TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Jitte Waagen is tijdens de coronapandemie in het 4D Research Lab gaan experimenteren met
een Virtual Reality (VR) technologie. Tijdens deze pilots heeft hij VR-ruimtes gecreëerd voor fysieke onderzoeksbijeenkomsten, rondleidingen georganiseerd voor studenten, museumbezoekers en congresbezoekers. Hierdoor werd het mogelijk om archeologische opgravingen in Italië te bezoeken en rond te wandelen door een reconstructie van de verdwenen wijk Vlooienburg in Amsterdam. Het succes gaf aanleiding om na te denken over de toepassing van VR in het onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat de inzet van VR kan bijdragen aan het effectiever behalen van leeropbrengsten door studenten en daarmee hogere leerdoelen kunnen worden bereikt. Het gebruik van VR stimuleert docenten en studenten actiever met de leerstof bezig te zijn. Het biedt mogelijkheden voor directe feedback, reflectie en het houden van discussies waardoor er een betekenisvolle leeromgeving kan ontstaan (Fink, 2013). Het project Virtual Past Places heeft via de SURF-stimuleringsregeling een subsidie gekregen om een reeks aantrekkelijke VR-componenten te ontwikkelen voor bestaande vakken in de Geesteswetenschappen. Meer weten over VR en het Virtual Past Places project?

De bijeenkomst over het herontwerpen van het vak werd heel goed ontvangen. Docenten zijn niet alleen blij om zo’n vernieuwende tool als VR in te zetten, maar ook om aan de slag te gaan om het goed in te passen in het onderwijs. Arno Verhoeven gaf aan dat ‘het heel goed is om na
Wil jij met je vakgroep ook nadenken over het herontwerpen van je vak, neem dan contact op met het Teaching and Learning Centre. Als startende docent (her)ontwerp je er onderwijs mee en kun je klein beginnen op lesniveau. Als team kan er ook een compleet curriculum mee ontwerpen. Kortom, je kunt het zo groot of zo klein maken als je zelf wilt.
Maak direct een afspraak of stuur een mail naar tlc-fgw@uva.nl. Wil je meer weten over het project Virtual Past Places, reinventing the classroom van Jitte Waagen, dan kun je mailen naar j.waagen@uva.nl.

