Peerceptiv gebruik je voor peer review-opdrachten waarbij studenten elkaars werk kunnen bekijken en deze kunnen voorzien van feedback. Studenten kunnen de feedback die zij ontvangen beoordelen en reflecteren op hun eigen werk.
Met deze tool kan ik als docent:
peer feedback binnen een Canvas-groep organiseren
studenten stimuleren positieve en kritische feedback te geven
studenten laten reflecteren op de ontvangen feedback
gebruikmaken van een beoordelingsmatrix (rubric) of andere beoordelingscriteria
tips en instructies voor het geven van feedback invoeren
Door kritisch naar andermans werk te kijken, krijgen studenten inzichten die zij kunnen toepassen op hun eigen werk. Hierdoor krijgen studenten meer inzicht in de succescriteria
Studenten leren om constructief feedback te geven en ontvangen feedback te verwerken
Studenten werken actief met de beoordelingscriteria waar hun eigen werk ook mee beoordeeld wordt
Peerceptiv biedt templates aan voor verschillende soorten peer review-opdrachten. De docent hoeft dan alleen de deadlines en beoordelingscriteria in te stellen
Peer feedback kan de docent tijd besparen, mits het proces van feedback geven en verwerken vooral in het begin voldoende wordt begeleid
Waar is deze tool minder geschikt voor?
Het gebruik van Peerceptiv wordt snel complex wanneer je gebruik wilt maken van geavanceerde instellingen (geven van reviews, bekijken van reviews, beoordelen van verkregen reviews, self-review uitvoeren). Wanneer je enkel de basisfuncties gebruikt is het gebruik eenvoudiger
Het kost tijd om te leren werken met Peerceptiv in het begin, zowel voor jou als de studenten. Als je een eenvoudige peerfeedbackopdracht wil organiseren is Canvas peer review gebruiksvriendelijker
Je kunt per opdracht in Peerceptiv maar één deadline instellen. Stel dat er verschillende werkgroepen op andere dagen worden verzorgd, kun je toch maar één deadline toevoegen voor al deze werkgroepen. Wel kun je per werkgroep een aparte opdracht en bijbehorende deadline aanmaken
Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
Wanneer je studenten vraagt elkaar feedback te geven is een veilig leerklimaat cruciaal (1). Bespreek dit klimaat met de studenten: waar voelen zij zich prettig bij? Houd hierbij rekening met de culturele verschillen van je studenten. Een idee is het anonimiseren van de inzendingen of feedbackgevers
Constructief feedback geven is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen. Hier hebben studenten dus expliciete instructie over nodig:
hoe geef je een opmerking vorm
waar let je op bij het geven van feedback
op welke criteria geef je feedback?
Je kunt studenten de beoordelingsmatrix (rubric) van de opdracht laten gebruiken om op basis hiervan feedback te geven (2). Zo verkrijgen de feedbackgevers én -ontvangers meer inzicht in de beoordelingscriteria van de opdracht
(1)Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing effective feedback processes in higher education: A learning-focused approach. Routledge. (2)Van Popta, E., Kral, M., Camp, G., Martens, R. L., & Simons, P. R. J. (2017). Exploring the value of peer feedback in online learning for the provider. Educational Research Review, 20, 24-34.