OpenMRS is een door de Dienst ICT gehoste oefenomgeving van een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Dit kan ingezet worden voor simulatieonderwijs met vooraf bedachte casussen, zodat de studenten Geneeskunde en Medische Informatiekunde kennis leren maken met het dagelijks gebruik van een EPD.

Met deze tool kan ik als docent Geneeskunde:

  • studenten leren om gegevens uit een EPD te extraheren, om vervolgens de relevante informatie te interpreteren;
  • de studenten stimuleren om op basis van aanwezige gegevens een beleidsplan te creëren;
  • content (laten) aanpassen van casussen;
  • resultaten van aanvullend onderzoek als bijlage toevoegen om die tijdens het contactonderwijs te kunnen demonstreren.
Waarom zou ik deze tool gebruiken?

Deze tool maakt het mogelijk om de realiteit na te bootsen met een fictief EPD. Studenten leren op aan actieve manier hierin navigeren en zelf de noodzakelijke informatie te filteren. Bovendien leren studenten voortbouwen op elkaars beleidsplan. Daarbij leren ze hoofd- en bijzaken onderscheiden en oefenen ze met het verbaliseren van deze informatie.

Waar is deze tool minder geschikt voor?

Om de tool goed te kunnen inzetten is enige investering om de tool onder de knie te krijgen noodzakelijk. Logistieke zaken moeten op orde zijn (denk aan inloggegevens) dus het vergt enige voorbereiding om je les in te richten. Daarom is spontaan gebruik af te raden.

Hoe komt de tool het beste tot zijn recht?

Je kunt de tool op verschillende manieren inzetten:

  • als voorbereiding op het contactonderwijs, met behulp van een goed uitgewerkte zelfstudieopdracht (eventueel in combinatie met een e-learning);
  • tijdens het contactonderwijs, waarbij je de studenten op een interactieve manier wil laten samenwerken.

Hoe werkt het?

Meer informatie via ICTO-FdG.