Principal Educator: Marike de Ruiter

PE-Onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Marike de Ruiter

  • Universitair docent, rol: programma coördinator premaster Geneeskunde UvA.
  • Per 1 september 2025 benoemd tot Principal Educator.

Wat motiveerde je om je aan te melden voor de nieuwe selectieronde voor Principal Educators?

“Meer aandacht voor het leerproces van de student kan bijdragen aan het opleiden van professionals die zich kunnen handhaven in een dynamisch werkveld. Docenten en opleiders vervullen hierbij een belangrijke rol. Zij kunnen studenten vanaf de start van de opleiding meenemen in het ontwikkelen van inzicht in de dynamiek van samenwerken en het leren waarderen van verschillende perspectieven – maar ook het leren omgaan met onzekerheid en andere belangen, en het belang van afstemming en aanpassing als dat nodig is.”

Waar richt jij je met name op als Principal Educator?

“Mijn Principal Educator profiel richt zich op zelfregulerend leren (in de bachelor geneeskunde) en dialectisch bevragen. Beide concepten vullen elkaar aan. Waar zelfregulerend leren uitgaat van het leren van de student in co-regulatie met de docent en medestudenten, is dialectisch bevragen een pedagogisch principe op basis van het voeren van een kritische dialoog met de student – bijvoorbeeld over de taak, de samenwerking met anderen en het gezamenlijke doel.”

Wat wil je bereiken?

“Concrete doelen zijn het ontwikkelen van handvatten voor docenten en opleiders voor het toepassen van dialectisch bevragen in de praktijk, en het verder versterken van een activerende leeromgeving in de bacheloropleiding geneeskunde met voldoende ruimte voor exploratie, interactie en zelfregulatie.”