Met de Team Member Evaluation-functie van Peerceptiv kunnen deelnemers anoniem de deelname en bijdragen van hun groepsleden beoordelen en er commentaar op geven.
Met deze tool kan ik als docent:
Eenvoudig Canvas groepen gebruiken voor samenstellen van groepen
Beoordelingscriteria instellen waarop studenten elkaar moeten beoordelen
Studenten elkaars bijdrage en inzet anoniem laten beoordelen
Studenten hun eigen bijdrage en inzet laten beoordelen
Inzicht krijgen hoe studenten de begeleiding van hun docent beoordelen
Studenten leren om eerlijk en transparant met elkaar samen te werken
Je krijgt meer inzicht in het groepsproces en/of de individuele bijdrage van de studenten. Hiermee kun je de individuele beoordelingen aanpassen of bonussen toekennen
Je stimuleert studenten om kritisch naar eigen en andermans bijdragen te kijken
Voor studenten kan het veiliger voelen om online feedback te geven dan face to face
Studenten kunnen naast hun team en zichzelf als groepslid beoordelen op groeps/eigen bijdragen kan ook het ingezonden werk van andere groepen te beoordelen.
Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
Om te starten met peer- en/of self-assessment is het van belang om eerst te besluiten wat de studenten zullen beoordelen: het eindresultaat (en evt. individuele bijdrage van de student daarin) of het groepsproces (en evt. de individuele rol van de student daarin).
Bedenk voordat je de tool inzet welke methode je voor de peer- en/of self-assessment wil gebruiken. Lees dit artikel voor meer informatie over de verschillende methoden.
Door een beoordelingsmatrix te gebruiken zullen studenten objectiever en effectiever beoordelen. Als studenten meer ervaring met peer-/ self-assessment hebben, kun je samen met hen criteria bepalen (1).
Besteed aandacht aan het belang van eerlijke kritiek en train de studenten al tijdens het groepsproces in het geven van feedback. Bespreek het proces en het doel met de studenten: “We gaan van elkaar leren, je helpt elkaar vooral door eerlijk te zijn.” Halverwege het vak kun je de studenten elkaar formatief laten beoordelen. Dit geeft hen de kans om eigen gedrag bij te sturen voordat het invloed heeft op het cijfer.
(1)Tillema, H., Leenknecht, M., & Segers, M. (2011). Assessing assessment quality: Criteria for quality assurance in design of (peer) assessment for learning–A review of research studies. Studies in Educational Evaluation, 37(1), 25-34.