten
    • Vernieuwing voting tool
    • Aanzetten New Analytics
    deactiveren Sendsteps accounts zonder activiteit sinds september 2020

    2020

    Projecten

    Implementatie cijferberekeningstool –  i.s.m. projectleider ICTS, productteam Canvas en ontwikkelaars FNWI implementeren in de FGw van de door FNWI ontwikkelde cijferberekeningstool in Canvas
    Input ontwikkeling & uitrol cijferregistratietool –  i.s.m. Facultaire werkgroep, SIS LFB, Onderwijsadministratie, Projectleider, Datanose-team
    Uitvoering van de controle door Stichting UVO (voorheen: PRO) – i.s.m. UB uitvoeren van werkzaamheden m.b.t. de voorbereiding van de controle door Stichting UVO op het rechtmatig gebruik van auteursrecht in de digitale leeromgeving Canvas
    Scriptieworkflow –  i.s.m. de studentenadministratie inrichten van een workflow voor de administratie rondom scripties (plagiaatcontrole, beoordelingsformulieren, etc.)
    Pilot mobiele Clipstudio –  i.s.m. AVC en huisvestingsontwikkeling
    Pilot hybride onderwijs –  aanschaf van en uitvoeren van experimenten met mobiele (hybride) opnameapparatuur en ontwikkelen van informatiemateriaal en didactische modellen (Meeting Ows en Logitec camera’s)
    Bijdrage aan de Centrale Keep on Teaching Canvascursus/website –  i.s.m. collega’s van facultaire ICTO’s, TLC’s en ICTS ondersteunen van online onderwijs
    Uitfasering Turnitin en implementatie Urkund
    Ontwikkelen en ondersteunen van summatieve thuistoetsen in Canvas i.p.v. op locatie in de standaard digitale toetsomgeving TestVision Online
    Ontwikkelen en ondersteunen van alle summatieve toetsen met een multiple choice onderdeel in TVO i.p.v. op locatie of in Canvas
    Pilot RelanPRO webversie –  i.s.m. docenten van de afdeling moderne vreemde talen formatief en summatief toetsen van taalvaardigheidsontwikkeling

     

    Overige werkzaamheden

    Adviseren over het aanbieden van onderwijs op afstand aan bestuur en staven
    Samenwerken met diensten en collegafaculteiten aan een geschikte digitale onderwijsomgeving die ingezet wordt bij het verzorgen van onderwijs op afstand
    Ondersteunen van docenten bij het uitvoeren van onderwijs op afstand
    Adviseren over beursaanvragen voor onderwijsinnovatie
    Adviseren over en ondersteunen bij online Matching
    Opzetten proces digitaal toetsen tijdens corona
    Technisch – en inhoudelijk, in samenwerking met de toetsdeskundigen – adviseren over toetsinrichting
    Opzetten TestVision-testtoets, studenthandleidingen en een studentcommunicatiekanaal zodat studenten vertrouwd aan de slag konden met online toetsing via TestVision
    Voorbereiden en doorvoeren in het systeem en implementeren in de organisatie van nieuwe functionaliteiten en plugins in de digitale leeromgeving en uitfaseren van oude tools (zie een opsomming van wijzigingen onderaan dit activiteitenoverzicht)

     

    Verzorgen van workshops, demonstraties en presentaties

    Online webinars Zoom
    Online webinars activerende werkvormen in afstandsonderwijs
    Online webinar digitaal toetsen van taalvaardigheid
    Online webinar digitale tools voor taalvaardigheidsontwikkeling
    Rondleidingen digitale toetsomgeving
    Online cursus Canvas – Beginnerscursus voor docenten over het gebruik van Canvas
    Workshop Canvas – Opzetten van een cursus onder begeleiding van de facultair functioneel beheerder van Canvas
    Rondleidingen cijferregistratietoolsamen met de projectleider
    Rondleidingen TestVision Online aan alle docenten die hierop een toets afnamen en het platform nog niet kenden
    Bijstaan van de toetsdeskundigen met technische raadgeving wanneer zij docentteams onderwezen op het gebied van veilig toetsen in tijden van corona

     

    Professionalisering Team ICTO (trainingen, studiedagen en conferenties)

    SURF Onderwijsdagen 2020 – Nederlandse conferentie op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT
    Inhoudelijke presentaties over onderwijsontwikkelingen – Tweewekelijkse presentaties door medewerkers van Team ICTO over trends en vernieuwingen in het hoger onderwijs, professionalisering en effectiviteit
    SURF Seminars:
    Hybride lesgeven mbv Teams
    Activeren van studenten
    Hybride onderwijs
    Online training Werken op afstand: Vitaliteit en veerkracht:
    SURF leergang Doorontwikkeling DLO
    Online training Werken op afstand: Het goede online gesprek
    Educause seminars:
    Activeren van studenten met Microsoft Teams
    Hybrid learning
    Online binding van studenten
    UvA Opportunity Programme (1 medewerker)

     

    Deelname aan commissies, overleggen en gebruikersgroepen

    Canvas Functional Change Advisory Board (FCAB)
    Centraal overleg Contactpersonen digitaal toetsen
    DLO Board
    Keep on Teaching UvA
    Community Video
    FGw Projectteam Cijferregistratie
    Workshop AcZ Onderwijsvisie UvA
    Workshop AcZ toekomst van digitalisering
    Workshops DLO-board Wat willen docenten & wat heeft het onderwijs nodig?
    Wersessies Visie studentcommunicatie
    Facultaire Werkgroep Eindcijferberekening en Eindcijferregistratie
    Samenwerking toetsdeskundigen en functioneel beheer digitaal toetsen

     

    Wijzigingen in de DLO

    Implementatie Leganto/Readers (Nieuwe Readertool UB)
    Implementatie New Gradebook
    Implementatie Group Batch Enrollment tool
    Implementatie Zoom
    Implementatie Groupify
    Implementatie Eindcijferberekeningstool Final Grades
    Implementatie Perusall
    Implementatie Kaltura
    Implementatie Urkund ter vervanging van Turnitin
    Uitfasering Turnitin Feedbackstudio
    Implementatie Teams (tool om Teams aan te maken vanuit Canvas)
    Uitfasering Google G-Suite
    Koppeling Canvas Kalender – rooster.uva.nl
    Implementatie Docentkoppeling

    2019

    Projecten

    Uitvoering facultaire strategie activerende werkvormen en Blended Learning (projectteam Blended Learning) – werken aan drie doelen: 1) kennisdeling, 2) docentprofessionalisering en 3) meer inzicht in onderwijs en onderzoek
    Implementatie cijferberekeningstool (i.s.m. projectleider ICTS, productteam Canvas en ontwikkelaars FNWI) – implementeren in de FGw van de door FNWI ontwikkelde cijferberekeningstool in Canvas
    Voorbereiding van de controle door Stichting UVO (voorheen: PRO) – uitvoeren van werkzaamheden in samenwerking met de UB .b.t. de voorbereiding van de controle door Stichting UVO op het rechtmatig gebruik van auteursrecht in de digitale leeromgeving Canvas
    Scriptieworkflow – i.s.m. de studentenadministratie inrichten van een workflow voor de administratie rondom scripties (plagiaatcontrole, beoordelingsformulieren, etc.)

     

    Overige werkzaamheden

     

    Verzorgen van workshops, demonstraties en presentaties

    Online cursus Canvas – Beginnerscursus voor docenten over het gebruik van Canvas
    Workshop Canvas – Opzetten van een cursus onder begeleiding van de facultair functioneel beheerder van Canvas
    ABC-Training Blended Learning – Training waarin docenten werken aan het (her)ontwerp van een cursus (gebaseerd op de ABC training van het UCL, i.s.m. het UvA TLC)
    Voorbereidingen Facultaire Onderwijsconferentie – In samenwerking met de docenTENkamer voorbereiden van een onderwijsconferentie met betrekking tot Smart teaching
    Workshop Blended Learning – Workshop voor BKO-docenten m.b.t. het inzetten van blended learning in hun onderwijs

     

    Professionalisering Team ICTO (trainingen, studiedagen en conferenties)

    Annual Teaching and Learning Conference ‘Blended and Active Learning: where are we now, and where do we want to be?’– Conferentie in Glasgow op het gebied van blended learning en activerende werkvormen
    SURF Onderwijsdagen 2019 – Nederlandse conferentie op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT
    Educause 2019 – toonaangevende conferentie op het gebied van ICT in het onderwijs
    Inhoudelijke presentaties over onderwijsontwikkelingen – Tweewekelijkse presentaties door medewerkers van Team ICTO over trends en vernieuwingen in het hoger onderwijs, professionalisering en effectiviteit
    SURF Seminar Ruimte creëren voor onderwijsvernieuwing in de digitale leeromgeving
    Voeren van jaargesprekken – training door Jan Jacob de Groot over het voeren van zinvolle jaargesprekken

     

    Deelname aan commissies, overleggen en gebruikersgroepen

    Canvas Functional Change Advisory Board (FCAB)
    Centraal overleg Digitaal Toetsdeskundigen
    DLO Board
    TQIo’s overleg (Teaching Quality and Innovation-officers)
    Community Video

    2018

    Projecten

    Uitvoering facultaire strategie activerende werkvormen en Blended Learning (projectteam Blended Learning) – werken aan drie doelen: 1) kennisdeling, 2) docentprofessionalisering en 3) meer inzicht in onderwijs en onderzoek. Bij deze uitvoering is gewerkt aan:
    Onderzoek naar bruikbare tools binnen de humanities, hetgeen heeft geresulteerd in een aantal producten (brochure, info-sheets, database onderwijstools)
    Opstellen van een batenkaart waarin schematisch de baten van de uitvoering van de strategie voor de facultaire organisatie zijn weergegeven (zie batenkaart)
    Ontwikkeling van een poster en een infographic (zie infographic)
    Uitvoering van interviews met alle opleidingsdirecteuren, op basis waarvan verschillende aanknopingspunten pro-actief zijn nagelopen van waaruit mogelijke pilots zijn ontstaan
    Uitvoering en begeleiding van verschillende pilot projecten (zie overzicht)
    Opstellen en uitvoeren van communicatie- en evaluatieplannen
    Implementatie Canvas (i.s.m. centrale projectgroep Implementatie Canvas) – implementeren van de nieuwe universitaire digitale leeromgeving in de FGw (website)
    Ontwikkeling Canvas sjablonen voor o.a. digitaal toetsen en Blended Learning
    Fix Your Vowels (i.s.m. ICTS) – vooronderzoek naar de wenselijkheid van, mogelijkheden voor en kosten van het ontwikkelen van software waarmee studenten zelfstandig hun uitspraak in een vreemde taal kunnen trainen en feedback ontvangen op basis van automatisch gegenereerde visuele feedback
    Vernieuwing website team ICTO – Volledige herziening website, uitgebreid en nieuwe vormgeving
    Ontwikkeling database voor onderwijstools – Via website aanbieden van database met daarin onderwijstools, zoals apps en werkvormen, voor het hoger onderwijs, gemakkelijk doorzoekbaar
    Ontwikkeling sjabloon voor practical evidence based research – Op basis van literatuur ontwikkelen van sjabloon met daarin criteria voor het doen van onderzoek en evaluaties binnen de onderwijspraktijk van de FGw

     

    Overige werkzaamheden

    Ontwikkeling memo kennisclipstudio (i.s.m. AVC en UB) – De memo betreft het ontwikkelen van een studio voor het maken van kennisclips, gesitueerd in het PC Hoofthuis (de memo moet nog door de stuurgroep behandeld worden

     

    Verzorgen van workshops, demonstraties en presentaties

    Online cursus Canvas – Beginnerscursus voor docenten over het gebruik van Canvas
    Workshop Canvas – Opzetten van een cursus onder begeleiding van het projectteam Canvas
    Inloopspreekuren Canvas – Wekelijks inloopspreekuren voor docenten
    ABC-Training Blended Learning – Training waarin docenten werken aan het (her)ontwerp van een cursus (gebaseerd op de ABC training van het UCL, i.s.m. CILT)
    Presentaties Blended Learning bij stafvergaderingen – Verzorgen van een presentatie bij alle stafvergaderingen van de afdelingen binnen de FGw, gericht op het inzichtelijk maken voor docenten wat Blended Learning is, hoe we werken aan de uitvoering van de facultaire strategie en welke ondersteuning wij daarbij kunnen bieden
    Themabijeenkomst Blended Learning – Feestelijke bijeenkomst waarin aandacht is besteed aan good practices op het gebied van Blended Learning, een keynote is gegeven over onderwijsinnovaties en discussie heeft plaatsgevonden over de misconcepties rondom het begrip Blended Learning
    Themasessies SURF Onderwijsdagen – Twee sessies over Blended Learning verzorgd door het projectteam Blended Learning: één discussiesessie over misconcepties rondom Blended Learning en één presentatiesessie over de wijze waarop de FGw de strategie heeft geïmplementeerd
    Workshop Blended Learning – Workshop voor BKO-docenten m.b.t. het inzetten van blended learning in hun onderwijs

     

    Professionalisering Team ICTO (trainingen, studiedagen en conferenties)

    SURF Onderwijsdagen
    OEB Conferentie
    ABC-Training UCL – Train de trainer bijeenkomst verzorgd door ontwikkelaars van de ABC-Training, gegeven door UCL
    Inhoudelijke presentaties over onderwijsontwikkelingen – Tweewekelijkse presentaties door medewerker Team ICTO over trends en vernieuwingen in onderwijsland
    Exceltraining

     

    Deelname aan commissies, overleggen en gebruikersgroepen

    ICTO-Platform
    Canvas Functional Change Advisory Board (FCAB)
    TQIo’s overleg (Teaching Quality and Innovation-officers)
    Community Video
    Overleg met facultaire matchmaker kennisdeling
    Klankbord videoworkshop (vanuit CILT)
    Focusgroep FeedbackFruits (vanuit O&O ICTS)

    2017

    Projecten

    Implementatie Canvas (i.s.m. centrale projectgroep Implementatie Canvas) – implementeren van de nieuwe universitaire digitale leeromgeving in de FGw (website)
    Ontwikkeling Online Repository (i.s.m. UB) – ontwikkelen van een online repository t.b.v. het opslaan, bewaren, vinden en ontsluiten van onderwijscontent voor onderwijs in de moderne vreemde talen in het algemeen en voor de onderwijsonderdelen die ontwikkeld worden in het kader van het project Blended taalverwerving in het bijzonder
    StudentResearch (i.s.m. ICTS) – ontwikkelen van een platform waarop studenten het aanbod kunnen bekijken van onderzoeksopdrachten waarbij zij actief betrokken kunnen zijn zodat studenten al vroeg in hun opleiding een beeld krijgen van de rijkdom van het onderzoek aan de UvA en de variëteit aan werkzaamheden die bij het uitvoeren van onderzoek komt kijken
    Fix Your Vowels (i.s.m. ICTS) – vooronderzoek naar de wenselijkheid van, mogelijkheden voor en kosten van het ontwikkelen van software waarmee studenten zelfstandig hun uitspraak in een vreemde taal kunnen trainen en feedback ontvangen op basis van automatisch gegenereerde visuele feedback
    Student Generated Content (i.s.m. docenten FGw / in het kader van UvA Grassroots) – uitvoeren van enkele pilots waarin docenten onderwijs ontwikkelen waarbij studenten zelf onderwijscontent creëren
    MOOC Beter Schrijven (adviesrol t.b.v. INTT) – adviseren over keuze voor en hosting van een platform voor de MOOC Beter Schrijven en technische ondersteuning bij de ontwikkeling van de MOOC (website)

     

    Overige werkzaamheden

    Formuleren Facultaire strategie Blended learning (i.s.m. onderwijsdirecteuren, FSR, facultaire werkgroep Blended learning) – coördinatie van het opstellen van een rapport over een facultaire strategie blended learning op verzoek van het Centre for Innovation in Learning and Teaching (CILT).

     

    Verzorgen van workshops, demonstraties en presentaties

    Trends in ICT en onderwijs – presentatie van trends op het gebied van ICT en onderwijs voor docenten van het Instituut voor Nederlands taalonderwijs en taaladvies (INTT)
    Trends in ICT en onderwijs – presentatie van trends op het gebied van ICT en onderwijs voor docenten van Neerlandistiek
    Gastcollege Masterlanguage – masterclass voor studenten van de Masterlanguagecursus Taalkunde in het onderwijs over trends in blended learning en ICT in het onderwijs
    Informatiebijeenkomst voor (nieuwe) medewerkers – korte presentatie van Team ICTO en de ondersteuning die het team biedt aan docenten
    TestVision Online – Informatiebijeenkomst voor docenten met digitale toetservaring over de implementatie van TestVision Online

     

    Professionalisering Team ICTO (trainingen, studiedagen en conferenties)

    The Politics of Open – bezoek met de UvA-brede werkgroep Open Content aan een conferentie georganiseerd door de Association for Learning Technology (ALT) in april 2017 op het gebied van het gebruik van open content in het onderwijs [conferentiewebsite]
    Seminar Virtual reality in het onderwijs: didactisch redeneren in de praktijk – bijwonen van bijeenkomst georganiseerd door SURF op het gebied van virtual en augmented reality [verslag]
    SURF-bijeenkomst Inspiratiemiddag onderwijsinnovatie
    SURF Onderwijsdagen
    Educause 2017 – bezoek aan de conferentie Educause in Philadelphia
    Connected Curriculum – Bezoek aan de conferentie georganiseerd door UCL over researchintensief onderwijs

     

    Deelname aan commissies, overleggen en gebruikersgroepen

    ICTO-platform
    Overleg contactpersonen digitaal toetsen
    Blackboardbeheerdersoverleg
    Expertisegroep Onderwijs (EGOw)
    Centre for Innovation of Learning and Teaching (CILT) (namens onderwijsdirecteur)
    Projectstuurgroep implementatie Canvas (namens CILT)
    TQIo’s-overleg (Teaching Quality and Innovation-officers)

    2016

    Projecten

    Toekomst Elektronische Leeromgeving (i.s.m. projectteam TEL) – inventarisatie van de wensen van docenten m.b.t. een nieuwe digitale leeromgeving [projectwebsite]
    Innovatief digitaal toetsen FGw – onderzoek naar de mogelijkheden en voorwaarden voor innovatief digitaal toetsen
    Vooronderzoek Leerlijnentool – onderzoek naar de wensen, mogelijkheden en succesvolle praktijken elders voor wat betreft de visualisatie van doorlopende leerlijnen door curricula heen
    Blended taalverwerving (i.s.m. opleidingsdirecteur en docenten diverse talenopleidingen) – advies bij ontwikkelen van taalvaardigheidsmodules met gebruikmaking van bestaand en online didactisch materiaal in combinatie met (nieuwe vormen van) face-to-face-onderwijs om zo te komen tot de ontwikkeling van een blended onderwijsvorm specifiek gericht op het moderne vreemde talenonderwijs
    Beter schrijven (i.s.m. UvA INTT/HvA dienst studentenzaken, gefinancierd door SURF) – advies en ondersteuning bij het ontwikkelen van een MOOC (Massive Open Online Course)

     

    Overige werkzaamheden

    Website icto.humanities.uva.nl – ontwikkeling van een website voor docenten over nuttige toepassingen en valkuilen van de inzet van ICT voor het onderwijs

     

    Verzorgen van workshops, demonstraties en presentaties

    Themabijeenkomst Blended learning voor opleidingsdirecteuren (i.s.m. onderwijsbeleid) – discussiebijeenkomst over het nut en de wenselijkheid van blended learning voor FGw in de onderwijszaal van de toekomst
    Workshops toptools (i.s.m. facultaire werkgroep Blended learning) – korte presentaties van docenten over ICTO-tools die waardevol zijn in het onderwijs en mini-workshops over de werking van deze tools
    Informatiebijeenkomst voor (nieuwe) medewerkers – korte presentatie van de ondersteuning die Team ICTO docenten biedt
    Posterpresenaties Onderwijsdag Docentenkamer – posterpresentaties over Team ICTO en Student Generated Content

     

    Professionalisering Team ICTO (trainingen, studiedagen en conferenties)

    Prince 2 – medewerkers van ICTO FGw hebben een verkorte training Projectmanagement volgens Prince 2 gedaan
    BISL – een medewerker heeft een trainging BISL, een framework voor business informatiemanagement, gevolgd
    Cursus Leidinggeven – twee medewerkers hebben de cursus Beginnend leidinggeven gevolgd
    Cursus English for Support Staff – twee medewerkers hebben de cursus English for Support Staff gevolgd
    SURF Onderwijsdagen – alle medewerkers hebben de SURF Onderwijsdagen 2016 bijgewoond
    SURF-bijeenkomst Digitaal toetsen – een medewerker heeft een bijeenkomst van SURF over digitaal toetsen gevolgd

     

    Deelname aan commissies, overleggen en gebruikersgroepen

    ICTO-platform
    Overleg contactpersonen digitaal toetsen
    Blackboardbeheerdersoverleg
    Contactpersonenoverleg digitaal toetsen
    Expertisegroep Onderwijs (EGOw)

    Filter op thema:
    Activerend leren | Active Learning Blended learning
    ICT in het onderwijs

    Online onderwijs: Tools voor actief leren met Esther Quaedackers

    Geactiveerd leren in plaats van enkel luisteren. Docent Esther Quadackers laat zien welke hulpmiddelen docenten kunnen gebruiken om leren actiever te maken.

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek Kennisdeling
    Onderdeel van
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum