• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FdG
  • Docentontwikkeling
    • Workshops en Masterclasses
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • TLC FdG Netwerkborrel
    • TLC FdG Onderwijsdag
  • Onderwijsinnovatie
    • Principal educators
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Workshops en Masterclasses
  • Programma's
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • TLC FdG Netwerkborrel
  • TLC FdG Onderwijsdag
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Principal educators
  • Beurzen
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FdG
  • Docentontwikkeling
    • Workshops en Masterclasses
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • TLC FdG Netwerkborrel
    • TLC FdG Onderwijsdag
  • Onderwijsinnovatie
    • Principal educators
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Blended onderwijs aan de UvA

    Najaar 2020 startte een traject om te verkennen hoe digitalisering het onderwijs aan de UvA kan verrijken. Hoewel de UvA een campusuniversiteit is, kunnen vormen van digitaal onderwijs worden gecombineerd met face-to-face onderwijs. Dit zogenoemd blended onderwijs draagt bij aan een rijkere en innovatieve leeromgeving. Om inzicht te krijgen én geven in het huidige blended onderwijs aan de UvA en in toekomstige ontwikkelingen, financierde het College van Bestuur het onderzoeksproject ‘Blended Onderwijs’.
    Het onderzoeksproject bestaat uit meerdere onderzoeken met als focus:
    • effectieve blended onderwijspraktijken binnen verschillende disciplines, en
    • ervaringen van docenten en studenten met blended onderwijs aan de UvA.
    Deze onderzoeken leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere vorming en verbetering van de digitaliseringsvisie van de UvA. De resultaten van drie onderzoeken (studies) over blended onderwijs vind je hieronder.

    Onderzoeken over blended onderwijs

    Digitalisering in het onderwijs: praktijken en ervaringen van docenten en studenten met blended onderwijs op de Universiteit van Amsterdam (periode 2022-2023)

    Teamleden: Sunčica Bruck, Bart van Loenen, Emma Vermeulen, Natalie Pareja Roblin, Frank Cornelissen, Joke Voogt & Monique Volman

    Studie 1: Vragenlijstonderzoek

    Deze studie biedt een overzicht van blended onderwijs praktijken die tussen 2020 en 2021 aan de UvA zijn ontwikkeld en ingezet. Specifiek beoogt het onderzoek inzicht te krijgen in hoe UvA-docenten van verschillende disciplines blended vakken hebben ontworpen en gefaciliteerd, evenals hun perspectieven op deze ervaringen. De volgende onderzoeksvragen vormden de leidraad voor het onderzoek:

    1. Hoe integreren docenten on en off campus elementen in hun blended cursussen?
    2. Hoe integreren docenten digitale hulpmiddelen in hun blended cursussen?
    3. Welke verschillen zien docenten tussen hun rol in blended versus niet-blended
      cursussen?
    4. Hoe ervaren docenten institutionele ondersteuning voor blended onderwijs en wat voor soort ondersteuning zouden ze in de toekomst willen ontvangen?

    Lees volledig onderzoeksrapport (pdf, 67 p.)

    Studie 2: Literatuurstudie

    Deze literatuurstudie geeft inzicht in onderzoek naar wat kenmerkend is voor effectieve en betekenisvol blended onderwijs. Het doel van dit inzicht is om bij te dragen aan het ontwerp van blended onderwijs en tevens bij te dragen aan de digitaliseringsstrategie van de Universiteit van Amsterdam. De studie wordt geleid door de volgende onderzoeksvraag: “Welke belangrijke overwegingen komen naar voren uit de literatuur met betrekking tot effectief en betekenisvol blended cursusontwerp en onderwijspraktijken in het hoger onderwijs?”.

    Lees volledig onderzoeksrapport (pdf, 28 p.)

    Studie 3: Kwalitatieve meervoudige casestudy

    Docenten binnen de UvA experimenteren steeds vaker met ‘blended learning’-lessen. Er is echter weinig diepgaand inzicht in wat voor soorten ‘blends’ het beste werken en waarom docenten bij het ontwerpen van blended lessen bepaalde keuzes maken, zoals de verhouding tussen online en on-campus activiteiten, het gebruik van digitale tools of de rol van de docent in het algemeen. In deze kwalitatieve meervoudige casestudy onderzoeken we welke kenmerken van blended lessen door studenten en docenten als succesvol werden ervaren. De resultaten dragen hiermee bij aan de verdere ontwikkeling en verbetering van blended onderwijs aan de UvA.

    Lees het volledige onderzoeksrapport (Engels, pdf, 23 p.)

    What makes blended courses successful in the experience of teachers and students?

    Emma Vermeulen, Suncica Bruck, Bart van Loenen, Natalie Pareja Roblin, Frank Cornelissen, Joke Voogt & Monique Volman. 09-06-2023.

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum