TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De expertisegroep Generatieve AI in het onderwijs richt zich op de kansen, mogelijkheden en uitdagingen van generatieve Artificial Intelligence (GenAI) in het onderwijs. Het doel van de expertisegroep is kennis te vergaren over dit onderwerp, deze toe te passen in verschillende pilots en de opgedane kennis en ervaringen te delen. Wij hopen hiermee het onderwijs te verrijken en te laten aansluiten op het beroepsperspectief van de huidige student. Zie voor meer informatie ook Onderwijs & GenAI.
De expertisegroep bestaat uit onderwijskundigen, onderzoekers en Medical Educators van het Teaching and Learning Centre (TLC), docenten Medische Informatiekunde en Geneeskunde, ICTO-medewerkers en een wisselende samenstelling aan student-assistenten. Bij veel projecten zijn nog andere collega’s binnen en buiten de faculteit betrokken.
De expertisegroep richt zich op drie thema’s:
Vanuit de opleidingen van de Faculteit der Geneeskunde UvA en het Teaching & Learning Centre FdG (TLC) werken we aan de volgende projecten:
Leren over GenAI:
Leren met GenAI:
Leren door GenAI:
De leden van de expertisegroep ontwikkelen, implementeren en evalueren generatieve AI-tools binnen de vastgestelde beleidskaders, zoals de AI-Act en UvA-beleid. Hierbij wordt rekening gehouden met ethische overwegingen en privacy. De projecten worden als pilots geïntroduceerd en uitgevoerd. Door de expertisegroep wordt tevens onderzocht of de projecten de gewenste leereffecten bereiken.
EU AI Act: Europese wet met als doel de betrouwbaarheid van AI te bevorderen door ervoor te zorgen dat AI-systemen voldoen aan: grondrechten, veiligheid en ethische principes.
VU-UvA Taskforce: De taskforce, bestaande uit experts vanuit verschillende disciplines, heeft adviezen formuleert omtrent de uitdagingen en kansen van AI in het onderwijs.
We richten ons zowel binnen als buiten de faculteit op kennisdeling door het organiseren van workshops en informatiesessies:
Wil je meer lezen over onze projecten? Bekijk dan een van onze recent gepubliceerde artikelen:
Mail Remco Jongkind voor algemene vragen aan de expertisegroep.
r.c.jongkind@amsterdamumc.nl
Mail Floor van der Steijle voor vragen over trainingen en workshops door de expertisegroep.
f.vandersteijle@amsterdamumc.nl

